کد خبر : 15547
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 14:28

مجتبی دوراندیش

سالانه ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در حوزه سلامت ارائه می‌شود

سالانه ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در حوزه سلامت ارائه می‌شود
رئیس سازمان نظام پزشکی از ارائه سالانه 900میلیون نفر خدمت در حوزه سلامت خبرداد و گفت:از این تعداد، ۷۰۰ میلیون نفر خدمت آن سهم بخش خصوصی است.

به گزارش خریدار، محمد رییس زاده رییس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری ضمن تبریک دهه فجر گفت: در دوران جنگ هیچگونه اپیدمی در کشور نداشتیم که این موضوع نشان دهنده توانایی نیروهای بهداشت ما بود. حدود ششصد نفر از کادر بهداشت و درمان در تخصص‌های مختلف در مقابله با داعش حضور داشتند. در بسیاری از کشورها کادر بهداشت و درمان را اجبار می‌کنند اما پزشکان ما داوطلبانه در میدان حاضر شدند، همانطور که در دوران کرونا نیز ما با کمبود پزشک مواجه نشدیم.

وی با بیان اینکه ما هیچوقت موضوع کیفیت را زیر پا نگذاشتم گفت: پزشکان ما با رعایت کیفیت تربیت می‌شوند و ما حق نداریم نیروی بی کیفیت تربیت کنیم به دلیل اینکه سلامت با جان مردم در ارتباط است.

رییس زاده اظهار داشت: تعداد تخت‌های بیمارستان ما از ۵۰ هزار به بالای ۱۵۰ هزار تخت رسیده است، همچنین تعداد تخت‌های آموزشی از ۹ هزار به ۶۰ هزار رسیده است.

وی گفت: راه‌اندازی رشته‌های تخصصی از جمله اقدامات بزرگ است امروز بیش از ۴ هزار متخصص هرساله فارغ‌التحصیل می‌شود، آموزش این افراد چندین برابر دانشجوی پزشکی عمومی هزینه بر است.

وی گفت: در سال ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در حوزه بهداشت و درمان کشور در بخش دولتی و خصوصی خدمت ارائه می‌ شود که معنای ارایه ۸۰ میلیون نفر در ماه است.

ارائه 700میلیون خدمت توسط بخش خصوصی

رییس زاده گفت: ۷۰۰ میلیون خدمت توسط بخش خصوصی و سالانه یک و نیم میلیون بستری در بخش خصوصی انجام می‌شود. بخش خصوصی فرصت عظیمی است که ایجاد شده است و باید از دریچه پتانسیل کشوری به آن نگاه کنیم.

وی ادامه داد: حقیقتا آمار تخلفات ما در برابر این حجم از خدمات بسیار کم است و در ۸۰ درصد پرونده‌های شکایات به نفع بیمار حکم صادر شده است، آمار شکایات اصلا معنی دار نیست.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: مقام معظم رهبری گفتند بحث تخلف در همه صنوف وجود دارد اما نباید بزرگنمایی تخلفات پزشکی اعتماد پزشک و بیمار را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید داروهای نوترکیب جزو ۴ کشور برتر دنیا هستیم، در پیوند کبد بیش از ۷ هزار پیوند انجام شده است و بهترین بانک پیوند قرنیه منطقه را داریم

رییس زاده گفت: در ۲۶ مرکز استان پیوند عروق انجام می‌شود و در بحث پیوند قلب در دوران کرونا ۶۹ پیوند موفق قلی اطفال در دنیا صورت گرفته است.

وی افزود: ما باید در سیر زمان به این موضوع توجه داشت که در طول ۴۴ سال گذشته می‌توان به شاخص طول عمر که از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسیده است، اشاره کرد.

رئیس زاده ادامه داد: سن امید به زندگی در ایران، بالاتر از میانگین جهانی است. استقرار ۳۵ هزار بهورز در ۳۹ هزار روستا، از جمله برنامه‌های موفق در حوزه مراقبت و بهداشت است.

در پوشش واکسیناسیون،جزء رتبه های اول دنیا هستیم

رئیس زاده به کنترل و ریشه کنی بیماری‌هایی همچون سل، مالاریا، وبا و…، اشاره کرد و گفت: در پوشش واکسیناسیون، از ۲۵ درصد به ۹۹ درصد رسیده ایم که جزو رتبه‌های اول دنیا هستیم.

وی به مرگ و میرها در کشور اشاره کرد و افزود: مرگ و میر در کشور ۱۰ برابر کاهش یافته که شامل مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و…، می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: ۲۵۵۰ استاد تمام و پروفسور و ۲۱ هزار هیأت علمی داریم. تا قبل از انقلاب ۱۱ هزار اعزام بیمار برای درمان به خارج از کشور داشتیم که بابت هر کدام ۱۰ هزار دلار هزینه می‌شد.

رئیس زاده تاکید کرد: بعد از انقلاب از محل عدم اعزام بیمار به خارج از کشور و درمان، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی کشور بوده است.همچنین ۶۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی از محل دارو و تجهیزات پزشکی در بعد از انقلاب داشته ایم که عدد قابل قبولی است.

صرفه جویی ارزی 70 هزار میلیاردتومانی

رئیس زاده گفت: در مجموع سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی حاصل از حوزه سلامت برای کشور رقم خورده است که ثمره تلاش تمامی افرادی است که در این حوزه درگیر هستند. هر تخت بیمارستانی ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد و راه اندازی این تعداد تخت بیمارستانی در کشور، کار آسانی نبوده است.

وی تصریح کرد: مهاجرت از قدیم وجود داشته است، آمار مهاجرت در حوزه پزشکی به نسبت سایر رشته‌ها پایین تر است و قدرمطلق آمار نگران کننده نیست، حضور پزشکان ایرانی در کشورهای خارجی نشان دهنده قوی بودن آموزش ما است. در حوزه گردشگری سلامت کمتر از یک درصد دنیا را داریم در صورتی که می‌توانیم ده درصد را جذب کنیم، به دلیل اینکه زیرساخت رفت و آمد وجود ندارد.

وی گفت: زمانی دانشگاه‌های ما جز ۵۰۰ دانشگاه کشور نبودند، اما امروز تعدادی از دانشگاههای ما در این لیست قرار دارند.

رییس زاده در پاسخ به پرسشی درباره کمبود پزشک اظهار داشت: تا زمانی که پزشک خانواده راه اندازی نشود کمبود پزشک حل نخواهد شد، در هیچ جای دنیا نیازهای درمانی با نیروهای متخصص برطرف نمی‌شود، ما نمی‌توانیم به افراد متخصص پرداخت ثابت داشته باشیم و افرادی که در شهر کوچک مشغول به کار می‌شوند با کمبود بیمار مواجه می‌شوند، این کار منجر به افزایش درمان القایی می‌شود لذا باید نظام ارجاع راه اندازی شود.

وی گفت: برخی از درمان‌ها مانند پیوند کبد در تهران انجام می‌شود و به صرفه نیست که این درمانها در همه شهرها ارایه شود، درمانی مانند پیوند استخوان را نمی‌شود در همه کشور راه اندازی کرد، از سویی مباحث فرهنگی و روانی باعث شده است که بیماران تصور کنند در پایتخت بهتر درمان می‌شوند. از سویی تراکم پزشکان در تهران بیشتر از سایر شهرها است که باید زیرساختی انجام شود و همچنین اجرای بسته ماندگاری پزشکان کمک زیادی به ماندگاری پزشکان خواهد کرد.

97درصد شهرها مجهز به مراکز درمانی هستند

وی تصریح کرد: ۹۷ درصد شهرهای ما مراکز درمانی دارند. تا سال ۶۵ در کشور ۵هزار پزشک خارجی داشتیم که هرکدام ۵هزار دلار حقوق می‌گرفتند که ما از این موضوع عبور کردیم.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: سالانه ۱۶۰۰ نیروی متخصص ذیل ضریب کادر مناطق محروم توزیع می‌شوند، مناطق محروم همچنین با نیروهای بومی اداره می‌شوند و درصد قابل توجهی از ظرفیت به نیروهای بومی اختصاص یافته است. افزایش ظرفیت بدون اصلاح زیرساخت کمک کننده نیست و اگر بومی گزینی و بسته ماندگاری اجرا نشود پزشک در منطقه محروم نمی‌ماند و باید زحمات پزشکان جبران شود تا ماندگاری آنها انتخابی شود. بخشش مالیات و تامین مسکن و بومی گزینی و ارایه تسهیلات از جمله این موارد است.

رییس زاده در پاسخ به پرسشی درباره ارایه خدمات نظام پزشکی به پزشکان اظهار داشت: خدمت اصلی نظام پزشکی در قانون مصوب مجلس آمده است، سازمان باید از حقوق شاغلین دفاع کند ، روابط بین شاغلین را تنظیم کند و از حقوق بیماران دفاع کند، صندوق رفاه نظام پزشکی تسهیلات را ارایه می دهد اما منابع ما کفاف خرید تجهیزات را نمی‌دهد و اداره همین وضعیت فعلی نیز دشوار است.

وی اظهار داشت: اجرای پزشک خانواده باید منجر به افزایش شاخص بهداشت و درمان شود، حتما مشکلات زیرساختی استان فارس و مازندران باید بررسی شود و زیرساخت‌های این طرح را تکمیل و سپس اجرایی کرد، درحال حاضر از جزییات تکمیل این طرح اطلاعی ندارم. قیمت تمام شده خدمات، دیده شدن تعرفه واقعی و مراقبت از بیمار از جمله مواردی است که باید اجرایی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.