کد خبر : 12031
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 16:14

یارانه معیشتی به صورت «کالابرگ» از کدام شهر کلید می‌خورد؟

یارانه معیشتی به صورت «کالابرگ» از کدام شهر کلید می‌خورد؟
شنیده‌ها حاکی از این است که به زودی اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در یکی از استان‌های جنوبی آغاز خواهد شد.

به گزارش خریدار، پرداخت یارانه معیشتی در قالب کالابرگ وعده‌ای است که در ماه‌های اخیر از زبان مسئولان شنیده شده است. حالا با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد، قرار است به زودی اجرای این طرح، از یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز شود.

کالابرگ الکترونیک طرحی بود که نمایندگان مجلس در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ به آن پرداختند و در نهایت بر اساس متن قانون بودجه تاکید شد «چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالا‌های اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد»

با شروع اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم، اواخر اریبهشت ماه رئیس جمهور در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در این باره اظهار داشت: «تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالا برگ الکترونیک آماده شود، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالا برگ الکترونیک آماده شد، به تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.»

سرانجام با گذشت چند ماه از واریز یارانه معیشتی نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرسستان خانوار، به تازگی خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای کالابرگ الکترونیکی و اینکه آیا دولت مشکل تامین مالی دارد؟ توضیح داد: قبلاً هم گفته بودم که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود که دولت در مورد مطمئن بودن زیرساخت فنی برای اینکه زمانی که مردم مراجعه می‌کنند، مشکلی در تامین کالا و خریدهایشان پیش نیاید، اطمینان حاصل کند که در این بین تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در اجرا و بهره برداری این طرح تأخیر به وجود آورد.

وزیر اقتصاد افزود: در جلسه‌ای اخیرا با وزارت کار داشتیم، این وزارتخانه در خصوص اجرای آزمایشی این طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور که در همین هفته جاری آغاز خواهد شد، وعده دادند که به محض اینکه در این استان برای کل مردم آن اجرایی شود، می‌توانیم برای کل کشور این طرح را اجرایی کنیم.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: بنابراین این طرح هیچ مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد چراکه اساساً مبتنی بر همان نظام پرداخت درآمدی کل پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان، تأمین مالی می‌شود و فکر میکنم دوره آزمایشی یک ماه به طول بینجامد و بعد از یک ماه برای کل کشور اجرایی شود.

آغاز کالابرگ از کدام استان است؟
همان طور که وزیر اقتصاد اظهار داشت قراراست اجرای آزمایشی این طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز شود. حال پیگیری‌های خبرنگار ایبِنا نشان می‌دهد قرعه شروع این طرح به نام استان هرمزگان افتاده است. استانی که قرار است در روز‌های آتی به صورت آزمایشی شاهد اجرای طرح کالابرگ باشد و احتمالا جایگزین یارانه نقدی در این استان، کالابرگ باشد.
پیش از این نیز سبحانیان معاون سیاست گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در این باره گفته بود: «دولت برخی از اقدامات تحولی را ابتدا به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا می‌کند و پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف آن آزمایش و تجربه، اجرای آن در سایر نقاط کشور را شروع می‌کند؛ بنابراین با توجه به اطلاعات دریافتی بنده از دوستانم در وزارت رفاه و با توجه به زیرساخت فنی آن، آمادگی برای اجرای پایلوت آن در کشور وجود دارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.