کد خبر : 23823
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 14:49

مجتبی دوراندیش

افزایش ترانزیت تهران-باکو

افزایش ترانزیت تهران-باکو
وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در سال جاری میلادی حمل و نقل جاده‌ای بین تهران و باکو از رشد 50 درصدی برخوردار شده است.

به‌گزارش خریدار، تا سال گذشته با فرا رسیدن ایام زمستان و افزایش مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، ترافیک کامیون‌ها در مرز خروجی در گمرک آستارا روی می‌داد که علت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وجود یک پل قدیمی ارتباطی عنوان می‌کردند که فقط یک‌طرفه بود و در روز حداکثر 250 کامیون می‌توانست از این پل عبور کند.

در همین مورد «مهرداد پذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در مراسم راه‌اندازی پل جدید ارتباطی بین «ایران و آذربایجان» و پایانه جدید مرزی در گمرک آستارا گفت: پل جدید ارتباطی بین ایران و جمهوری آذربایجان و سایت مرزی آن به عنوان پنجمین گذرگاه بین جمهوری اسلامی و کشور آذربایجان امروز راه‌اندازی شد. پایانه قدیمی و پل قدیمی که بین ایران و آذربایجان در آستارا وجود داشت، باعث ایجاد ترافیک کامیون‌ها می‌شد، اما با راه‌اندازی پل و پایانه جدید که از امروز قابل استفاده است، بخش زیادی از بار ترافیکی کامیون‌های تجاری و ترانزیتی از پل جدید و پایانه جدید استفاده می‌کنند و شاهراه اصلی کریدور شمال ـ‌جنوب کشور به این وسیله تکمیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزهای پایانی سال 2023 میلادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری می‌کنیم، ادامه داد: در سال جاری میلادی حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور ایران و آذربایجان از رشد 40 درصد، حمل و نقل ریلی رشد 47 درصد و ترانزیت بین دو کشور از رشد 50 درصدی برخوردار شده است و این نشان می‌دهد، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی با دیگر کشورها از جمله آذربایجان به ثمر نشسته و در روز زمین قابل مشاهده است. تاکنون به دلیل ظرفیت محدود گمرک جمهوری آذربایجان امکان تردد بیش از 250 کامیون در روز وجود نداشت، اما با ایجاد زیرساخت جدید و پل جدید و پایانه جدید صادراتی این ظرفیت افزایش یافته است. از طرفی رانندگان ترانزیت و تجاری با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی گمرک می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند و کمتر در مرز معطل شوند.

او همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که بخشی از کامیون‌های ترانزیتی مربوط به کشور روسیه و جمهوری آذربایجان است که آنها به سامانه نوبت‌دهی متصل نیستند، اما امیدوارم با همکاری گمرک برای کامیون‌های خارجی هم به صورت سیستمی نوبت‌دهی شود تا رانندگان در مرز معطل نشوند. رشد 50 درصدی ترانزیت کالا بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد، تلاش‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری و ظرفیت حمل و نقل و تجارت نتیجه داده و کامیون‌هایی که به مقصد آذربایجان و یا سایر کشورها از طریق خاک این کشور هستند و بر عکس کامیون‌های ورودی از طرف آذربایجان با استفاده از زیرساخت‌های ایجادشده کریدور شمال ـ جنوب کشور به راحتی می‌توانند تردد داشته باشند، به‌گونه‌ای که سال 2024 رکورد جدید در ترانزیت بین دو کشور ایجاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.