کد خبر : 1226
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 11:09

روش‌های دانش بنیان هزینه اداره شهر را کاهش می دهد

روش‌های دانش بنیان هزینه اداره شهر را کاهش می دهد
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روش های سنتی در اداره شهر دیگر جواب نمی دهد، گفت:روش‌های دانش بنیان هزینه اداره شهر را کاهش و کیفیت را افزایش می‌دهند.

به گزارش خریدار به نقل از خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درباره اداره شهر اظهارداشت: رویکرد های سنتی در اداره شهر باید تغییر کنند. دنیا لحظه به لحظه در حال تغییر است و در این مسیر شیوه های سنتی دیگر جایی ندارند و این شیوه ها باید تغییر کنند.

صادقی ادامه داد: این تغییر رویکرد باید از مسیر مشارکت نخبگانی و به کار گیری روش های دانش بنیان باشد و لاجرم این اتفاق رخ خواهد داد چه ما بخواهیم و چه نخواهیم اما چه بهتر که هر چه سریعتر این مسیر را طی کنیم.

وی در ادامه افزود: دلیل این امر هم روشن است؛ اداره کردن شهر به طریق سنتی هزینه بر است، به بیانی هزینه نگهداری شهر بسیار گران می شود، در حالی که روش های نوین و دانش بنیان هزینه نگهداری را کم می کند. برای این تحول و تغییر رویکرد، باید مشارکت نخبگانی را داشته باشیم، شهر باید مشارکت پذیر باشد و به طور قطع اگر مشارکت نخبگان در اداره شهر وجود نداشته باشد، شهر یک شهر بی کیفیت خواهد بود .

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند خاطر نشان ساخت : به طور معمول در شیوه های سنتی مجموعه نخبگانی خیلی تاثیر گذار نیستند و کیفیت اداره شهر پایین است ولی وقتی حضور نخبگان با مجموعه دانش بنیان در اداره شهر دخیل شوند کیفیت بالا می رود.

صادقی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام گذاری سال جاری گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته را سال تولید و اشتغال زایی نام گذاری کردند و در نام گذاری امسال واژه دانش بنیان را به تولید اشتغال آفرین افزودند این یعنی مسیر تغییر رویکرد های سنتی از طریق روش های دانش بنیان میسر می شود.
این عضو شورا ادامه داد: مقام معظم رهبری چشم انداز را برای ما ترسیم کردند که باید به رویکرد های فناورانه روی بیاوریم.

صادقی در ادامه اظهار داشت: برای رسیدن به کیفیت بهتر زیست شهری و اداره ارزان شهر و اینکه بار اقتصادی از دوش مردم برای اداره شهر برداشته شود راهی جز ورود به عرصه های فناورانه و دانش بنیان نداریم.

صادقی همچنین گفت: برای تحقق این تغییر رویکرد باید تمرکز زدایی شود به عنوان مثال سالیان سال است که سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری تهران می بایست به این امر مبادرت می کرده در حالی که جنس کار این سازمان با موضوع فناوری های نوین متفاوت است. جنس کار فاوا با جنس کار فناوری های نوین متفاوت است و نتیجه هم این شده که در طول این سالها شهر دانش بنیان نداشته ایم.

وی ادامه داد : البته این بدان معنی نیست که سازمان فاوا خوب عمل نکرده باشد اما چون تمرکز زدایی نشده و جنس کار تفکیک نشده بالطبع شهر دانش بنیان هم محقق نشده است.

صادقی ادامه داد: جنس کار فناوری های نوین تعقل و فکر است و جنس کار سازمان فاوا سخت افزاری، معلوم است این سازمان نمی تواند هر دو را توامان محقق کند.

صادقی افزود: ما همگی موافقیم که این تغییر رویکرد اتفاق بیافتد و کیفیت اداره شهر ارتقا یابد و حضور نخبگان را در مجموعه دانش بنیان در شهر شاهد باشیم اما به طور قطع با این امر هم مخالف هستیم که وقت را از دست بدهیم.

وی افزود: اگر در روزهای پایانی سال قبل با ایجاد مجموعه ای که متولی بحث فناوری های نوین باشد موافقت می کردیم هم اکنون به جای ارایه لایحه از سوی شهرداری اساسنامه این مجموعه را بررسی می کردیم چرا که ماموریت ها و وظایف به طور کامل مشخص هستند و نباید وقت را تلف کنیم، این وقت تلف کردن ها برای شهر هزینه های بالایی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.