کد خبر : 353
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 اسفند 1400 - 11:56

عزم شهرداری تهران برای تولید مسکن

عزم شهرداری تهران برای تولید مسکن
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به چالش‌های صدور پروانه اظهار کرد: زمان صدور پروانه در ابتدای این دوره از مدیریت شهری ۳۱۳ روز بود و یک فرد باید ۱۲۱ گام خرد و کلان را طی کند تا به صدور پروانه برسد که تا خرداد ۱۴۰۱ زمان صدور پروانه را به دوماه خواهیم رساند.

به گزارش خریدار، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران،  در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: حسب دستوری که شهردار تهران در جهت رونق تولید و مانع زدایی در ساخت و ساز دادند، این همایش برگزار می شود؛ نظام جمهوری اسلامی، کشور ما را در شاخص های توسعه یافتگی به یک تراز جهانی رساند و تحولاتی که در زمینه علمی در کشور ما صورت گرفته ۱۶ برابر متوسط جهانی رشد علم است؛ نظام جمهوری اسلامی معادلات علمی جهان را به هم زد و امروز هیچ اقدامی در دنیا بدون نظر ایران امکان پذیر نیست.

وی افزود: در این همایش می خواهیم بررسی کنیم که چرا در کشور ما ۴ طرح جامع مسکن نوشته شده ولی محقق نمی شود و چرا نمی توانیم الگوی موفقی در بحث مسکن به کار بگیریم؛ یک دلیل آن این است که برنامه هایی که در آن آمار و اطلاعات دقیق وجود نداشته باشد، به شکست منتهی می شود؛ ۱۲۴۵ شهر در کشور داریم که ۹ مورد آنها کلان شهر هستند و ۴۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده اند و از این تعداد ۹ میلیون جمعیت ثابت در تهران قرار گرفته اند و از این لحاظ تهران با سایر شهرها متفاوت است.

صارمی ادامه داد: نگاه موضعی به مسکن یکی از نقدهای وارد شده است؛ برخی معتقدند که ظرفیت جمعیت پذیری تهران کم است، در حالی که باید توجه کنیم که ما در شهرداری مسئول آمایش سرزمین نیستیم و نمی توانیم جمعیت را به بیرون هدایت کنیم، بلکه باید خدمات و امکانات برای آنها فراهم کنیم و فرایندها را تسهیل نماییم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که انبوه سازان و شهرداری نسبت به هم شناخت کمی دارند، در حالیکه باید برای تحقق هدف ارتقای کیفیت زندگی در تهران با هم حرکت کنند.

وی با اشاره به چالش های صدور پروانه اظهار کرد: زمان صدور پروانه در ابتدای این دوره از مدیریت شهری ۳۱۳ روز بود و یک فرد باید ۱۲۱ گام خرد و کلان را طی کند تا به صدور پروانه برسد؛ تا خرداد ۱۴۰۱ زمان صدور پروانه را به دوماه خواهیم رساند.

صارمی یادآور شد: قانونگذاران کشور باید به این جمع بندی برسند که حکمران محلی تهران را اداره کند، چرا که تهران را نمی توان با بخشنامه مشترکی که برای همه شهرها ابلاغ می شود، اداره کرد؛ تهران از سال ۹۰ تاکنون از صدور ۳۲ هزار پروانه ساختمانی به یک ششم این میزان رسیده در حالی که رشد جمعیت در این بازه زمانی در تهران بسیار بالا بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در کشور ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، بیان کرد: به ازای هر طلاقی که اتفاق می افتد، دو واحد مسکن باید ساخته شود؛ در بحث شاخص نسبت طلاق به ازدواج، بعد خانوار یک نفره به ۱۲ درصد و دو نفره به ۳۰ درصد رسیده است و این نکات اهمیت ساخت مسکن را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: تا سال ۹۲ مشکل حاد در بحث مسکن در کشور نداشتیم اما در تهران ظرف یک سال ۱۵ درصد تغییر در شاخص های مسکن به وجود آمده است‌.

صارمی در پایان خاطرنشان کرد: اراده شهرداری حرکت به سمت تولید مسکن است و سال آینده سهم شهرداری از افق یک میلیونی دولت برای ساخت مسکن، ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است و امیدواریم به ارقامی بالاتر از این میزان دست یابیم.

تهران نیازمند بازنگری در حوزه‌های ایمنی، هویت‌بخشی و پاسخگویی به نیاز شهروندان است

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران- دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰- ضمن تبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز گفت: تهرانی که در کنار هم در آن زندگی می کنیم، نیازمند یک بازنگری است و به بازنگری ایمنی بخشی به شرایط تهران نیاز است؛ این شهر سه گسل مشا، شمال غرب و شهرری و ۱۲هزار بافت ناپایدار دارد و بازنگری اشاره شده از این منظر مهم است.

وی افزود: از طرف دیگر باید نیاز شهروندان را با یک پاسخ معتبر جبران کنیم؛ نیاز انباشته شده مسکن در کشور بیش از ۱۰ میلیون است که سهم بالایی از آن به تهران بر می گردد؛ تعداد پروانه های صادر شده در تهران از سال ۹۰ به یک هفتم رسیده و باعث سختی در ساخت وساز و بالا رفتن اجاره بهای مسکن شده است، همچنین مسکن بخش زیادی از حقوق افراد را در بر می گیرد و قدرت خرید مسکن به ۶۶ تا ۷۰ سال رسیده است‌، بنابراین باید وارد ماجرا شویم و به این نیاز پاسخ دهیم.

زاکانی ادامه داد: بعد سوم، بعد هویت شهری ما است؛ چهره شهر بی هویت است و همزمان با ایمنی بخشی و استحکام بخشی و حل نیازهای مردم، چهره شهر و زیبایی آن، معماری ایرانی اسلامی و هویت بخشی آن نیز برای ما مهم است؛ از این منظر نیازمند یک بازنگری و اقدام جهادگونه در تهران هستیم.

شهردار تهران اضافه کرد: علاوه بر این نوع نگاه ما به مردم و بخش خصوصی نیز باید تغییر کند، رکن این تغییر و تحول باید مردم و بخش خصوصی قرار گیرند و در کنار آن همه اجزا و عناصر و نهادها باید تسهیل گری کنند؛ از همین رو در این نشست شرکت کردیم تا اراده این تغییر را اعلام کنیم و نزدیکترین راه را برای این تغییر در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در شهرداری قرارگاهی برای بحث مسکن ایجاد شد که هدف اولیه آن را بافت‌های ناپایدار قرار دادیم و باید در کنار آن از زمینها و امکانات شهر استفاده کنیم؛ زمانی در گذشته، شهرداری گره گشایی از زندگی مردم را نمی دید و نظرش این بود که با گذشت زمان و برای حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک بهترین راه این است که به جای حل مشکلات، تهران را گران کند تا مردم مهاجرت معکوس کنند و پشیمان از تهران برگردند، اما این پیام مورد قبول مدیریت شهری فعلی نیست.

زاکانی با تاکید بر اینکه ما در این دوره به دنبال این هستیم که شهر را زیست پذیر و انسان مدار کنیم؛ یادآور شد: اگر سه گانه ای بین‌ شهر و شهروند و مدیریت شهری را در نظر بگیریم، باید برای شهروند هزینه کنیم و سایر اجزا باید در خدمت شهروند قرار بگیرند و باید برای تسهیل در زندگی مردم گام برداشته شود.

شهردار تهران بیان کرد: اگر امروز بحران جمعیت داریم، یکی از گلوگاه های افزایش جمعیت، حل مسکن است؛ ناایمنی که در بحث مسکن ها وجود دارد، ناشی از مشکل در ساخت ساز است؛ همچنین در بحث معیشت و اقتصاد خانوار نیز بحث مسکن نقطه مشترک است.

وی با بیان اینکه اراده جدی در شهر و کشور در بحث مسکن شکل گرفته است، عنوان کرد: شهرداری نیز آهنگی در جهت پاسخ به این نیاز در تهران دنبال می‌کند که با آهنگ دولت همراستا است، در این مسیر توجه ما این است که از همه ظرفیت ها در دستگاهها استفاده‌ کنیم؛ آنچه مربوط به شهرداری است، حرکت در مسیر اخذ مجوزها و رفع معایب صدور پروانه و پیگیری ایجاد تسهیلات و امکانی است که شرایط ساخت وساز فعال شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: در تفاهم نامه ای که با بنیاد مسکن امضا کردیم جای حضور بخش خصوصی به عنوان پیشتاز این حرکت خالی است و باید باهم همکاری کنیم و دبیرخانه ای در معاونت معماری شهرداری داشته باشیم تا دائما در جهت انسجام و تحقق این اهداف عالی حرکت کنیم و باید با یک حرکت جدی و بر مدار نوسازی بافت فرسوده لکه گذاری هایی در نقاط مختلف شهر انجام دهیم.

شهردار تهران در پایان گفت: این تحول و مسکن سازی چون در سراسر کشور اتفاق می افتد ما را از مهاجرتهایی که ممکن است به تهران اتفاق بیفتد مصون می دارد و ساخت مسکن در سایر شهرها باعث می شود که مهاجرت ها به شهر تهران به شکل فزاینده رخ ندهد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.