کد خبر : 10119
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مهر 1401 - 12:41

جانشین پژو ۲۰۶ از راه رسید

مریم آهون بر

محصول پروژه TF۲۱ رونمایی شد

محصول پروژه TF۲۱ رونمایی شد
محصول پروژه TF۲۱ به عنوان محصولی جدید بر پایه پلتفرم P۲۰۰ با حضور مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران و خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی در مدل پرتوتایپ رونمایی شد.

به گزارش خریدار به نقل از گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر، با پژو ۲۰۶ سهم قابل توجهی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی داشته است و هرچند پژو ۲۰۶ محبوبیت بالایی میان مشتریان دارد، اما ایران خودرو به فکر ارائه محصولی مدرن و کراس لوک بر پایه پلتفرم P۲۰۰ نیز بوده است.

براساس تصمیمات کمیته محصول ایران خودرو، ضرورت توسعه یک محصول کراس لوک جهت تکمیل سبد محصولات پلتفرم P۲۰۰ احساس و مقرر شد مرکز تحقیقات بر روی پلتفرم P۲۰۰ ، خودرویی با کد پروژه TF۲۱ طراحی کند. در نتیجه مراحل تحقیق و مطالعه برای توسعه خودرو TF۲۱ که بر خوردار از تمام ویژگی ها و استانداردهای روز باشد، آغاز و قرار بر این شد با عرضه محصول کراس لوک پروژه TF۲۱ در کنار محصول هاچ بک پژو ۲۰۷ با تنوعی از قوای محرکه و گیربکس؛ محدوده مناسبی از بخشهای مختلف قیمتی بازار خودروهای هاچ بک و کراس لوک مجهز به تمامی تجهیزات ایمنی و استاندارد تحت پوشش قرار گیرد.

در زمستان سال ۱۴۰۰ با بازدید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدل حجمی تولید شده از TF۲۱ نهایی شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز فرآیند توسعه و تکوین محصول این پروژه در ایران خودرو آغاز شد. طبق تاکیدات مهدی خطیبی، فرآیند طراحی تا تولید انبوه این محصول در ظرف زمانی ۱۸ ماهه انجام خواهد شد.

مدل پروتوتایپ محصول پروژه TF۲۱ امروز با حضور معاون رییس جمهوری رونمایی شده و مشتریان در شهریور سال ۱۴۰۲ در انتظار تولید انبوه این محصول جذاب خواهند بود.

قرار است در زمان عرضه این محصول، سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم P۲۰۰ به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچ‌بک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF۲۱ که استایلی بین هاچ‌بک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخه ها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است.

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استانداردهای ۸۵گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاش ها، عبور از تمام استانداردهای جدید ۸۵گانه سخت‌گیرانه ملی توسط خودروی TF۲۱ بوده و تمامی نسخه های این خودرو با وجود تفاوت هایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوت های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی ۸۵گانه صنعت خودرو ایران هستند. لازم به ذکر است که محصول پروژه TF۲۱ موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

خودروی TF۲۱ در زمینه امکانات ایمنی ، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS ، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF۲۱ به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران است.

از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF۲۱ می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.

مشخصات فنی

خودرو TF۲۱ به پیشرانه آشنای TU۵ پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF۲۱ با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF۲۱ یکی از محبوب‌ترین پیشرانه هایی بوده که روی خودروهای تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای پیشرانه TU۵P می توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

در پروژه TF۲۱، طراحی استایل ظاهری خودرو بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن این‌که طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامین کنندگان سطح یک شرکت ساپکو و مشاوران خارجی در دست انجام است.

برای تولید بدنه، برای ساخت قالب های بدنه و ایجاد خط جدید بدنه سازی اقدام شده و قرار است از ظرفیت های موجود سالن های مونتاژ جهت تولید این خودرو استفاده شود. همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات و امکانات موجود در پروسه صنعتی سازی به منظور دست‌یابی به حداقل هزینه‌کرد در دستور کار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، در این پروژه برای اولین بار رویکرد سیستم محور برای انتخاب تامین کنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است. این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.