کد خبر : 25187
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 15:35

مریم آهون بر

تعریف ۴ الگوی متفاوت در صدور صورت حساب الکترونیک

تعریف ۴ الگوی متفاوت در صدور صورت حساب الکترونیک
براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی، هر صنف باید به طور تخصصی صورت حساب صادر کند اما اگر این امکان برای آنها فراهم نشده باشند باید از الگوی عمومی تبعیت کنند.

به گزارش خریدار، براساس ماده یک قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیک، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکیمتناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

براین اساس برای هر کسب و کاری که برای آن یک الگوی تخصصی در نظر گرفته نشده باشد، یک الگوی عمومی برای صدور صورت حساب‌های الکترونیک تعیین شده است و همه صورت حساب‌ها باید براساس این استاندارد عمومی به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

به گفته محمد برزگری رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی، در حال حاضر به غیر از الگوی عمومی که به عنوان الگو شماره یک شناخته می‌شود، سه الگوی تخصصی نیز تعریف شده است.

بر این اساس اولین صنفی که برای ایجاد الگوی تخصصی صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام کرده است، صنف صرافان هستند. الگو تخصصی شماره سه مربوط به طلافروشان و الگوی تخصصی شماره ۴ هم برای پیمانکاران تعریف شده است.

علت تعریف یک الگوی تخصصی برای صرافان و طلافروشان این مسئله عنوان شده است که اصل کالایی که این اصناف به فروش می‌رسانند از مالیات ارزش افزوده معاف است. به طور مثال اصل ارز طلا از مالیات ارزش افزوده معاف است و تنها مابه‌التفاوت بین رقم خرید و فروش، حق العمل یا کارمزد مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود به همین دلیل این دو صنف اقدام به تعریف یک الگوی تخصصی برای صدور صورت حساب اکترونیک کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.