کد خبر : 17689
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 13:25

رییس اتاق مشترک ایران و چین خبر داد:

عزم ایران و چین برای توسعه روابط و رفع موانع

عزم ایران و چین برای توسعه روابط و رفع موانع
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از راه‌اندازی پارک لجستیکی در سرخس برای توسعه کریدور شرقی - غربی خبر داد و گفت: ایران و چین توافقات بسیاری را مبنی بر توسعه روابط به امضا رساندند که با توجه به عزم دولت‌ها برای رفع موانع روزهای بهتری برای توسعه تجارت و اقتصاد دو کشور پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش خریدار به نقل از اگزیم نیوز، همان‌طور که گفته شد تجارت ایران و چین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روابط جهان با وجود تمام فراز و نشیب‌های فراوان هیچ‌گاه به قطعی یا فراموشی نرسیده است و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، این کشور ایران را تنها نگذاشت و مبادلات خود را در زمینه‌های مختلف ادامه داد.

در سالی که گذشت، بار دیگر فراز و نشیب‌های بسیاری برای روابط اقتصادی ایران و چین رخ داد که برخی از کشورهای دیگر، در تلاش بودند تا خدشه‌ای بر توسعه ارتباطات دو کشور ایجاد کنند اما نتیجه‌ای دیگر حاصل شد.

سفر رییس جمهور کشورمان به چین گامی بلند برای تاکید بر روابط همیشه حسنه دو کشور بود که بار دیگر آماده رقم زدن اتفاقی در پیشینه ایران و چین شود که روابط ایران و چین را در گفت‌وگو با «مجیدرضا حریری» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بررسی کردیم.

صادرات محصولات کشاورزی به چین بر اساس استانداردها

مجیدرضا حریری در گفت‌وگویی اظهار داشت: در حوزه محصولات کشاورزی پس از مذاکرات فراوان، شناسنامه تولید و توزیع تعریف و مقرر شد تا تولیدکنندگان بر اساس استانداردهای تعیین شده محصولات خود را برای صادرات آماده کنند به عنوان مثال زعفران در چین به عنوان دارو مصرف می‌شود که مقررات بهداشتی سختگیرانه‌ای را نیز برای آن در نظر دارد، اما با انتقال این محصول به بخش مواد غذایی توانستیم تسهیل‌گیری بیشتری در این بخش برای صادرات مستقیم زعفران ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: مرکبات، عسل و لبنیات که شامل محصولات پیشرفته لبنی که گران‌تر و ارزشمندتر نیز است، نیز مورد مذاکره قرار گرفت در نهایت منجر به توافقاتی خوبی شد، موانع آن کاهش یافت و استانداردها مورد توافق قرار گرفت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: انتقال تکنولوژی در زمینه ژنتیک و استفاده از همکاری چین برای کشت گلخانه‌ای مواردی است که در زمینه کشاورزی مورد توافق برای واردات به ایران قرار گرفته که می‌توانیم از این اطلاعات برای بهبود و افزایش تولیدات بهره‌مند شویم تا محصولات با کیفیت‌تری را برای صادرات تولید کنیم.

افتتاح چهار دفتر نمایندگی ایران در چین تا پایان بهار

حریری با بیان اینکه اجرایی شدن توافقات به همت و عزم جدی فعالان اقتصادی مربوط می‌شود، گفت: از اواخر بهار امسال افتتاح چهار دفتر نمایندگی ایران در چین برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم در بازارهای هدف در کشور چین برگزاری نمایشگاه برای معرفی و عرضه محصولات را در دستور کار قرار دهیم تا در حوزه‌هایی که فعالان بخش خصوصی مایل باشند، حضور پیدا کنند، زیرا از موضوع از زیرساخت‌هایی است که موجب توسعه صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه خطوط هوایی مشکلی برای تردد وجود ندارد، اظهار داشت: پیش از کرونا با احتساب چهار شرکت هوایی چینی،‌حدود ۲۲ پرواز در هفته به این مقصد انجام می‌شد که آمار مناسبی است، با کاهش موارد قرنطینه‌ای در این کشور بار دیگر پروازها در حال افزایش و به ۱۰ پرواز در هفته رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه کالاهای صادراتی از ایران به صورت هوایی به چین ارسال نمی‌شود و فقط از زیرساخت‌های دریایی و زمینی استفاده می‌شود، گفت: در استفاده از مسیر دریایی تحریم هستیم اما مذاکرات خوبی برای راه‌های جایگزین و فرعی مطرح شده که نتایج خوبی را نیز در بر خواهد داشت.

حریری با بیان اینکه کالا با در نظر گرفتن شرایط گمرکی ۴۵ روز برای رسیدن به چین زمان نیاز دارد، اما این زمان با قطار طی ۱۴ روز انجام می‌شود، گفت: مطابق مذاکرات انجام شده، قطار باری به هفته‌ای سه قطار خواهد رسید تا محموله‌ها بر اساس برنامه به مقصد برسد.

وی تاکید کرد: باید از موقعیت فراهم شده بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم؛ از نظر برنامه‌ریزی برای شروع فعالیت‌های مشترک آماده هستیم و در صورتی که مانعی برای اجرا وجود نداشته باشد، به‌زودی منافع دو طرفه حاصل خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر در زمان اجرا مشکلی وجود داشته باشد درصدد رفع آن بر خواهیم آمد البته نکته مورد اهمیت عزم دو کشور برای رفع موانع است که بر آن توافق شده و امیدواریم بتوانیم روزهای بهتری در روابط دو کشور داشته باشیم.

احیای جاده ابریشم/ ایجاد پارک لجستیکی در سرخس توسط چینی‌ها

حریری با اشاره به پروژه موسوم به احیای جاده ابریشم، گفت: این طرح برای اتصال شرق به غرب در میان چهار مسیر است که یکی از آنها از مسیر ایران می‌گذرد که امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت راه شهرسازی کریدور شرقی – غربی را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اشاره به استقرار کارشناسان چینی در سرخس برای ایجاد پارک لجستیکی، اظهار داشت: این پارک تا اردیبهشت ماه به مرحله اجرایی خواهد رسید که ظرفیت کانتینری چندین برابری و مناسبی برای ورود کالا از ترکمنستان و آسیای میانه از مسیر سرخس و خروجی محموله از شمال غربی ایجاد می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: این پروژه با همکاری شرکت چینی و آستان قدس رضوی عملیات راه‌اندازی خود را آغاز کرده است و تا ماه آینده افتتاح رسمی آن انجام می‌شود.

براساس اعلام گمرک چین، مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بود که با رشد هفت درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۱۵ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسید.

صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۴ درصدی داشته و به ۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسید اما واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲ درصدی مواجه شد و از ۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار در این سال رسید.

طی روزهای پایانی سال توافق ایران و عربستان با واسطه‌گری چین پس از هفت سال نشان می‌دهد که این کشور همچنان حامی روزهای سخت برای ایران است و توافقات انجام‌شده، مسیری مطمئن را پیش روی ایران می‌گشاید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.