کد خبر : 15556
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 14:37

محکومیت ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت خودروساز به‌دلیل گران‌فروشی

محکومیت ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت خودروساز به‌دلیل گران‌فروشی
رئیس سازمان تعزیرات گفت: برای چند شرکت خودرو ساز که گران‌فروشی کرده بودند، تشکیل پرونده دادیم. در یکی از این پرونده ها در حکم بدوی آن ،جریمه۱۴ هزار میلیارد تومانی و اعاده مبالغی که از مردم گرفته شده بود، تعیین شده است.

به گزارش خریدار، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت میلاد حضرت علی (ع)، ایام دهه فجر و یاد شهدا گفت: سازمان تعزیرات حکومتی به ویژه در دولت قبل تضعیف شد و اختیارات قانونی را از این سازمان گرفتند و به سازمان هایی دادند که نمی توانند نظارت کافی بر بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: نتیجه قانون گذاری ها در حوزه تنظیم بازار منجر به تنزل جایگاه سازمان تعزیرات حکومتی شده است و اختیارات این سازمان به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات بازار تبدیل شده است. در نتیجه با وجود پیگیری های صورت گرفته، در رابطه با ایده ای که در خصوص کارآمدی سازمان تعزیرات حکومتی باشد، با چالش مواجه هستیم. ۷۸ درصد ساختمان های سازمان تعزیرات استیجاری است و از حیث نیروی انسانی نیز ۴۴درصد پست های ما پر شده و ۶۶ درصد ادارات ما خالی است و این میراثی است که از دولت قبل برای ما به جا باقی مانده است.

اصانلو بیان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی با دو هدف تشکیل شد، اما به مرور تضعیف شده و اختیارات قانونی آن به دیگر نهادها همانند اتاق اصناف و حهاد کشاورزی و… واگذار شده است. ساختار و امکاناتی که در دهه ۷۰ ایجاد شده است، با همان امکانات سازمان تعزیرات حکومتی در حال انجام وظایف خود است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: این سازمان با حدود ۶۰۰ رئیس شعبه اداره می‌شود و گشت های مشترکی که راه اندازی شده است به وسیله همین روسای شعب صورت می گیرد‌. این گشت ها ظرفیتی بود که از سوی سازمان تعزیرات حکومتی ابداع شد. بر اساس قوانین موجود سازمان مرجع رسیدگی به تخلفات است نه نظارت و بازرسی بر بازار.

وی افزود: سازمان تعزیرات حکومتی برای کمک به سازمان هایی که نظارت به بازار دارند، مبادرت به تشکیل شعب گشت های مشترک کرد که در قالب این گشت ها در بازار حضور داشته باشد و به نظارت بر آن کمک کند. علیرغم وجود این مسائل، با عنایت دولت فعلی به سازمان تعزیرات حکومتی امیدواریم که سال آینده بتوانیم از حیث تجهیز این سازمان برای انجام درست وظایف خود اقدام کنیم،بودجه لازم را دریافت کنیم و سال آینده یک سال تحولی خوبی داشته باشیم.

اصانلو گفت: به لحاظ کم کاری هایی که در گذشته وجود داشته، متاسفانه اکنون سازمان تعزیرات حکومتی وضعیت مطلوبی ندارد و ما با محدودیت های قانونی و بودجه ای مواجه بودیم‌. این سازمان برای حضور در بازار تلاش های زیادی انجام داد و در همین راستا دستور سران سه قوه را گرفته ایم که اثر بسزایی داشت.

افزایش80 درصدی وصول جرائم نقدی

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: میزان وصول جرائم نقدی در دولت پیشین از کل محکومیت ها کمتر از یک درصد بود که در این دولت نزدیک به سی درصد افزایش پیدا کرده است.در سال جاری ۴۱۲ هزار ۹۱ فقره پرونده در اجرای احکام مختومه شده است که در مقایسه سال گذشته ۱۰درصدافزایش عملکرد داشته ایم و از حیث میزان وصولی پرونده نیز ۲۵ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال طی ۱۰ ماه نخست سالی وصولی داشتیم که ۸۰ درصد افزایش وصولی نسبت به مشابه سال گذشته داشته است.

ارتقای یک سامانه 17ساله

اصانلو در خصوص سامانه های سازمان تعزیرات حکومتی گفت: یکی از این سامانه ها ۱۷ سال پیش راه اندازی شده بود که مشکلات زیادی داشت، امسال این سامانه ارتقا پیدا کرد. همچنین در رابطه با سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشرفت ۴۰ درصدی داشتیم. همچنین سامانه اموال و کالای قاچاق کالا و ارز نیز راه اندازی شده است.

وی گفت: در گذشته سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تبدیل به تلفن گویای این سازمان تبدیل شده بود و مردم با این سامانه تماس می گرفتند و گزارشات خود را اعمال می کردند، همکاران ما این گزارشات را در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت بارگذاری می کردند چراکه سازمان تعزیرات حکومتی امکان رهگیری و پیگیری آن را نداشت. این سامانه منجر به ایجاد انتظار و مطالبه از سوی مردم می شد. از همین رو این سامانه را ارتقا داده و به سامانه ثبت شکایات به صورت الکترونیک تبدیل کردیم و تمامی فرایند های این شکایات به صورت برخط به اطلاع طرفین پرونده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون نظارت کارآمد وجود ندارد و نظارت بر بازار مطرح می شود، فکر می کنند که نظارت بر خرده فروش منظور است اما باید نظارت به صورت کامل باشد‌. از حلقه تولید کالا باید نظارت صورت بگیرد تا شاهد بی سرو سامانی کنونی در بازار نباشیم.

نظارت بر بازار بایدهمانند دهه 70باشد

اصانلو گفت: نظارت بر بازار باید همانند دهه ۷۰‌ باشد. ما این آمادگی را داریم و این مسئولیت را خواهیم پذیرفت تا وحدت فرماندهی برای نظارت در بازار شکل بگیرد‌.

وی افزود: امروز ۶ طرح و پروژه به صورت برخط افتتاح خواهد شد. یکی از این طرح ها، سامانه میز خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی است. این سامانه به شهروندان امکان ثبت برخط شکایات، پرداخت جرائم، ارائه آرا به صورت برخط و… می دهد.

اصانلو خاطرنشان ‌کرد: در گذشته تلفن گویای ۱۳۵ بود که امکان پیگیری آن نبود. اما با راه اندازی سامانه میز خدمت الکترونیک امکان پیگیری شکایات شهروندان شکل گرفته است.

تشکیل پرونده برای چند شرکت خودروسازی/صدور جریمه 14هزار میلیاردی

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در حوزه خودرو گفت: مسئولیت تنظیم بازار خودرو بر عهده وزارت صمت است، برای چند شرکت های خودرو ساز که گران‌فروشی کرده بودند، تشکیل پرونده داده ایم در یکی از این پرونده ها در حکم بدوی آن،جریمه۱۴ هزار میلیارد تومانی و اعاده مبالغی که از مردم گرفته شده بود، تعیین شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: ما حامی اصناف منصف هستیم و راهبرد تعزیرات حضور موثر در بازار با رویکرد مراکز توزیعی است و اعتقاد ما این است که نظارت باید از حلقه اول توزیع صورت گیرد و بر همین اساس شعب و گشت های ملی هم بر نظارت مراکز تولیدی تاسیس شد.

وی ادامه داد: نظارت بر بازار یعنی نظارت و بازرسی و کشف تخلف، وظیفه سازمان های دیگر مثل وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کننده، جهاد کشاورزی و…. است و سازمان تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات ایفای وظیفه می کند.

افزایش 120درصدی گشت های مشترک

اصانلو با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی گشت های مشترک در یک سال گذشته گفت: نظارت بر بازار با نظارت بر اجرای صحیح قیمت گذاری صورت می‌گیرد. نظارت بر این نیست که بازرس به بقالی برود و با مغازه دار برخورد کند بلکه نظارت با نظارت بر روند صحیح قیمت گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما برای اجرای گشت های مشترک از بودجه ای که برای بحث رفاهی سازمان است صرفه جویی کردیم تا همکاران ماشین بگیرند و گشت را تشکیل دهند. همه این مشکلات مربوط به دولت گذشته است زیرا مدیران قبلی سازمان خیلی تلاش کردند تا ساختار سازمان را ارتقا دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.