کد خبر : 23604
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 آذر 1402 - 19:04

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

مریم آهون بر

اعتبارات حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه اضافه شد

اعتبارات حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه اضافه شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح تغییرات انجام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دولت، از اضافه شدن اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بخش اول لایحه بودجه خبر داد و گفت: برآوردها از ارقام بودجه بسیار با دقت انجام شده است.

به گزارش خریدار، داود منظور در گفت‌وگو با بخش خبری سیما، در مورد تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۳ و اصلاح آن دولت، اظهار داشت: نمایندگان مجلس در خصوص بخش اول لایحه بودجه که ارائه شده بود؛ نظراتی داشتند که نهایتاً جمع‌بندی مجلس این شد که به لایحه دولت رای داده نشود.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه خود مجلس لایحه بودجه امسال باید به صورت دو قسمتی ارائه می‌شد، افزود: مهم‌ترین دغدغه نمایندگان مجلس در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بود که تاکید کردیم مسئله هزینه‌ها و انواع پرداخت‌ها که شامل بازنشستگان، اصناف و اقشار، هزینه‌های جاری، هزینه‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای و… مربوط به بخش دوم لایحه بودجه است.

اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بخش اول بودجه اضافه شد

رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: ابهام نمایندگان بیشتر در مورد به بخش دوم لایحه بودجه سال آینده بود که بخش مخارج و هزینه‌ها به ویژه اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در این بخش است و در همان جلسه مجلس اعلام کردیم آمادگی داریم برای این موضوع منابع مالی لازم را تامین کنیم.

منظور ادامه داد: اصرار نمایندگان مجلس این بود که موضوع اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان حتماً در لایحه به صورت صریح آورده شود که به این موضوع عمل کردیم و در بخش اول لایحه بودجه اضافه شد.

ارائه جدول مربوط به مصارف در لایحه

وی با بیان اینکه تغییرات مختصر دیگری نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۳ انجام شد، تصریح کرد: یکی از انتظار نمایندگان این بود که فروض مربوط به مصارف را در این مرحله ارائه کنیم؛ طبیعتاً در لایحه بودجه جدولی اضافه شد که فروض مربوط به مصارف بودجه و مبنای تنظیم بخش دوم لایحه بودجه است که برای استحضار نمایندگان تنظیم کردیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در این جدول به عنوان مثال متوسط رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان، متوسط رشد سایر هزینه‌ها جاری، رشد حق اولاد و عائله‌مندی، رشد هزینه‌های مالی اوراق منتشره در سال‌های قبل، رشد ردیف‌های درآمد- هزینه‌ای، رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در استان‌ها و… را اضافه کردیم.

تعیین سیاست ارز و موضوع ناترازی انرژی فرابودجه‌ای است

منظور توضیح داد: این دو تغییر مهمی بود که در لایحه بودجه انجام شد، البته نمایندگان مجلس انتظارات دیگری هم داشتند از جمله اینکه سیاست ارزی دولت و یا موضوعات مربوط به ناترازی انرژی را در بودجه اعلام کنیم اما در مذاکراتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون تلفیق داشتیم تاکید کردیم این موضوع عملاً فرابودجه‌ای است و باید در زمان دیگری و خارج از بودجه آن که بسیار هم مهم هستند، بپردازیم.

تدوین لایحه بودجه با توجه به سیاست‌هایی کلی برنامه هفتم

وی بیان کرد: در لایحه بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده بودیم و در همین لایحه‌ای که روز گذشته مجدداً در دولت با تغییرات کوچکی نهایی و برای مجلس ارسال شد، سعی کردیم سیاست‌هایی کلی ناظر بر برنامه هفتم را عیناً لحاظ کنیم، البته هنوز این برنامه تصویب نشده و در شورای نگهبان و در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی است.

ارقام بودجه بسیار با دقت دیده شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه سعی کردیم موارد مورد اتفاق بین دولت و مجلس در برنامه هفتم را عیناً لحاظ کنیم، گفت: برنامه هفتم ناظر بر برخی تکالیف به خصوص سیاست‌های ابلاغی برای دولت است که در حوزه تامین مالی رشد اقتصادی و حمایت از اشتغال و تولید، اصلاح ساختار بودجه، مسئله مدیریت آب و کشاورزی، موضوعات مربوط به بخش برق، نفت و گاز، صنعت و معدن، مسکن و حمل و نقل، ارتباطات، آموزش و فرهنگ و مسئله نظام اداری را عیناً در لایحه‌ای که تقدیم کردیم به طور کامل دیدیم و احکامی که در لایحه بودجه آوردیم، در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم در سال اول برنامه است.

منظور اظهار داشت: دولت تلاش کرد در اولین برش از برنامه هفتم اولاً یک بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در تراز عملیاتی در بودجه ایجاد کند و سهم درآمدهای پایدار دولت را افزایش دادیم. همچنین سعی کردیم از کسری بودجه پنهان در لایحه اجتناب کنیم و برآوردهای ما از ارقام بودجه بسیار با دقت انجام شده است؛ در مجموع امیدواریم لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به قانون تبدیل می‌شود، افقی را باز کند تا بتوانیم سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به خوبی اجرا کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.