کد خبر : 19590
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 12:00

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به صفر رسید
وزیر نفت گفت: در شرایطی که در گذشته ۷۸ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

به گزارش خریدار، جواد اوجی، وزیر نفت در نشست گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد به دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و 78 میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و در زمستان سال 99 نیز به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

وی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: در شرایطی که در گذشته 78 میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

اوجی گفت: اگرچه یکی از مشکلات و چالش‌های ما در شرایط کنونی ناترازی در بخش انرژی است، سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی برای رفع این ناترازی انجام شده و از توان هلدینگ‌ها و بانک‌ها نیز استفاده کرده‌ایم، تاکنون قراردادهای خوبی برای سرمایه گذاری امضا شده که بخش قابل اعتنایی از آن سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

وی به موضوع استفاده از توانمندی سازندگان داخلی در صنعت نفت نیز اشاره و اظهار کرد: امروز در این زمینه تقریباً خودکفا هستیم و 70 تا 80 درصد تجهیزات صنعت نفت را خودمان تولید می‌کنیم، همچنین امروز همه ماشین‌های دوار در صنعت نفت به همت سازندگان داخلی تولید می‌شوند.

وزیر نفت به استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: امروز 550 شرکت دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز فعال هستند که در زمینه های مختلف از جمله ناترازی گاز و هم در بخش بهینه‌سازی به وزارت نفت کمک می‌کنند.

اوجی با بیان اینکه سبکی نو در الگوی تازه قراردادهای نفتی ارائه کرده‌ایم، افزود: این قراردادها به گونه‌ای است که برای سرمایه‌گذاران جذاب و شیرین باشد. معتقدم امروز هیچ پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاران شیرین‌تر از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیست.

وی ادامه داد: قراردادهای خوبی در بخش گاز امضا شده و در سوآپ و خرید و فروش گاز نیز اتفاق‌های خوبی رقم خورده است، همچنین در بخش پتروشیمی نیز موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم، به‌طوری که 14 میلیارد دلار وصولی درآمد های حاصل از صادرات پتروشیمی داشته‌ایم که در سامانه های بانک مرکزی عرضه شده است، همچنین 67 کاتالیست را خودمان تولید می‌کنیم و در بخش اعظم کاتالیست ها خودکفا هستیم و به صادرات هم رسیده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه در بخش ترانزیت گاز قراردادهای خوبی امضا شده است، تصریح کرد: ایران این آمادگی را دارد که در بحث پتروپالایشگاه و پالایشگاه‌های فراسرزمینی با دیگر کشورها همکاری کند.

اوجی سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در صنعت پرسود نفت و گاز ایران تشویق کرد و گفت: صنعت ال‌ان‌جی برای توسعه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، از این رو ما برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در این بخش شرایط بسیار خوبی را پیش بینی کرده ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.