کد خبر : 8366
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 شهریور 1401 - 18:01

کارشناس بازار سرمایه در واکنش به ابلاغیه جدید سازمان بورس:

مجتبی دوراندیش

سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر ارزنده‌تر می‌شود

سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر ارزنده‌تر می‌شود
مهدی میرزایی گفت: با ابلاغ مصوبه اصلاح ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های مادر/هلدینگ، عدم تقسیم بخش عمده سود فروش سهام پرتفوی و افزایش سرمایه از این محل، موجب افزایش توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر شده و در بلند مدت سهام این شرکت‌ها ارزنده‌تر خواهند شد.

به گزارش خریدار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: مصوبه سازمان بورس مبنی بر تقسیم ۲۰ درصد از سود فروش سهام پرتفوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر و انتقال مابقی سود به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، از چند بعد قابل بررسی است. در شرایط عادی که بازار به شدت منفی یا به شدت مثبت نیست، بخش قابل توجهی از سود تقسیمی بین سهامداران، صرف خرید سهام شده و نقدینگی چندانی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. در روندهای نزولی اما، رغبتی برای سرمایه‌گذاری جدید در این بازار وجود نداشته و پول از بازار سرمایه خارج می‌شود. با ابلاغ این مصوبه، می‌توان خروج نقدینگی در روندهای منفی را کاهش داد و شاهد آثار مثبت اجرای این مصوبه در بلند مدت بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، اجرای این مصوبه تاثیر مثبت دیگری هم در بازار سرمایه خواهد داشت. عدم تقسیم بخش عمده سود فروش سهام پرتفوی و افزایش سرمایه از این محل، موجب افزایش توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر شده و در بلند مدت سهام این شرکت‌ها ارزنده‌تر خواهند شد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با این حال نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که انگیزه برخی اشخاص از سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌ها، دریافت سود تقسیمی مجامع است و این اقدام می‌تواند از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام هلدینگ‌ها برای این گروه از سرمایه‌گذاران بکاهد اما در مجموع برآیند اجرای این مصوبه بر روی بازار سرمایه مثبت است. بازار سرمایه عمدتا در اختیار حقوقی‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ است که در سرمایه‌گذاری‌های خود نگاه بلندمدت دارند و احتمالا از اجرای این مصوبه استقبال خواهند کرد. ضمن اینکه معتقدم اگر این اقدام در مورد برخی دیگر از صنایع بزرگ بازار همچون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها هم اجرایی شود، در بلندمدت آثار مثبت ملموس‌تری هم به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.