کد خبر : 28138
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 16:52

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

تا کنون نامزدهای انتخاباتی گفتمان تازه و موثری ارائه نداده‌اند.

راه حلهای گذشته، نتایج گذشته را ببار می‌آورد.

مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با انتقاد از برنامه های اقتصادی بدون پشتوانه مالی و علمی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: نامزدهای انتخاباتی حرف تازه ای برای گفتن داشته باشند؛ مشکلات اقتصادی مردم با شعار و نسخه‌های قدیمی حل نمی‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت و گو با رادیو اقتصاد به بررسی برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری پرداخت و گفت: این روزها تعدادی از مصاحبه‌های نامزدهای ریاست جمهوری را شنیده ام اما حرف‌هایشان برایم رضایت بخش نبوده و متاسفانه باید  بگویم که حرف جدیدی تا این لحظه به گوشم نخورده است. البته شاید بنده کمی ایده آلیست و سخت گیر هستم.

مهدی غضنفری افزود: اگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه مثلا کشور اکنون با مشکل ناترازی انرژی رو به رو است شما چکار خواهید کرد و بعد نامزد پاسخ بدهد که انشاالله ما بعد از پیروزی در انتخابات وضعیت انرژی را تراز می‌کنیم، یا اینکه در پاسخ به این سوال که چرا پاسپورت کشور ما اعتبارش کم است بگوید اعتبار آن را زیاد می‌کنیم به نظرم رویه درستی نیست. این شیوه بیان راه حل نامعتبر است یعنی برای حل مشکلات بیایم بعد از طرح مشکل، دوباره آنرا با  فعل مثبت بگوییم به نظرم عملا راهکاری را بیان نکرده‌ایم. اگر تغییر فعل منفی با فعل مثبت، اسمش راهکار باشد پس همه راهکارهای در کشکول همه نامزدها هست!!

 

مشکلات و چالش های کشور با شعار حل نمی شود

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: ما باید به چیستی و چرایی و چگونگی مشکلات بپردازیم. یعنی تعریف مشخصی از آن مشکل داشته باشیم بعد دلیل و چرایی مشکل را بکاویم تا ریشه‌های آن را دریابیم. اینکه چرا قدرت پاسپورت ما کم است یا چرا ارزش ریال و پول ملی ما پایین آمده و کاهش یافته است؟ باید نخست به صورت ریشه ای بررسی شود و  بعد باید به سراغ چگونگی حل مشکل رفت. باید به صورت کارشناسی شده بیان کنیم که چگونه و با چه روشی می خواهیم پول ملی را ارزشمند کنیم و یا جلوی سقوط بیشتر ارزش ریال را بگیریم و الزامات اجرایی این کار را در برنامه ها بیان کنیم.

مهدی غضنفری با اظهار تاسف از حادثه تلخ سقوط بالگرد و شهادت غم انگیز رئیس جمهور و همراهان ایشان افزود: متاسفانه به خاطر این اتفاق بسیار غم انگیز که هیچکس انتظارش را نداشت و همه را متاثر کرد فرایند انتخابات زودرس آغاز شد و درک می کنیم که نامزدهای محترم هم آمادگی کافی را نداشتند. امیدوارم تا روز برگزاری انتخابات و به ویژه در مناظره ها پاسخ نامزدهای انتخابات به سوالات و دغدغه های مردم به صورت شعاری و بدون شاخص و آمار و بدون راه حلهای واقعی نباشد و نامزدها برنامه های اقتصادی خود را به صورت مدون و مشخص و با بیان دقیق شاخص ها و منابع ارزی و ریالی مطرح کنند و شعارها و وعده های خود را به صورت شفاف برای مردم بیان کنند.

 

بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خواسته اصلی مردم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر نقش محوری مردم در انتخابات اظهار داشت: ما همواره از مردم انتظار داشته ایم که در صحنه انتخابات حاضر شوند و به پای صندوق های رای بروند. مردم ایران هم همیشه این کار را انجام داده اند و در دوران انتخابات مطالبات و خواسته های خود را به گوش نامزدها رسانده اند . اما متاسفانه این بار به خاطر زمان کوتاه مثل دوره های قبل فرصتی  برای مطالبه گری نیست. در واقع الان نامزدهای انتخاباتی 10 روز بیشتر فرصت ندارند تا بیایند و برنامه هایشان را بگویند و مردم دیگر فرصتی ندارند که در این زمان کوتاه  بتوانند صدایشان را به جایی برسانند. فعلا چیزی که مردم می خواهند بهبود مسائل اقتصادی و معیشت است.

مهدی غضنفری اظهار داشت: ما نیاز گفتمان نو برای حل مسائل هستیم. اولا مقام معظم رهبری با نامگذاری سالها مسیر حرکت را به ما نشان داده‌اند بعلاوه بارها و بارها از صدا و سیما و مطبوعات و شبکه های مجازی و دیگر رسانه ها این دغدغه ها و مشکلات اقتصادی مطرح شده است. لذا الان از مردم تنها می توان انتظار داشت که یک انتخاب درست و اصلح داشته باشند و سرنوشت 4 سال آینده خود را به دست کسی بسپارند که مطمئن باشند آن شخص می‌تواند به وعده‌های خودش عمل کند. الان انتظار می رود ستادهای انتخاباتی در سیاست گذاری و نوشتن برنامه برای نامزدهای ریاست جمهوری به روش های علمی و دقیق دغدغه های مردم و راه حلهای آن را برای نامزدها  تبیین کرده تا این بار نامزدها با شیوه و سخن و نگرشی نو به صحنه بیایند.

 

نامزدی در انتخابات با جزوه های قدیمی و حرف های تکراری  

مهدی غضنفری اظهار داشت: بعضی وقت ها فکر می کنم نامزدها جزوه 3 سال قبل خود را آورده اند و دارند همان حرف های گذشته را دوباره برایمان تکرار می کنند! مثل معلم و استاد دانشگاهی که جزوه اش را به روز نکرده و حرف ها تکراری است. امیدوارم به عنوان یک شهروند این بار در تبلیغات انتخاباتی شاهد افق جدید و گفتمان تازه‌ای باشیم. نامزدها باید چشم اندازی و مسیر حرکتی را برای مردم تصویرسازی کنند که امیدبخش باشد و مردم علاقه مند باشند که به این نامزد رای بدهند. باید تصویری که از 4 سال آینده می سازند تصویر واضح و روشنی باشد که در آن مشخص شود وضعیت اقتصادی و منابع درآمدی به چه صورت خواهد بود و برای همه اینها چه فکری کرده اند.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: نامزد انتخاباتی باید بداند منظره‌ای که دارد برای مردم ترسیم می‌کند چقدر باور پذیر و دست یافتنی است و او  چقدر قدرت اجرای این وعده ها را دارد و چگونگی رسیدن به این برنامه ها را هر سال به صورت مشخص تبیین کرده باشد که من سال اول این کارها را انجام می دهم و مثلا سال بعد شاخص ها را اینگونه ارتقا خواهم داد . الان بیشتر سخنرانیهای نامزدها عامیانه و گفتگوهای کلی هستند که شاید برای دست گرمی و گرم کردن فضای انتخاباتی خوب باشد. اما از آنها گفتمان موثری شکل نگرفته است.

 

“دوقطبی سازی” نوعی تهدید فضای انتخابات است

مهدی غضنفری “دوقطبی سازی” و “احساسی کردن فضا” را یکی از مهمترین نگرانی ها در انتخابات عنوان کرد و اظهار داشت: بنده یک نگرانی دارم که مرتب آن را در گفت و گوها و شبکه های اجتماعی مطرح می کنم و آن دوقطبی شدن و غیرعقلایی کردن فضای انتخابات است که سبب می شود به جای اینکه چگونگی دستیابی به اهداف به بحث گذاشته شود موج احساسات غلبه پیدا کند و هواداران با هیجان در گردهمایی ها و شبکه های مجازی به هم بتازند و دوباره هدف اصلی در بین این هیاهوها گم شود.

رئیس صندوق توسعه ملی ابراز امیدواری کرد: ما قرار است 4 سال بعد کشوری داشته باشیم با ویژگی های کاملا متفاوت با توجه به درک عمیق از موقعیت فعلی. نباید فقط هدف این باشد که کسی به ساختمان پاستور برود تا آنجا خالی نباشد. بلکه باید سرنوشت مردم و روزگار اقتصادی و معیشت آنها تغییر یافته و بهتر شود. نباید در فضای انتخاباتی بحثهای جدی و بویژه اقتصادی که متن اصلی این فرایند هستند به حاشیه بروند و با جنجالهای انتخاباتی خدایی نکرده گسلهای قومی و مذهبی فعال شده و مردم در مقابل همدیگر قرار گیرند. باید مراقب باشیم و بدانیم اگر در فضای انتخابات و مناظره ها با شاخص ها سخن نگوییم و به روش علمی برخورد نکنیم حتما موضع دیگری با مشخصات حاشیه مخرب می آید و جایگزین متن اصلی می شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.