کد خبر : 25667
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 15:49

رئیسی در نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز؛

امروز نظام سلطه از همیشه ضعیف‌تر شده است

امروز نظام سلطه از همیشه ضعیف‌تر شده است
رئیس‌جمهور گفت: نظام سلطه غربی که بر پایه استعمار کشورها شکل گرفت، امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده و بقای خود را بر تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر می‌داند.

به گزارش خریدار، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور امروز (شنبه) طی سخنانی در نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF)، با بیان اینکه در ابتدا مایلم درباره فلسطین، موضوع مهم جهان اسلام و بشریت سخن بگویم، گفت: نظام سلطه غربی که بر پایه استعمار کشورها شکل گرفت، امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده و بقای خود را بر تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر می‌داند.

وی افزود: ملت هایی چون ملت غیور الجزایر توانستد با مقاومت و جانفشانی یک میلیون شهید خود را از زیر بار گران، رها سازند ولی سنگینی این بار همچنان بر دوش برخی ملت‌ها از جمله ملت مظلوم فلسطین احساس می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تردیدی نیست که تأسیس رژیم صهیونیستی یک پروژه استعماری بود تا سلطه و نفوذ غرب در منطقه ما حفظ شود و اینکه که برکت مقاومت ملت فلسطین، ستون‌های این پادگان شیشه‌ای فرو ریخته و ضربات ترمیم ناپذیری بر پیکره آن وارد شده، بر همگان واجب است که از آن ملت مظلوم و مقتدر به هر شیوه ممکن حمایت کنند.

رئیسی با بیان اینکه جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است، اظهار کرد: در یک طرف جبهه ارتشی است که منتظر اسلحه و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکایی هاست و از طرف دیگر جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که امروز سکوت می کنند، بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد، تاکید کرد: امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است، در حالی که آمارهای رسمی از شهادت بیش از 30 هزار زن و کودک به دست تروریست های صهیونیست حکایت دارد، هزاران نفر نیز چند ماه است که زیر آوارها مانده اند و بمباران بی وقفه فرصتی برای بیرون کشیدن اجساد آنها فراهم نکرده است.

رئیس‌جمهور گفت: بدتر آنکه صدها هزار نفر زن و کودک نیز به خاطر سوء تغذیه و بیماری با مرگ دست به گریبانند؛ سیاست‌های آمریکا، غزه را در آستانه قحطی جدید قرار داده است.

امروز فریاد عدالت‌خواهی مردم جهان به نفع فلسطینیان بلند است

رئیسی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل که طبق منشور ملل متحد، ضامن صلح و امنیت معرفی شده است به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی از برقراری آتش بس در غزه ناتوان مانده است، گفت: آمریکا در حمایت سیاسی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذشته است و بمب‌های آمریکایی و اروپایی از آرمان فلسطین انتقام می‌گیرند.

وی تاکید کرد: آمریکا اگر واقعا به دنبال عدم گسترش جنگ است باید از ریاکاری و دروغگویی دست بردارند و ارسال سلاح و بمب برای کشتار فلسطینیان را متوقف کنند.

رئیس‌جمهور افزود: فریادهای عدالت‌خواهی به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان و از آمریکای لاتین تا آفریقا و اروپا بلند است.

رئیسی گفت: فاجعه قتل‌عام ده‌ها تن از مردم مظلوم و گرسنه که برای تهیه غذا تجمع کرده بودند، اما با حملات عامدانه ارتش تروریستی اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند غیر قابل تحمل و نیازمند برخوردی بازدارنده و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های ایجاد شده در صنعت گاز ایران زمینه مناسبی برای کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است، گفت: از این فرصت استفاده کرده و از سرمایه گذاران بین المللی و کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های بخش گاز طبیعی دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند در تعامل یا کشورهای عضو مجمع و در قالب مدل‌های جدید مشارکت و نمونه موفقی را خلق کنند.

پیشنهادی به دبیرخانه مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز

رئیسی افزود: بر این اساس، جمهوری اسلامی از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌کند برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و و فناوری ‌های مرتبط همکاری‌های نظام مندی را برای سرمایه گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را به کار گیرد تا شاهد برخورداری همه اعضا از ظرفیت های یکدیگر باشیم.

به گزارش ایرنا، نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.