کد خبر : 20290
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 خرداد 1402 - 21:01

مجتبی دوراندیش

آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده به هیات وزیران رسید

آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده به هیات وزیران رسید
مدیرکل دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت‌های قانونی نوسازی بافت‌های فرسوده را برای سال جاری تشریح کرد.

به گزارش خریدار، یوسف غفوری مدیرکل دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در سال ۱۴۰۱ اعتبارات مربوط به ردیف‌های بودجه بیش از ۱۰۰ تخصیص شد،گفت: سال گذشته هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت با قرارگاه امام حسن عسگری (ع) تخصیص یافت، توافقنامه این مبلغ از سوی شرکت مبادله شده است و مبلغ مورد نظر با اولویت اتمام پروژه‌های نیمه تمام هزینه می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تسهیلات ارایه شده جهت نوسازی بافت‌های فرسوده در سال گذشته نیز آماری ارایه و تصریح کرد: سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی شرکت و بانک‌ها در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده قرار گرفت و بالغ بر بیش از ۱۷ هزار واحد تسهیلات دریافت کردند و در مجموع ۴۰ هزار واحد متقاضی منتظر دریافت تسهیلات هستند .

غفوری افزود: برای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۹۰۰ میلیارد تومان آورده بانک تخصیص یافته که پیش نویس قرارداد عاملیت آن با بانک مسکن در حال نهایی شدن و مبادله است.

امسال ۲۲.۵ همت اعتبار برای نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تخصیص می‌یابد

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ۱۴۰۲ شرکت بازآفرینی شهری ایران باید نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی راهبری و حمایت کند که از این تعداد ۱۵۰ هزار واحد نیاز به تسهیلات دارند و اعطای آن به ۲۲.۵ همت اعتبار نیاز دارد.

غفوری با اشاره به ب بند تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس بند ب که سال گذشته در قالب بند د به تصویب رسیده بود، برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تامین زیرساخت‌های لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، پاسگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرساخت های بهداشتی، زیر ساخت تأمین آب و برق و سایر تأسیسات شهری مورد نیاز است و شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم این مناطق را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند. این موضوع در برخی استان‌ها عملیاتی شده و اعتبار مربوطه را نیز دریافت کرده‌اند .

تدوین و ارسال آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده به هیات وزیران

وی یکی دیگر از ظرفیت‌های بودجه سال جاری را بند ث برشمرد و گفت: بر اساس این بند شهروندان تشویق می‌شوند در راستای طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده خود را با واحدهای نوسازی یا زمین با ۴۰درصد تخفیف معاوضه کنند. پیش نویس آیین‌نامه اجرایی این بند تدوین و در مرحله ارسال و تصویب در هیات وزیران قرار دارد.
وی بند ی تبصره ۱۱ قانون بودجه را یکی دیگر از ظرفیت‌های قانون بودجه برشمرد که کمک بسزایی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد. غفوری در این باره توضیح داد: بر اساس این بند به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود، حسب ضرورت زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در حریم و محدوده هر یک از شهرها را به موضوع بازآفرینی بافت های فرسوده و حاشیه‌های شهرها اختصاص دهد.

تخصیص رایگان زمین موردنیاز برای خدمات روبنایی طرح‌های بازآفرینی شهری

به گفته مدیرکل طرح برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران بند س تبصره ۱۱ از دیگر ظرفیت‌های بودجه سال جاری به شمار می‌رود. او در این باره توضیح داد: بر اساس این طرح وزارت راه و شهرسازی مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تأیید آن وزارتخانه و بر اساس سرانه مصوب، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج در طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق کم برخوردار را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های ذی نفع قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس بند م تبصره ۱۱ قانون بودجه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود، اراضی در مالکیت خود را در سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره برداری است، به مالکان اعیانی واگذار کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.