کد خبر : 28491
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 تیر 1403 - 14:32

بازار سهام در یک قدمی سقف مقاومتی!

بازار سهام در یک قدمی سقف مقاومتی!
بورس تهران روز سه‌شنبه با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ارزش معاملات خرد دیروز افزایش ۱۷ درصدی داشت و روند خروج جریان پول حقیقی تداوم یافت.

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن و رشد تراز شاخص کل بورس تهران بود. در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه معامله‌گران بازار سهام شاهد افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص‌های سهامی بودند که تا انتهای معاملات ادامه داشت. بازار سهام روز گذشته نیز شاهد تداوم روند خروجی سرمایه حقیقی بود، در حالی که ارزش معاملات خرد افزایش داشت.

اقتصادنیوز در گزارشی نوشت: روز سه‌شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز تماماً سبز پوش بودند و روندی مشابه شاخص‌های بورسی داشتند اما شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲ صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۱.۱۷ درصدی داشت و بیانگر افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با ۴۶ صدم درصد افزایش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با ۱.۸۱ درصد افزایش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۱۳.۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فراورده‌های نفتی با ۳.۴ میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با ۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۲۴.۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با ۱۹.۷ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۴.۶ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام روزهای اخیر را با روند خروجی جریان پول حقیقی و نوسانات ارزش معاملات خرد در سطح ۳ همتی پشت سر گذاشته است. ورود جریان پول حقیقی در این هفته به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز قابل توجه بوده است.

030412

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام با افزایش ۲۰ درصدی به سطح ۱۹۲ میلیارد تومانی صعود کرد و ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۱ درصدی تا سطح ۱۵۴ میلیارد تومانی پایین آمد و ارزش صف‌های خرید سهام در معاملات سهامی از صفوف فروش پیشی گرفت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۱۷.۱ میلیون تومان روز یکشنبه تا ۱۸.۸ میلیون تومان کاهش داشت و سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از ۳۴.۱ میلیون تومان به ۳۰.۱ میلیون تومان رسید. با این اوصاف معاملات روز سه‌شنبه شاهد غلبه فروشندگان بود ولی از شدت شکاف سرانه کاسته شده است.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهارشنبه در تداوم روند معاملاتی روزهای گذشته آغاز خواهد شد. خروج سرمایه حقیقی در کنار نوسانات ارزش معاملات خرد در سطح سه همتی، شاخص‌های اصلی بازار سهام را در گیر کرده‌اند. بازار سهام همچنان از نوسانات سنگین قیمتی و ایجاد صفوف خرید و فروش سنگین پرهیز می کند و رفتار احتیاطی در بین معامله‌گران و سهامداران تشدید شده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۲ تا ۴ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۰ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.