کد خبر : 24235
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 15:42

با تصمیمات جدید دولت؛

مریم آهون بر

تولید برق تجدیدپذیر در ایران توجیه اقتصادی یافته است

تولید برق تجدیدپذیر در ایران توجیه اقتصادی یافته است
مدیرعامل شرکت مانا انرژی پاک از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه برق تجدیدپذیر گفت: اقدامات اجرایی پروژه ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۳۴ ساختگاه آغاز شده است.

به گزارش خریدار، علی پژوهان اظهار کرد: همزمان با برنده شدن در مناقصه، موضوعات مربوط به قرارداد پیش رفت و در کنار آن گروه های اجرایی و مهندسی، تشکیل و جلسات با مسئولان ذیربط در استان های مختلف برگزار شد تا روند صدور مجوزهای مختلف از نهادهای مربوطه تسریع شود؛ مهمترین مجوز برای ساخت نیروگاه خورشیدی مربوط به زمین های محل اجرای پروژه هاست.

وی روند اجرای پروژه ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان‌های مختلف را تشریح و خاطرنشان کرد: روند صدور مجوز در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان به خوبی در حال انجام است؛ از پیشروی کار و حمایت مسئولان در برخی استان ها خوشحال شدم و به زودی برخی زمین ها را برای آغاز ساخت نیروگاه تحویل می گیریم.

وی اضافه کرد: در کنار این امر گروه های مهندسی، تشکیل و اقدامات مهندسی شروع شده است. همچنین طی چند روز آینده قرارداد اسناد مهندسی ساختگاه‌ها منعقد خواهد شد. همزمان مذاکرات برای تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز ساخت نیروگاه‌های خورشیدی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت مانا انرژی پاک ادامه داد: ۳۴ ساختگاه با مساحت بیش از ۲۲۵۰ هکتار برای ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده است.

پژوهان خاطرنشان کرد: با تصمیمات حاکمیتی که در سطح دولت، وزارت نیرو و مجموعه ساتبا وضع شده است، تولید برق خورشیدی در ایران توجیه اقتصادی لازم را پیدا کرده است، بنابراین ما هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی در این موضوع وارد شدیم.

وی، مزیت‌های تولید برق خورشیدی در ایران را برشمرد و بیان کرد: نیروگاه های خورشیدی وابستگی به خوراک ندارند و برای تولید تنها به آفتاب نیاز است در حالیکه تولید برق از نیروگاه های حرارتی به سوخت نیاز دارد و جزو منابع تجدیدناپذیر است. بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی آسان است و هزینه‌های تعمیرات آن در طول دوره بهره‌برداری بسیار پایین است؛ طول دوره ساخت کوتاه است و به محض ایجاد زیرساخت‌ها، با نصب پنل‌ها می توان به تدریح برق را وارد شبکه کرد.

پژوهان اظهار کرد: ظرفیت کشور برای ساخت نیروگاه خورشیدی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مگاوات است، لذا یک برنامه و بازار بزرگی در آینده برای کشور پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به تعهدی که بر عهده بخش خصوصی برای ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در مدت ۷ ماه گذاشته شده است، اظهار کرد: در فرایند ساخت این نیروگاه‌ها وظایفی بر عهده بخش خصوصی گذاشته شده و یک سری وظایف برعهده حاکمیت است. از آنجا که زمان بندی پروژه فشرده است، باید دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و آن را در اولویت کاری خود قرار دهند؛ اگر بخش خصوصی و حاکمیت تلاش کنند مطمئن هستم که می‌توان اهداف این پروژه را محقق ساخت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر برای کشور عدد بزرگی است و یک جهش تلقی می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.