کد خبر : 6805
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1401 - 20:22

پیگیری‌ حقوقی مراجع قضائی به نفع کارگران کیان تایر

پیگیری‌ حقوقی مراجع قضائی به نفع کارگران کیان تایر
مرکز رسانه قوه قضائیه در خصوص اشتباهات گزارش تلویزیونی شب گذشته اخبار ۱۸:۳۰ شبکه ۵ سیما اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش خریدار به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، پنجشنبه شب گذشته اخبار ۱۸:۳۰ شبکه ۵ سیما گزارشی درباره آخرین وضعیت کارخانه کیان تایر در اسلامشهر و تعطیلی این کارخانه پخش کرد. در این گزارش تلویزیونی مطالبی غیر دقیق مطرح شد که ارائه توضیحاتی در خصوص آن ضروری است.

دستگاه قضا همواره پیگیر رفع مشکلات کارخانه کیان تایر بوده است و طی چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در دادگستری استان تهران در راستای کمک به حل مشکلات حقوقی این کارخانه و جلوگیری از بیکاری کارگران آن انجام شده است.

متاسفانه در ابتدای گزارش خبری صدا و سیما به اشتباه عنوان شده که علی رغم بازدید چند ماه گذشته رئیس قوه‌ قضائیه از این کارخانه، مشکلات این واحد تولیدی همچنان باقی است و منجر به بیکاری کارگران آن شده است این در حالی است که رئیس قوه قضائیه تاکنون هیچ بازدیدی از کارخانه کیان تایر نداشته اما در مورد رفع مشکلات حقوقی این کارخانه اقدامات متعددی صورت گرفته است که طبیعتا رفع تمامی مسائل این واحد تولیدی به قوه قضائیه مربوط نبوده و اهتمام دستگاه‌های اجرایی را نیاز دارد.

در خلال بازدید ۲۵ فروردین ماه رئیس دستگاه قضا از دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلامشهر، نماینده کارگران کارخانه تعطیل شده کیان‌تایر که در این مرجع قضایی حضور داشت در حضور رئیس عدلیه از مشکلات و موانع پیش‌آمده بر سر راه این کارخانه و حدود هزار کارگر آن سخن گفت که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت تولید و اشتغال زایی در کشور اعلام کرد که بنابر دستور صادره به رئیس کل دادگستری استان تهران، با فوریت پیگیری درخصوص رفع مشکلات کارخانه کیان‌تایر و بازگشت به کار کارگران زحمتکش این واحد تولیدی صورت خواهد گرفت.

کارخانه کیان تایر چندین سال است که به دلیل سوء مدیریت، انباشت بدهی و اقامه دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی با مشکلاتی رو به رو شده است و حکم ورشکستی این کارخانه در فروردین ماه سال ۹۱ صادر و امور این کارخانه در سال ۹۹ به اداره تصفیه امور دادگستری تهران سپرده شده است.

اداره تصفیه امور دادگستری تهران بلافاصله دستور توقف اجرای احکام متعدد صادر شده برای کارخانه کیان تایر که منجر به توقیف و مسدود شدن حساب‌های بانکی این کارخانه می‌شد را صادر و از تعطیلی آن جلوگیری نموده است.

در همین راستا رئیس دستگاه قضا طی تماس تلفنی با فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز پیگیر رفع مشکلات کارخانه کیان تایر بوده است.

متعاقب تماس تلفنی رئیس قوه قضائیه، القاصی مهر رئیس کل دادگستری تهران در مورخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به رئیس بنیاد مستضعفان پیگیر دستورات رئیس قوه قضائیه شد.

اقدامات دادگستری تهران تنها به مکاتبه با بنیاد مستضعفان منتهی نشده و رئیس کل دادگستری تهران با ارسال نامه‌هایی به استاندار تهران، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشور و معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور خواستار تامین مواد اولیه برای کارخانه کیان تایر، تهیه نقدینگی به منظور پرداخت حقوق معوقه کارگران، انتخاب نماینده تام الاختیار برای رسیدگی به امور کارخانه و انتخاب سرمایه گذار برای خروج این کارخانه از بحران شد.

در پی نامه رئیس کل دادگستری تهران، عبدالملکی وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف مالکیت کارخانه گردید.

همچنین با پیگیری‌های دادگستری تهران از اداره تصفیه امور ورشکستگی و گزارش‌های ارسالی مشخص شد که مصوبات شورای تامین در خصوص رفع مشکلات کارخانه کیان تایر از ناحیه استانداری تهران انجام نشده است.

در همین راستا، مسعود ستایشی قائم مقام وقت رئیس کل دادگستری تهران با ارسال نامه‌ای به استاندار تهران پیگیر مصوبات شورای تامین در رابطه با کارخانه کیان تایر شد.

اگر چه وظیفه ذاتی دستگاه قضا ورود مستقیم به مسائل مرتبط با کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیست، اما طی سالیان گذشته اقدامات حقوقی زیادی از ناحیه قوه قضاییه برای احیای واحدهای تولیدی انجام شده است و در این خصوص هم اگر دستگاههای اجرایی در کنار قوه قضاییه وظیفه خود را انجام دهند حتما شاهد شکوفایی مجدد کارخانه ایران تایر خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.