کد خبر : 7395
تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 20:11

مریم آهون بر

واگذاری ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در ازای تولید هر مگاوات برق

واگذاری ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در ازای تولید هر مگاوات برق
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش قطع برق خارج از برنامه و رضایت نسبی واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش خریدار، علی رسولیان روز پنج شنبه در گفت‌وگو با برنامه “میز اقتصاد” شبکه خبر که با موضوع “تأمین برق صنایع” برگزار شد، با اشاره به این‌که از ابتدای تابستان امسال تا کنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی صورت گرفته است، اظهار داشت: قطع برق خارج از برنامه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به شدت کاهش یافته که این موضوع رضایت نسبی را ایجاد کرده تا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به‌راحتی بتوانند به برنامه‌ریزی‌های تولیدی خود بپردازند.

وی افزود: امسال حتی در برخی از روزها هیچ قطعی برق خارج از برنامه‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نداشته‌ایم و در برخی روزها نیز کل قطعی برق خارج از برنامه در حد فقط یک ساعت بوده است.

هم افزایی با وزارت نیرو و توانیر برای تأمین پایدار برق صنایع

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: قطع برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نتیجه همکاری و هماهنگی مناسب بین بخشی در وزارتخانه‌های “صنعت، معدن و تجارت” و “نیرو” بوده است، که با پیگیری‌های این سازمان و تعامل بسیار خوب شرکت توانیر اتفاق افتاد و از بروز اختلال در کسب و کار تولیدی صنایع جلوگیری نمود.

رسولیان با یادآوری این‌که در سال ۱۴۰۰ قطعی‌های غیرمنظم برق به‌خصوص در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اتفاق می‌افتاده است، ادامه داد: برآوردهای بخش‌های اقتصادی نشانگر ضررهای زیاد تحمیلی به حوزه صنعت و متعاقب آن افزایش قیمت‌ها بوده است؛ به‌طوری که بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تابستان ۱۴۰۰ بخش صنایع ۷ میلیارد دلار از قطعی‌های نامنظم و مکرر برق متضرر شده است.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت سیزدهم به این موضوع ورود بسیار جدی و هم افزا با سایر دستگاه‌ها داشته‌اند، گفت: در حوزه صنایع کوچک، هر مگاوات برق ۹۶ شغل ایجاد می‌کند و بر این اساس نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت جدی از چرخیدن چرخ تولید بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که تأمین زیرساخت‌های “انتقال و توزیع برق” و “تأمین و توزیع برق در ایام پیک مصرف در حوزه صنعت” به‌عنوان دو رویکرد مهم باید همواره مد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت توافقات بسیار خوبی با کسب نظر از فعالان اقتصادی و درنظر گرفتن زنجیره تولید داشته‌اند که بر آن اساس، سهمیه قطعی برق و تعطیلی صنایع یک روز در هفته درنظر گرفته شد و با مدیریت خوب “توانیر” این برنامه اعمال و سهمیه بخش‌های مختلف مشخص شد و با توفیقاتی که حاصل شد، حتی برخی مواقع نیز نیاز به اعمال یک روز تعطیلی در هفته هم نبود.

رسولیان به برخی توفیقات و نتایج حاصله از قطع مدیریت شده برق صنایع اشاره کرد و افزود: از 15 خرداد تا ۵ شهریور که این برنامه اعمال شد، رشد تولید در حوزه فولاد 11.84 درصد، رشد تولید در بخش سیمان 5.35 درصد و رشد تولید در حوزه صنایع فلزی ۱۸ درصد نسبت به بازه زمانی سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های توانیر و وزارت نیرو، شاهد افزایش ۱۵ درصدی میانگین برق تحویلی به صنایع در یک سال اخیر نیز بوده‌ایم که این موضوع رضایت نسبی فعالان اقتصادی را هم درپی داشته است.

بهره‌ برداری بیش از یک ‌هزار مگاوات برق نیروگاه‌های مقیاس‌ کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: صنایع نیز برای تأمین برق خود، پای کار آمدند، به‌طوری که 536 مگاوات نیروگاه‌های خود تأمین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد شد. وزارت نیرو هم توافق کرده است که اگر واحد تولیدی نیروگاه خود تأمین (CHP) ایجاد کند، بدون پرداخت حق ترانزیت، برق مازاد خود را می‌تواند به صنایع دیگر بفروشد.

رسولیان همچنین با بیان این‌که نیروگاه‌های خود تأمین امسال 1270 مگاوات برق به کل صنایع کشور تزریق کرده‌اند، اعلام کرد: این نیروگاه‌ها امسال یک‌ هزار مگاوات برق نیز به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردند.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با وزارت نیرو در سال گذشته اظهار داشت: امسال نیز 4 هزار مگاوات جدید به این رقم اضافه شده است، کار ساخت ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی 62 درصد پیشرفت قراردادی و ساخت 4 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی امسال نیز بیش از ۱۷ درصد پیشرفت قراردادی داشته است. از ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده، ۱۸۰ مگاوات تا کنون وارد چرخه تولید شده است و ۳۶۰ مگاوات دیگر نیز ظرف یک ماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این‌که به دنبال خود تأمینی برق صنایع هستیم، تصریح کرد: مشوق‌ها و مزایایی را نیز اعمال خواهیم کرد، تفاهم‌های خوبی را هم با وزارت نیرو داشته‌ایم که خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خود تأمین و قابلیت ترانزیت به بخش‌های دیگر صنایع از جمله این توافقات است.

واگذاری ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در ازای تولید هر مگاوات برق

رسولیان بیان کرد: به ازای هر مگاوات تولید برق، ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی قرار خواهیم داد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات نیروگاه‌های کوچک مقیاس خارجی را فراهم آورده، که همه این مشوق‌ها و مزایا به استان‌ها ابلاغ نیز شده است.

وی همچنین درخصوص انرژی‌های تجدید پذیر خورشیدی گفت: با سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به توافقات خوبی در این حوزه رسیده‌ایم، تا هم از سقف واحدهای تولیدی موجود برای راه ‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کنیم و هم شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی ایجاد نماییم.

معرفی 92 شهرک و ناحیه صنعتی برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی به ساتبا

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: ۹۲ شهرک و ناحیه صنعتی دارای پتانسیل برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی در سراسر کشور شناسایی شده است که این موارد به ساتبا نیز اعلام شده است.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مصرف برق صنایع آن‌چنان هم بالا نیست، اضافه کرد: در مجموع ۱۱ هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت برق مورد استفاده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید در حوزه بهره وری صنایع نیز کار شود، که در این راستا به دنبال افزایش مشوق‌ها برای ارتقاء بهره وری در حوزه صنعت هستیم. این مهم با ارتقاء موضوع آموزش و ارائه تسهیلات لازم قابل تحقق است. استانداردهای بهره وری در سازمان ملی استاندارد مشخص می‌شود و ما بر اساس چارچوب‌های ارائه شده و الزامات این سازمان جلو خواهیم رفت.

خودکفایی صنایع بزرگ کشور از برق شبکه سراسری تا سه سال آینده

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این برنامه اظهار داشت: تا سه سال آینده با احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی، صنایع بزرگ از برق شبکه سراسری بی نیاز خواهند شد.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان این‌که وزارت نیرو با یک برنامه دقیق و مشخص توانسته برای تابستان امسال تأمین برق مناسبی برای همه مشترکان داشته باشد، گفت: این برنامه شامل ۱۰۰ اقدام می‌شود و ما توانسته‌ایم از این طریق برق مورد نیاز بخش‌های مختلف را تأمین کنیم و در این برنامه، صنایع کشور آخرین حلقه محدودیت ما در حوزه برق بوده است.

وی افزود: امسال از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف، بخش خانگی و سایر بخش‌ها، کاهش مصرف انرژی قابل توجهی داشتند و این به معنای قطعی برق نبود، بلکه به معنای مدیریت مصرف در ساعات اوج بار بوده است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: از ۴۰ میلیون قبض برق صادر شده از خرداد امسال، ۱۶.۷ میلیون قبض مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند که مبلغ این صرفه‌جویی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان می‌شود و این طرح مدیریت مصرف تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

رجبی مشهدی با بیان این‌که از این ۱۶.۷ میلیون نفر، ۵.۱۴ میلیون نفر در قبض خود بستانکار شدند، ادامه داد: ما سالانه با افزایش یک میلیون مشترک جدید خانگی حدود 4.5 تا ۵ درصد رشد مصرف خانگی داریم، ولی از ابتدای سال، رشد مصرف برق خانگی منفی ۱.۹ درصد بوده که می‌توان ادعا کرد که پنج درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی داشتیم که حدود ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: مصوبه کاهش مصرف بخش اداری، امسال به‌خوبی اجرا شد و پایش خوبی در این حوزه صورت گرفت، به‌طوری که در بخش اداری و با پایش دقیق، ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق داشتیم.

رجبی مشهدی با بیان این‌که ما در تابستان امسال در صنایع جابه‌جایی بار داشتیم، گفت: در مدیریت مصرف مفهومی به نام “انعطاف پذیری” داریم که به این معناست که مصرف کننده بزرگ می‌تواند با موکول کردن ساعت مصرف برق خود به زمان‌های غیر از ساعات اوج مصرف و یا جابه‌جایی بار، برق خود را تأمین کند و امسال توانستیم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، انرژی تحویلی به صنایع را ۱۵ درصد افزایش دهیم، به‌طوری که ۱۷ درصد در بخش فولاد، بیش از ۱۰ درصد در حوزه سیمان، بیش از ۱۸ درصد در حوزه آلومینیوم و سایر بخش‌ها، انرژی بیشتری تحویل مشترکان صنعتی دادیم که البته آن‌ها هم همکاری خوبی با ما داشتند.

وی افزود: همکاری صنایع در این بخش مناسب بوده و شاهد کاهش مصرف انرژی آن‌ها در ساعات اوج بار بوده‌ایم، به‌طوری که آن‌ها با جابه‌جایی زمان تعمیرات و تعطیلات به ساعت‌های غیر از اوج مصرف، توانستند هم به ما کمک کنند و هم در شیفت‌های بعدی انرژی بیشتری مصرف کنند.

سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که ۴۵۰ مگاوات مولد اضطراری در اختیار ادارات و سایر بخش‌ها، از جمله نیروهای مسلح بود، اضافه کرد: نیروهای مسلح در زمان‌های پرمصرف، تولید برق کردند و توانستند به ما در تأمین برق کمک کنند و فشار از روی این بخش برداشته شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: یکی از اصلی ترین برنامه‌های ما در این حوزه آن بود که نگذاریم به چرخه‌ تأمین صنایع خللی وارد شود، که این اقدام در نهایت منجر به رشد ۱۵ درصدی مصرف برق صنایع شد.

وی با تأکید بر این‌که تا پایان سال، یک هزار مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید برق صنایع اضافه خواهد شد، اعلام کرد: تا سه سال آینده با احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی برای تأمین برق صنایع، بار آن‌ها از دوش شبکه سراسری برداشته خواهد شد و خودکفا خواهند شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: در صنایع کوچک در صورتی که امکان آن ایجاد شود، از مولدهای مقیاس کوچک استفاده خواهد شد و در این بخش، وزارت نیرو پشتیبانی لازم را خواهد کرد.

رجبی مشهدی افزود: اولین واحد نیروگاهی صنایع در مرداد امسال در مدار قرار گرفت و تا پایان سال، یک هزار مگاوات نیروگاه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به بخش صنعت اضافه می‌شود و تا ۴ سال آینده هم با تأمین ۱۰ هزار مگاوات دیگر، برق مورد نیاز صنعت را تأمین خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در زمستان سال گذشته هیچ مشکلی در تأمین برق نداشتیم و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در زمستان امسال هم برق بخش‌های مختلف تأمین برق خواهد شد و همکاری بسیار خوبی با وزارت نفت داشته‌ایم، به‌طوری که نسبت به سال گذشته، مخازن ما ۲ درصد بیشتر تکمیل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.