کد خبر : 18798
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 14:32

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

مجتبی دوراندیش

افزایش پیشنهادات خارجی برای سرمایه گذاری در بنادر ایران

افزایش پیشنهادات خارجی برای سرمایه گذاری در بنادر ایران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم پیوندی جدیدی در حوزه اقتصاد دریا در منطقه در حال شکل گیری است، گفت: پیشنهادات شرکای خارجی ایران برای سرمایه گذاری در بنادر کشور افزایش یافته است.

به گزارش خریدار، «مهرداد بذرپاش» امروز(سه شنبه)در چهاردهمین همایش بین‌المللی ICOPMAS که در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز ایران میزبانی چهاردمین دوره از اجلاسی را دارد که ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد و بر پایه ارتقا و انتقال دانش در صنعت دریایی را دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت دریایی زمینه ساز تجارت ۱۱ میلیارد تنی بار در شبکه‌های کریدوری جهان، مدیریت تردد ۹۰هزار کشتی اقیانوس پیما و صدها بندر مهم راهبردی را دارد.

وی درباره ملاقات‌های اخیر خود با مقامات کشورهای همسایه افزود: از ما درباره برنامه‌های ایران در خصوص صنعت دریا سوال می‌کنند، حتی برای توسعه همکاری با ایران در حوزه دریا ابراز تمایل دارند؛ بنابراین اقتصاد دریا که برنامه‌های جدید آن را اعلام خواهیم کرد در دستورکار جدی ایران قرار دارد.

بذرپاش با اعلام اینکه هم پیوندی جدیدی در حوزه اقتصاد دریا در منطقه در حال شکل گیری است، بیان کرد: برای ایران که بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، شرایط کم نظیری ایجاد شده تا از این ظرفیت استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود فشار دشمن و در این شرایط حساس، اشتیاق رابطه کشورهای مهم با ایران را می‌توان دید و پیشنهاداتی که برای سرمایه گذاری در بنادر این دارند، عالی است، اما از بیان آن دوری می‌کنیم.

وی گفت: اگر طرحی نو در شکوفا کردن این بخش از اقتصاد ایجاد کنیم، می‌توانیم برای آیندگان نیز برنامه داشته باشیم؛ این در حالی است که حتی کشورهایی که دریا ندارند، درحال دریافت مدل‌های جدید برای نقش آفرینی دریایی‌ هستند.

بذرپاش از تصویب طرحی خبر داد که منجر به رشد استان‌هایی در کشور می‌شود که دریا ندارند، اما سرمایه گذاری در سواحل استان‌های دریایی را امکان پذیر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برگزاری این رویداد مبارک نشان می‌دهد اقتصاد دریا برای ما مهم است، با این حال برای استفاده از بخش علمی در توسعه اقتصاد دریایی موفق نبودیم.

وی از رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از حمل‌و نقل ترکیبی و ترانزیت خبر داد و گفت: حوزه ترانزیت بر جستگی خاصی برای کشور دارد و این روزها مجددا راه ابریشم برای ایران در حال احیا است و اعتقاد داریم که ترانزیت بیشتر از نفت می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

بذرپاش ادامه داد: توافقات بسیار خوبی در این باره انجام شده که به خاطر فشار بر شرکای ایران از رسانه‌ای کردن آن خودداری می‌کنیم، اما توسعه ترانریت در دریا، جاده ، ریل و هوایی و رفع محدودیت‌های پروازی انجام‌ شده است که حتی برخی کشورهای همسایه درباره رفع این محدودیت‌ها و توسعه روابط تعجب کردند، اما اعلام نمی‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این دولت تمرکز در حوزه افتصاد دریا دارد و هم اکنون از ریاست جمهوری تا نیروهای مسلح تا ظرفیت‌های دانشگاهی بر اهمیت این کار تفاهم دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.