کد خبر : 3802
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 14:29

رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در سال اول دولت مردمی شکسته می‌شود

رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در سال اول دولت مردمی شکسته می‌شود
دولت مردمی با ساخت 6 هزار مگاوات نیروگاه در سال اول رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور که سال 89 به ثبت رسیده بود را، 1065 مگاوات افزایش داد.

به گزارش خریدار به نقل از خبرگزاری فارس، عملکرد ساخت واحدهای نیروگاهی در کشور به عنوان یکی از ارکان توسعه در طول سال‌های اخیر یکی از مهمترین شاخص‌های عملکرد زیرساختی دولت‌ها به حساب می‌آید.

موضوعی که در سال‌های اخیر و دولت گذشته زمینه ایجاد یک ناترازی گسترده و محدودیت شدید را فراهم کرد. با وجود افزایش چشمگیر ظرفیت تولید برق کشور در طول 40 سال گذشته، دقت بیشتر در ارتباط با آمار تفضیلی صنعت برق کشور مشخص می‌کند، در طول سال‌های اخیر و دولت یازدهم و دوازدهم، شاهد کاهش ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در هر سال بوده‌ایم.

*مروری بر آمار افزایش ظرفیت نیروگاهی

به استناد آمار موجود در آمارنامه تفضیلی صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاه‌های کشور در طول یکسال تا پیش از سال 1400 در سال 1389 با اضافه شدن 4935 مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد. این در حالی است که کمترین ظرفیت اسمی نصب شده در طول ده سال اخیر نیز با اضافه شدن 943 مگاوات در سال 94 ثبت شده است.

بر این اساس به طور میانگین طی 4 سال دولت دوازدهم، به طور میانگین تنها 2007 مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه شده است.

با توجه به آمار یاد شده، ظرفیت شبکه برق کشور در حال حاضر پاسخگوی کل نیاز مشترکان کشور نیست. در این راستا سال گذشته 15 هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق به ثبت رسید و در صورت ادامه وضع موجود این میزان به 19 هزار مگاوات در طول سال جاری می‌رسید.

*افزایش 6 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه در سال اول فعالیت دولت مردمی

با توجه به موارد یاد شده، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارتقای ظرفیت واحدهای نیروگاهی کشور به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای جبران فعالیت دولت گذشته در دستور کار قرار گرفت. برنامه دولت مردمی در بخش ارتقای عرضه، افزایش 6000 هزار مگاواتی ساخت واحدهای نیروگاهی بود که در قالب 3 بخش نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ارتقای توان واحدهای موجود در دستور کار قرار گرفت.

این ارتقای ظرفیت در بازه زمانی باقی‌مانده تا شروع اوج بار فصل زمستان یک اقدام بی‌سابقه در صنعت برق تلقی می‌شود و رکوردی جهانی در این حوزه به حساب می‌آید. به نحوی‌که‌ زمان ساخت یکی از واحدهای نیروگاهی در استان سمنان به رکورد ساخت سریع‌ترین نیروگاه در دنیا حمله کرده و تا پایان تابستان به مدار تولید برق می‌آید.

*رکورد ساخت نیروگاه در یک سال شکسته می‌شود

با توجه به رکود 4935 مگاواتی تولید برق در سال 1389، افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق در یک سال می‌تواند رکورد ساخت نیروگاه در یک سال توسط دولت مردمی جابه‌جا نماید. مقایسه آمار ساخت نیروگاه طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت مردمی معادل 80 درصد کل دولت دوازدهم و 70 درصد کل دولت یازدهم بوده است.

*برنامه ارتقا واحدهای نیروگاهی با هزینه اندک و بدون نیاز به سوخت جدید

یکی از بخش‌های برنامه ارتقای واحدهای نیروگاهی، برنامه ارتقای توان عملیاتی واحدهای نیروگاهی موجود بدون استفاده از سوخت به میزان 1113 مگاوات است. برنامه ارتقای دانش پایه توان نیروگاه‌های حرارتی به طور کلی به 6 بخش تقسیم می‌شود که شامل، نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین گازی به روش مدیا، نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین گازی به روش تراکم مرطوب، ارتقای واحدهای گازی به شیوه CT60 و نظایر آن، ارتقای واحدهای گازی به شیوه maptun +EMS، ارتقای واحدهای گازی به شیوه IGV+ و افزایش تولید بلوک سیکل HRSG است.

بر این مبنا از 1113 مگاوات برنامه ارتقایی که قرار است، تا پیش از تابستان سال 1401 در دستور کار قرار گیرد، هم اکنون فرایند ارتقای هر 1113 مگاوات به اتمام رسید و فرآیند 2 مگاوات اضافه دیگر نیز انجام شد تا میزان ارتقا در 9 ماهه فعالیت دولت به 1115 مگاوات افزایش پیدا کند.

*کاهش 31.5 درصدی ناترازی برق

با توجه به جزئیات آماری فرآیند ساخت نیروگاه در کشور، ناترازی احتمالی 19 هزار مگاواتی در صورت تداوم وضع موجود به 13 هزار مگاوات تقلیل کرده و با وجود افزایش مصرف چشمگیر، میزان ناترازی نسبت به روند سال گذشته 31.5 درصد کاهش را تجربه می‌کند.

در این راستا به نظر می‌رسد، با دست فرمان فعلی دولت، سال جاری آخرین سالی است که نگرانی مسئله تامین برق هستیم و در سال‌های آتی این مشکل به حداقل می‌رسد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.