کد خبر : 6663
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 شهریور 1401 - 20:29

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تشریح کرد؛

نسبت معاملات حقیقی به حقوقی در ایران، بسیار بالاست

نسبت معاملات حقیقی به حقوقی در ایران، بسیار بالاست
سعید اسلامی گفت: سهم معاملات حقیقی نسبت به معاملات حقوقی بازار ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۸۳ درصد بوده، در حالی که این رقم در بازار آمریکا حدود ۲۰ درصد است.

به گزارش خریدار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، سعید اسلامی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در مورد ارزیابی خود از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مزایای آن گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی بازار ایران با بازارهای توسعه یافته این است که سهم معاملات حقیقی نسبت به معاملات حقوقی بسیار زیاد است. یعنی در حالی که این سهم در بازار ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۸۳ درصد بوده در بازار آمریکا حدود ۲۰ درصد است که نشان می‌دهد در ایران معامله‌گران حقیقی وارد بازار شده و به‌ صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ طبیعتا این کار در حوزه سیاست‌گذاری، معاملات و انتقال هیجان به بازار، تشکیل پرتفوی‌های بهینه و سودآوری سرمایه‌گذار با چالش‌هایی همراه است. بنابراین تلاش تمامی اهالی بازار در سال‌های گذشته توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بوده، هرچند این تلاش چندان موفق نبوده است اما باید به این کار ادامه داد.

او افزود: توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم از راه‌های مختلفی قابل انجام است؛ بخشی از آن به ریزساختارها و تغییر سازوکارهای بازار به نفع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مربوط می‌شود و بخش دیگر هم مربوط به توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای سبدگردان در کشور است.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش “سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم” با اشاره به این همایش گفت: در این همایش قصد داریم به موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از ابزارهای غیرمستقیم است بپردازیم؛ این صندوق‌ها تنوع بسیار زیادی در بازار سرمایه دارند و بسیار قابل توسعه هستند، همچنین محلی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق آن در بخش‌های درآمد ثابت به جای سپرده‌های بانکی و با نقدشوندگی بالا، سهامی، کالایی و … سرمایه‌گذاری کنند و حتی می‌توانند پرتفوی‌هایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشکیل دهند. بنابراین صندوق‌ها به یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری مطمئن تبدیل شده‌اند که توسط نهاد متخصص مدیریت می‌شود، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و به دلیل قوانین و مقررات این سازمان نمی‌تواند ریسک‌های بسیار زیادی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند.

به گفته دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارکان خوبی دارند و از نقدشوندگی به نسبت خوبی هم برخوردارند. همچنین عملکرد مدیران صندوق‌ها هم از طریق مطالعه بازه تاریخی، ریسک‌ها و دانستن تأثیر دارایی‌ها قابل بررسی است.

گفتنی است همایش «سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری برای مقابله با تورم» با محوریت تبیین راه های عبور از تورم با ابزارهای بورسی ۱۴ شهریور ماه در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار می شود.

در این همایش ضمن بررسی وضعیت اقتصاد ایران به صندوق های سرمایه‌گذاری پرداخته شده و ضمن تطبیق عملکرد این صندوق‌ها با دنیا چالش ها، مزیت ها و فرصت های موجود در این بخش از بازار سرمایه که به رغم حضور غیر مستقیم در آن ریسک پایینی دارد، تبیین خواهد شد.

علاقه‌مندان برای حضور در این همایش می‌توانند به سایت Finco.capital مراجعه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.