کد خبر : 955
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 14:43

ایجاد‌ رقابت و تعادل‌بخشی به‌ بازار با واردات خودرو با منشا ارز خارجی

ایجاد‌ رقابت و تعادل‌بخشی به‌ بازار با واردات خودرو با منشا ارز خارجی
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مزایای واردات خودرو گفت: با واردات خودرو هم بازار به تعادل می‌رسد و هم رقابت بین تولید‌کنندگان ایجاد می شود، واردات خودرو در صورتی که از محل ارز داخلی کشور نباشد و‌ تا زمانی که تعادل در بازار خودرو ایجاد کند، مشکلی ندارد.

به گزارش خریدار، فرهاد بهنیا درباره ظرفیت تولید خودرو در کشور، اظهار داشت: امروز ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در کشور وجود دارد، در سال 1390 یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید شد و رتبه سیزدهم دنیا را در زمینه تولید خودرو کسب کردیم.

* تامین نقدینگی پیش‌نیاز تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو

وی با بیان اینکه تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز به پیش‌شرط دارد، افزود: یکی از پیش‌شرطی‌های تولید این تعداد خودرو تامین نقدینگی است که با وجود ضرورت تامین نقدینگی در پایان سال گذشته پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز از دستور کار شورای پول و اعتبار خارج شد. البته در صورت مصوب شدن نیز امکان عملیاتی شدن آن با توجه به رسیدن آن به پایان سال وجود نداشت.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور با تاکید بر اینکه اگر خودروسازان نتوانند تامین مالی کننده به طور یقین پولی هم برای پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان نخواهد داشت، گفت: برای محقق شدن دستور رئیس جمهور در رابطه با افزایش 50 درصدی تولید خودرو، باید منابع مالی خودروسازان تامین شود.

بهنیا بیان داشت: بنابراین اگر بحث تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو جدی باشد در درجه نخست وزیر صمت باید راه‌های تامین نقدینگی را برای افزایش تیراژ اعلام کند.

* امسال هر دو خودروساز داخل ماهی 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌‌خواهند

وی افزود: سال گذشته ارزش فروش خودرو توسط دو خودروساز حدود 200 هزار میلیارد تومان بود که با افزایش تیراژ مورد نظر در سال آینده و در صورت افزایش قیمت خودرو، پیش‌بینی می‌شود که ارزش فروش خودروهای تولیدی دو خودروساز در سال جاری حدود 300 هزار میلیارد تومان شود و بر این اساس ماهانه هر دو خودروساز به طور متوسط نیازمند 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی هستند.

بهنیا با اشاره به ضرورت تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال بیان داشت: حدود 3 میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که که باید بخشی از ظرفیت خودروسازی کشور برای جایگزین خودروهای فرسوده باشد. هدف‌گذاری تولید خودرو در سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه بود که 830 هزار خودرو تولید شد.

* واردات بیش از 39 هزار خودرو با وجود ممنوعیت

وی با تأکید بر ضرورت واردات خودرو در شرایط کنونی اظهار داشت: اگرچه واردات خودرو از سال 1397 ممنوع است اما واقعیت این است که 15 شرکت داخلی واردات خودرو انجام می‌دهند به طوری که در سال گذشته بیش از 39 هزار خودرو وارد کشور شده که حتی یک پیچ آن نیز توسط قطعه‌سازان داخلی ساخته نشده است.

بهنیا اظهار داشت: این خودروها بعضا بصورت سی کی دی (قطعات کاملا منفصل) و یا سی بی یو ( خودرو پیش ساخته) وارد شده است.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور اظهار داشت: بنابراین در حالی که واردات خودرو انجام می‌شود هنوز در مجلس مسائلی بین گروه‌ها برای واردات خودرو وجود دارد و مصوبه واردات خودرو هنوز بلاتکلیف است.

وی افزود: این در حالی است که اگر بحث خروج خودروهای فرسوده و کاهش قیمت خودروها جدی باشد، با واردات خودرو تا حدودی این موضوعات محقق می‌شود.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور با تأکید بر اینکه واردات خودرو باید دارای ضوابط باشد، اظهار داشت: بخش قطعه‌سازی کشور هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد و حتی معتقد است تا زمانی که تولید خودرو در کشور به ظرفیت مورد نظر وزیر صمت که یک میلیون و 500 هزار خودرو است نرسیده باید واردات انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید با منشا ارز خارجی انجام شود گفت: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور آماده سرمایه‌گذاری در داخل هستند، بنابراین در صورت مجاز شدن واردات خودرو، می‌توان به ایرانیان خارج از کشور یا افراد دیگر اجازه داد تا با منشاء ارز خارجی، خودرو را به داخل کشور وارد کنند.

بهنیا با اشاره به اینکه بانک‌های خارجی سود بسیار اندکی به ازای سپرده‌گذاری‌ها پرداخت می‌کند، گفت: این در حالی است که بانک‌های ما 18 درصد سود به ازای سپرده پرداخت می‌کنند بنابراین هر واردکننده از خارج از کشور حاضر است ارز خود را از طریق واردات خودرو به کشور وارد کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور تأکید کرد: از نظر قطعه‌سازان واردات خودرو در صورتی که از محل ارز داخلی کشور نباشد و‌ تا زمانی که تعادل در بازار خودرو ایجاد کند، مشکلی ندارد.

وی افزود: با واردات خودرو هم می‌توان شاهد خروج خودروهای فرسوده بود و هم می‌توان تا حدود تعادل قیمت در بازار خودرو را حفظ کرد.

بهنیا اظهار داشت: با واردات مدیریت شده با منشا ارز خارجی هم بازار داخلی خودرو تعادل می‌یابد و هم رقابت ایجاد می‌شود بنابراین بخش قطعه‌سازی کشور مشکلی در ارتباط با واردات ندارد بلکه واردات را برای افزایش کیفی خودروهای داخلی مفید می‌داند.

وی بیان داشت: بنظر می رسد باید واردات خودرو با منشا ارز خارجی به قانون اضافه شود تا مشکل واردات خودرو حل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.