کد خبر : 3170
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:35

پیشنهاد تأسیس بانک خصوصی و شرکت حمل‌‌و‌نقل مشترک ایران و سوریه

پیشنهاد تأسیس بانک خصوصی و شرکت حمل‌‌و‌نقل مشترک ایران و سوریه
رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران با ارائه پیشنهادی برای تأسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه گفت:‌ در راستای توسعه مبادلات تجاری دو کشور ایجاد یک بانک مشترک خصوصی و همچنین شرکت حمل و نقل مشترک، لازم است.

به گزارش خریدار ، فهد درویش امروز در همایش توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه اظهار داشت: منطقه با جنگ اقتصادی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شده است و ما به عنوان سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و به عنوان سربازان اقتصادی باید در این زمینه کمک کنیم تا مشکلات از سر راه برداشته شود.

وی اظهار داشت:‌ اتاق مشترک سوریه و ایران در سال 2018 در راستای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تشکیل شد.

رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران بیان داشت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و سوریه باید نقشه راه داشته باشیم و باید بر کارهای عملی تأکید کنیم و تلاش کنیم تا نقایص را از سر راه برداریم.

درویش اظهار داشت:‌ در مبادلات تجاری بین دو کشور ضعف وجود دارد اما باید تلاش کرد تا روابط تجاری را به سطح روابط سیاسی دو کشور گسترش دهیم، بنابراین ما به عنوان سرمایه‌گذار سوری اعلام آمادگی می‌کنیم که موانعی که وجود دارد را برداریم.

وی اظهار داشت: بنابراین در صورت تدوین نقشه راه بین دو کشور از دو دولت می‌خواهیم که از این نقشه راه پشتیبانی کنند و همچین از اتاق‌های مشترک دو کشور نیز تقاضا داریم تا به نقشه راه پایبند باشد تا بتوانیم به اهداف لازم دست یابیم.

رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران اظهار داشت:‌ توافقنامه‌ای در سال 2011 میلادی بین دو کشور امضاء شد مبنی بر اینکه تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور چهار درصد باشد اما ما تقاضا داریم تا این تعرفه به صفر کاهش یابد.

درویش افزود: همچنین با هدف تسهیل روابط تجاری از مسؤولان دو کشور می‌خواهیم تا ورود کالاهای سوری به ایران و کالاهای ایرانی به سوریه بدون هیچ مشکلی انجام شود زیرا تحریم علیه دو کشور وجود دارد بنابراین لازم است تا با در نظر گرفتن این مسأله ورود کالاهای دو کشور را آزاد کنیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه در بازار ایران اطلاعاتی از کالاهای سوری وجود ندارد این در حالی است که ایران بازار بسیار بزرگی دارد که می‌تواند کالاهای سوریه را به کشورهای همسایه نیز صادر کند.

رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران با تأکید بر ایجاد بانک مشترک بین دو کشور گفت:‌ پیشنهاد این است که یک بانک خصوصی مشترک بین دو کشور ایجاد شود و همچنین دفتر صرافی مشترک بین دو کشور ایجاد شود تا بتوانیم مبادلات تجاری بین دو کشور را به راحتی انجام دهیم و از این طریق مشکل حواله‌های مالی و همچنین ضمانت‌نامه‌ها حل شود، این مسأله سختی نیست و می‌توان آن را فراهم کرد و حتماً این مسأله باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شود.

درویش بیان داشت: در راستای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور ایران و سوریه باید مشکلات حمل و نقل و همچنین مسائل مربوط به ترانزیت کالا حل شود بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا شرکت حمل و نقل مشترک بین ایران و سوریه ایجاد شود.

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم محمد کشتو رئیس اتاق‌های کشاورزی سوریه گفت:‌ بخش کشاورزی یک بخش صنعتی و تولیدی است که بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: در نشست‌های مشترکی که بین دو کشور برگزار می‌شود مدام این مسأله تکرار می‌شود که باید روابط اقتصادی دو کشور به سطح روابط سیاسی ارتقاء یابد این در حالی است که ما باید این مسأله را به صورت گفتاری پایان دهیم و آن را به مرحله اجرایی و عملیاتی برسانیم.

کشتو گفت:‌ روابط بین دو کشور روابط بسیار خوب و ممتازی است و برای دیگر کشورها الگو است بنابراین ما نباید فقط مسائل را به صورت گفتاری بیان کنیم بلکه باید خواسته‌هایمان را عملیاتی کنیم.

رئیس اتاق‌های کشاورزی سوریه اظهار داشت: ایران و سوریه در یک جنگ گسترده پیروز شده و باید این پیروزی تکمیل شود. با توجه به بحران غذایی که در آینده کل جهان با آن مواجه خواهد بود‌ از مسؤولان دو کشور می‌خواهیم تا گام‌های عملی را بردارند و با ایجاد شرکت‌های مشترک بین دو کشور مسائل و مشکلاتی که در حوزه بحران غذا در آینده کل جهان را تهدید می‌کند را حل کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.