کد خبر : 9883
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مهر 1401 - 11:20

ضرورت تجدیدنظر در تغییر سهامداری هلدینگ خلیج فارس

ضرورت تجدیدنظر در تغییر سهامداری هلدینگ خلیج فارس
کارشناس اقتصادی گفت: اتخاذ تصمیم با این محور که به اسم خصوصی‌سازی، هلدینگ خلیج فارس وارد یک مرحله خصولتی‌سازی جدید شود و ذیل یک نهاد غیرمتخصص فعال باشد، صحیح نیست، نتیجه این اتفاق بروز هرج و مرج در توسعه صنعت پتروشیمی ایران است.

به گزارش خریدار ، مهدی هاشم‌زاده با اشاره به وضعیت سهامداران عمده شرکت پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرد: هیئت مدیره شرکت‌های بورسی دارای 5 صندلی یا به اصطلاح «سیت» هستند که بسته به سهام هر یک از سهامداران عمده، بین آنها تقسیم می‌شود، موضوع مهم این است که اصولا باید صندلی عمده یعنی 3 سیت از 5 سیت در اختیار سهامدارانی قرار بگیرد که برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشند و از طرفی بر تصمیمات آنها نیز نظارت کافی وجود داشته باشد.

*وضعیت فعلی سهامداران و صندلی‌های هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس

وی گفت: در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت تخصصی فعال در صنعت پتروشیمی ایران، دارای چهار سهامدار عمده است، سهام عدالت 24 درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی 18.75 درصد، تاپیکو 7.6 درصد و صندوق بازنشستگی نفت 26.31 درصد از هلدینگ خلیج فارس سهام دارند.

هاشم‌زاده عنوان کرد: با این درصد از سهام‌ها، عملا دو سیت به سهام عدالت، یک سیت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دو سیت هم به صندوق بازنشستگی نفت می‌رسد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق بازنشستگی نفت زیرمجموعه وزارت نفت هستند و این موضوع موجب می‌شود که وزارت نفت به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و ناظر سه سیت از پنج سیت را داشته باشد و هلدینگ خلیج فارس را هدایت کند.

*سهام عدالت، هیچ تخصصی برای توسعه صنعت پتروشیمی ندارد

این کارشناس اقتصادی گفت: اخیرا این موضوع مطرح شده است که سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس به سهام عدالت اختصاص یابد و پالایشگاه تهران به عنوان نماینده سهام عدالت، این سهام را خریداری کند. با این اتفاق سهام عدالت دارای 3 سیت از 5 سیت در هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس خواهد شد در حالی که این نهاد هیچ رویکرد توسعه‌ای به صنعت پتروشیمی نداشته و نظارتی نیز روی آن وجود ندارد.

* توسعه زنجیره ارزش نفت‌ نیازمند یک نهاد سیاست‌گذار واحد است

وی گفت: شما همین الان وضعیت شرکت‌های استانی سهام عدالت را نگاه کنید، آشفته بازاری است که اصلا از دل آن، توسعه صنعت پتروشیمی بیرون نمی‌آید. ضمنا موضوع توسعه زنجیره ارزش نفت، نیازمند یک نهاد سیاست‌گذار واحد است و نمی‌توان بخش مهمی از زنجیره پایین‌دستی که مربوط به حوزه پتروشیمی است به یک نهاد غیرتخصصی واگذار شود.

* وزارت نفت بهترین نهاد تخصصی برای توسعه زنجیره ارزش است

هاشم‌زاده اظهار داشت: وزارت نفت بهترین نهاد تخصصی برای توسعه زنجیره ارزش از بالادست به پایین‌دست نفت است و پاسخگویی و نظارت نیز بر آن وجود دارد. نمی‌توان بخشی از زنجیره ارزش را از وزارت نفت به عنوان یک نهاد تخصصی گرفت و سپس همچنان از آن پاسخگویی خواست. بنده باز هم تاکید می‌کنم که شرکت‌های سهام عدالت هیچ نگاه توسعه‌ای به صنعت پتروشیمی ندارند و اجرای این تصمیم موجب عقب‌ماندگی صنعت پتروشیمی خواهد شد.

*هشدار درباره ایجاد هرج و مرج در برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ خلیج فارس

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در نتیجه نباید به بهانه خصوصی‌سازی، هلدینگ خلیج فارس را به نوعی وارد یک مرحله خصولتی‌سازی جدید کنیم آن هم ذیل یک نهاد غیرمتخصص؛ اصلا این کار منطقی نیست و بیشتر شبیه یک قمار است. قطعا تنها نتیجه این اتفاق ایجاد هرج و مرج در کارهای توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ایران است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.