کد خبر : 24743
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 بهمن 1402 - 16:23

معاون وزیر خارجه روسیه:

مریم آهون بر

 توافقنامه تجارت آزاد با ایران، گام بلندی بود

 توافقنامه تجارت آزاد با ایران، گام بلندی بود
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران گام بلندی است که فرصت‌های بزرگی را برای طرفین در زمینه ارتقای حجم تجارت متقابل و تقویت همکاری‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش خریدار به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر پانکین دوشنبه در گفت و گو با این رسانه رسمی روس با اشاره به تحولات سال ۲۰۲۳ میلادی افزود: در بررسی تحولات این سال، غیرممکن است که به اهمیت توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا جمهوری اسلامی ایران که در دسامبر سال گذشته میلادی در سن پترزبورگ امضا شد ، توجه نکنیم.
وی اظهار داشت: این توافقنامه فرصت های بزرگی را برای کشورهای ما برای افزایش حجم تجارت متقابل و تقویت همکاری فراهم می‌کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این توافقنامه شرایط جدید و مطلوب‌تری برای ورود اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بازار ایران فراهم می‌کند و در مقابل،‌ کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی در دسترس مردم این اتحادیه قرار می‌گیرد.

پیش از این، نخست‌وزیر روسیه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تاکید کرد که کشورهای اوراسیا باید در اسرع وقت رویه‌های لازم برای لازم‌الاجرا شدن توافق تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران را نهایی کنند.
میخائیل میشوستین در جلسه شورای بین دولتی اوراسیا در شهر آلماتی قزاقستان تصریح کرد: سال گذشته میلادی، توافقنامه تجارت آزاد با ایران امضا شد که اجرای آن فرصت‌های گسترده‌ای را برای شرکت‌های ما برای تامین بازار این کشور باز می‌کند و در اینجا باید مراحلی را که برای قانونی شدن این سند لازم است به سرعت انجام دهیم.

به گفته وی، این امر در زمینه جهت‌گیری مجدد جریان‌های تجاری اوراسیا به سمت آینده‌دارترین، بازارهای برتر و کشورهای دوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۳) در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد.
با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفته است که زمان اجرای توافقنامه تجارت آزاد با ایران پس از تصویب در مجالس ۶ کشور طرف قرارداد خواهد بود.
وی با بیان اینکه معمولا مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سرعت توافقنامه‌های مرتبط را به تصویب می‌رسانند، ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی با فوریت و در دوره کنونی فعالیت مجلس تصویب شود.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه این توافقنامه در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد، تصریح کرد: به هر میزان که تصویب این توافقنامه با تأخیر همراه شود، کشور از مزایای این توافقنامه بی‌بهره خواهد بود.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.