کد خبر : 7205
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 15:09

مجتبی دوراندیش

پوشش 500 میلیارد دلاری صنعت بیمه در کشور

پوشش 500 میلیارد دلاری صنعت بیمه در کشور
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور به 2.5 درصد رسیده است، گفت: صنعت بیمه حدود 500 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش خریدار، مجید بهزادپور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اعلام کرد: حق بیمه تولیدی در دنیا سالانه 6 هزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد دلار است که سهم کشورهای پیشرفته از این رقم 81 درصد، حق بیمه سرانه 5 هزار دلار و ضریب نفوذ جهانی بیمه 7 درصد است.

وی همچنین گفت: در ایران حق بیمه تولیدی در سال گذشته 115 هزار میلیارد تومان معادل حدود 27.5 میلیارد دلار است که سهم ما از حق بیمه دنیا 4 دهم درصد و سرانه بیمه در کشور ما 322 دلار و ضریب نفوذ در کشور ما به حدود 2.4 تا 2.5 درصد رسیده است. ضریب نفوذ بیمه ما نسبت به منطقه پایین نیست، اما فاصله زیادی تا هدف ضریب 7 درصدی داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: حق بیمه‌های دریافتی در سال‌های گذشته نسبت به سال قبل از رشدی معادل 41 درصد برخوردار بوده. در 4 ماهه امسال هم 54.5 هزار میلیارد حق بیمه دریافت شد که نسبت به مشابه سال قبل 73 درصد رشد داشته، تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در سال گذشته 71.3 میلیون فقره بود که نسبت به سال قبل 4.6 درصد رشد داشته است.

به گفته بهزادپور در 4 ماهه امسال 21 میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده که نسبت به مشابه سال قبل 2.8 درصد رشد نشان می‌دهد. خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته 65 هزار میلیارد تومان بوده، که 48 درصد رشد داشته، در 4 ماهه امسال این رقم به 21.4 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در 4 ماهه امسال 52.5 میلیون فقره خسارت به ارزش 21.4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که از رشدی معادل 46.2 درصد برخوردار است.

وی در مورد پرتفوی صنعت بیمه گفت: 70 درصد از این پرتفو متعلق به بخش غیردولتی است که درواقع مشابه سال قبل بوده، خسارت پرداختی صنعت بیمه هم حدود 70 درصد مربوط به بخش غیردولتی بوده است. در 4 ماهه سال جاری هم میزان فروش بیمه ‌‌‌‌در بخش خصوصی بالا رفته و سهم بخش غیردولتی به 80 درصد رسیده، در بخش بیمه شخص ثالث 83.1 درصد، سهم بخش غیردولتی بوده است. در بخش درمان در 4 ماهه اول امسال رشدی معادل 27.2 درصد اتفاق افتاده که نسبت به سال قبل انجام شده است. در 4 ماهه اول امسال 38 درصد پرتفوی بیمه مربوط به درمان بوده است.

بهزادپور همچنین در مورد بیمه‌های زندگی گفت: سال گذشته 16 درصد از پرتفوی بیمه مربوط به زندگی بوده است در 4 ماهه اول امسال 12.8 دهم درصد بیمه‌نامه‌ها مربوط به زندگی بوده، ضریب نفوذ بیمه بر مبنای نسبت فروش حق بیمه به تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود 2.5 درصد است. طبق قانون باید به 7 درصد برسد، در حالی که این هدف بسیار بلند است و ظرف 9 سال‌ گذشته از 2.1 درصد به حدود 2.5 درصد رسیده است.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در صنعت بیمه سالانه 130 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی انجام می‌شود. دارایی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی به 250 هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته نسبت به صنعت بانکداری و بورس عدد بزرگی نیست، اما یک شاخص بزرگ در صنعت بیمه وجود دارد که پرتفوی بسیار بزرگی در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت پوشش قرار می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر بالغ بر 500 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور از قبیل پتروشیمی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها، کارخانه‌ها و سایر تجهیزات کشور تحت پوشش صنعت بیمه قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.