کد خبر : 9784
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 11:23

ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد

ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح چالش‌های تفکیک بازرگانی از صنعت، گفت: از اصلی‌ترین اصول موفقیت در رسیدن به رشد اقتصادی و ثبات در بازار، مدیریت یکپارچه تولید و تجارت است اما دولت قبل در این زمینه ترک فعل کرد و این مسئله هنوز هم برقرار است.

به  گزارش خریدار،حسینعلی حاجی دلیگانی  با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی نتیجه‌ای جز ناهماهنگی و ایجاد مشکلات جدید نخواهد داشت، گفت: من هم موافق ادغام این دو وزارتخانه بودم و هستم و با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفم چون در صورت جداسازی، مشکلات و ناهماهنگی و عدم جزئی نگری بوجود خواهد آمد.

* وزارت صمت‌ بدون معطلی نماینده‌های استانی تعیین کند

وی در عین حال افزود: اما‌ نکته‌ای که وجود دارد این است که وزارت صمت باید بدون معطلی مسئولیت‌های استانی را تقسیم‌ و مثل وزارتخانه‌های دیگر نماینده‌های استانی تعیین کند تا مشکلات موجود به حداقل برسد؛ به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی در مراکز استان‌ها، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل جهاد کشاورزی و اداره‌‌ دامپزشکی و غیره دارد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به‌نظر من وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید در استان‌ها تفکیک ایجاد کند، به این صورت که بخشی را برای مجموعه‌‌ صنف پیش‌بینی کند و بخشی را برای صنعت و معدن، این کار شدنی است و با مدیریتی واحد می‌تواند بسیار کمک کننده‌‌ وضع موجود باشد‌.

* تشکیل وزارت بازرگانی چیزی شبیه معرفی ارز ۴۲۰۰​ تومانی است

حاجی دلیگانی نتیجه تشکیل وزارت بازرگانی را توسعه واردات و ایجاد سیاست‌هایی مانند ارز 4200 تومانی عنوان کرد و اظهار کرد: وزارت بازرگانی طبیعتا به فکر تامین است و تولید را زیر نظر نخواهد داشت، از همین رو سعی در واردات بیشینه خواهد داشت؛ با توجه به تجربه‌‌ قبلی در این زمینه و وجود وزارت بازرگانی، نتیجه جز تخصیص میلیاردها دلار ارز برای تامین کالای اساسی با واردات نخواهد بود.

وی گفت: ما طی سال های اخیر، تصمیماتی از جنس وزارت بازرگانی نظیر ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشتیم که نتیجه‌ای جز فساد و رانت از طریق تحویل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و معضلات فراوان ضربه به تولید نداشت بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی به طور قطع تولید کشور را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد.

‌‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تضعیف تولید داخل و وابستگی بیشتر به واردات با تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: وجود وزارت بازرگانی از این نظر که کشور را وابسته به واردات می‌کند و موجب تضعیف تولیدات داخلی می‌شود، مورد انتقاد است. باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تحریم‌های اقتصادی، وجود و تشکیل دوباره‌‌ این وزارتخانه به نفع مردم نخواهد بود.

* ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد

حاجی دلیگانی ادامه داد: از اصلی‌ترین اصول موفقیت در رسیدن به رشد اقتصادی و ثبات در بازار، مدیریت یکپارچه تولید و تجارت بوده است که متاسفانه دولت قبل در این زمینه ترک فعل کرده بود و این مسئله هنوز هم برقرار است.

* جهاد کشاورزی‌ بین تولیدات داخل، واردات، صادرات و تامین امنیت غذایی‌ تناسب ایجاد کند

وی اظهار کرد: اجرای قانون «تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» مهمتر از تشکیل وزارت بازرگانی است، از طرفی تامین و تقویت داخلی و تنظیم‌گری درست بین تولید داخل و واردات و صادرات نیز می‌توانند به شرایط موجود کمک کنند که با تشکیل وزارت بازرگانی به محاق خواهد رفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما قبلا در خصوص اینکه چه زمانی گندم را وارد کنیم همیشه دچار مشکل بودیم اما فکر می‌کنم از سال قبل و با تلاش جهاد کشاورزی مشکلات خیلی کمتر شده است اما این نکته وجود دارد که جهاد کشاورزی باید سیستم‌ خود ر‌ا تقویت کند تا بتواند بین تولیدات داخل، واردات، صادرات و تامین امنیت غذایی مردم تناسب ایجاد کند تا کمترین زیان متوجه مردم و کشاورزان شود.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.