کد خبر : 1541
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 10:42

رشد ۵۰۰ درصدی صادرات ایران به آفریقای جنوبی در سال 1400

رشد ۵۰۰ درصدی صادرات ایران به آفریقای جنوبی در سال 1400
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات کشور به آفریقای جنوبی پارسال ۵۰۰ درصد رشد داشت، گفت: صادرات ما سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسد و رقم واردات نیز ۵۳ میلیارد دلار بود، بر این اساس تجارت ما از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش خریدار به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا پیمان پاک امروز با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در سال گذشته گفت: صادرات ما در سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسد و واردات ما نیز ۵۳ میلیارد دلار بود و بر این اساس تجارت ما از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بنابراین در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع غذایی و برخی اقلام رشد خوبی داشته‌ایم.

وی بیان داشت: صادرات ما سال گذشته به کشورهای همسایه و برخی بازارهای جدید صادراتی افزایش داشت به طوری که در صادرات به عمان رشد ۶۵ درصدی، صادرات به ترکیه رشد ۱۴۰ درصدی و صادرات به اندونزی رشد ۷۰ درصدی داشتیم.

پیمان پاک اظهار داشت: در حوزه صادرات به آفریقا هم رشد صادراتی داشته‌ایم به طوری که صادرات ما به غنا افزایش یافت و رشد صادراتی ما به آفریقای جنوبی در سال گذشته ۵۰۰ درصد بود.

* امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان در آینده نزدیک

پیمان پاک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و لزوم تامین منابع غذایی افزود: با توجه به اینکه احساس می شد مسایل بین روسیه و اوکراین طولانی شود در نتیجه با کمک وزارت جهاد در خصوص تامین اقلامی مانند روغن، گندم و جو توافقات خوبی با روسیه برای تامین این محصولات از کشور روسیه انجام شد.

وی بیان داشت: همچنین برای تسریع در تجارت آزاد با اوراسیا توافقات خوبی انجام شد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه فعال سازی حوزه خزر یکی از مسایل اصلی است بیان داشت: بهترین مسیر برای صادرات به روسیه مسیر دریایی است در نتیجه در سفر اخیر به روسیه در خصوص تجهیز اولیه در ناوگان حمل و نقل با توجه به حضور مدیریت دو کشتیرانی توافقات خوبی شد تا از ظرفیت های خالی بنادر ایران صورت گیرد‌.

پیمان پاک بیان داشت: همچنین در رابطه با تجارت با روسیه فرصت های خوبی برای احیای صنایع ما در بخش های ریلی ، صنعت خودرو، معدنی و غیره انجام شد و در بعضی از حوزه ها نیز مقرر شد تا در حوزه هایی مانند دارو که ما در وضعیت خوبی هستیم از طریق انتقال دانش فنی آنها از دانش ما بهره بگیرند.

وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با روسیه توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشورهای سی ای اس برای احیا کریدور شمال به جنوب بود، که یک پتانسیل بسیار بالا برای درامد چند میلیارد دلاری در بحث تکمیل کریدورها وجود دارد.

وی افزود: به‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم امضا می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.