کد خبر : 6164
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 17:41

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:

مجتبی دوراندیش

فروش کالاهای پایه‌ای خارج از بورس کالا، جرم‌انگاری می‌شود

فروش کالاهای پایه‌ای خارج از بورس کالا، جرم‌انگاری می‌شود
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اگر کالاهای پایه‌ای خارج از بورس به فروش رود، جرم است اما از آنجا که تاکنون این موضوع قانون نبوده، نتوانستند با متخلفان برخورد کنند.

به گزارش خریدار به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ مصطفی طاهری درباره طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس کالا، گفت: ما برای تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دو مسیر داریم؛ نخست قیمت‌گذاری دستوری و دوم قیمت رقابتی که براساس عرضه و تقاضا است؛ طی چند سال گذشته قیمت کالاهای پایه‌ای که در بورس کالا عرضه می‌شود، رقابتی است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت این کالاها به طور مثال بهای میلگرد فولاد بر قیمت مسکن تاثیرگذار است یا قیمت ورق در بهای خودرو و لوازم خانگی اثرگذار است؛ زیرا کالاهای پایه‌ای مانند فولاد در ابتدای زنجیره عرضه می‌شود و مواد اولیه تولید سایر کالاها هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجاکه عدم الزام به عرضه کالاهای پایه‌ای در بورس جرم‌انگاری نشده، در سال ۹۸ تنها ۳۷ درصد انواع ورق‌های فولادی در بورس کالا عرضه شد و باقی مانده خارج از بورس کالا با قیمت‌های بسیار بالا عرضه شد، در حالی‌ که ۱۰۰ درصد ورق تولید شده مورد نیاز بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در دوره‌ای تنها ۲۰ درصد شمش در بورس کالا عرضه می‌شد در حالی که ۱۰۰ درصد محصول تولیدی مورد نیاز کشور بود.

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت دولت با طرح مذکور، گفت: دولت در ستاد تنظیم بازار، بارها مطرح کرده که اگر کالاهای پایه‌ای خارج از بورس به فروش رود، جرم است؛ اما از آنجا که تاکنون این موضوع قانون نبوده، نتوانستند با متخلفان برخورد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برخی می‌گویند روش کنونی عرضه برای پتروشیمی‌ها جواب می‌دهد، حال باید پرسید که اگر تولیدکنندگان از فردا تصمیم بگیرند که عرضه نکنند از آنجا که هیچ جرم‌انگاری در این حوزه صورت نگرفته، نه نیروهای امنیتی و نه دادگاه نمی‌تواند با مجرمان برخورد کنند، این موضوع درباره کالاهای پایه نیز صادق است.

طاهری با بیان اینکه در برهه‌ای، قیمت میلگرد و ورق فولادی فقط با بورس‌بازی ۳۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی بود حال آنکه همه زنجیره‌ی آن داخلی بود یعنی در آن زمان اگر این محصولات را وارد می‌کردیم، از قیمت‌های داخلی ارزانتر می‌شد، علت این گرانی بی‌ضابطه را در عرضه قطره‌چکانی و عرضه ۱۰ درصدی این محصولات در بورس دانست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون صنایع و معادن درباره عرضه کالاهای پایه‌ای در بورس، اگر کالاهای پایه‌ای خارج از بورس به فروش رسد، جرم انگاری می‌شود و این امر موجب ساماندهی بازار خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جایگاه شورای عالی بورس در طرح مذکور توضیح داد: در این طرح پیش‌بینی شده، دخالتی در جایگاه شورای عالی بورس نمی‌شود در واقع این کارگروه کالایی که باید در بورس عرضه شود را مشخص می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.