کد خبر : 7568
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 شهریور 1401 - 10:37

در همایش سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری برای مقابله با تورم مطرح شد:

مجتبی دوراندیش

رشد چشمگیر صندوق های سرمایه گذاری در ۲ سال اخیر

رشد چشمگیر صندوق های سرمایه گذاری در ۲ سال اخیر
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع صندوق های سرمایه گذاری در گذشته، حال و آینده را بررسی کرد.

به گزارش خریدار، علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم شناخته می شوند، گفت: روش های سرمایه گذاری به دو روش مستقیم و غیر قابل مستقیم انجام می شود که روش غیرمستقیم شامل صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی هستند، صندوق های سرمایه گذاری هم به دو صورت غیرمعامله در بورس و قابل معامله در بورس صورت می گیرد.

ناصر پور به جایگاه صندوق سرمایه گذاری در قانون اشاره کرد و افزود: در بند ۲۰ ماده ۱ قانون بازار گفته شده که صندوق سرمایه گذاری نهاد مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه گذاری خود در سود و زیان شریک هستند همچنین در بند ه ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفته شده که صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که منابع مالی حاصل از انتشار گواهی سرمایه گذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایه گذاری می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت صندوق سرمایه گذاری در موارد۲،۳ و ۴ این قانون به بیان جزییات آن ها نظیر انواع شیوه ثبت، مدت فعالیت، حداقل سرمایه و … پرداخته شده است. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص روند تعداد صندوق های سرمایه گذاری اظهار داشت: از سال ۱۳۸۶ تاکنون تنوع و تعداد صندوق های سرمایه گذاری به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در ۵ سال اخیر خالص ارزش دارایی های صندوق های سرمایه گذاری به صورت میانگین سالی ۳۸ درصد افزایش داشته است که با توجه به افزایش تعداد و تنوع صندوق های سرمایه گذاری پیش بینی می شود این روند با سرعت بالاتری رشد کند. همچنین با توجه به افزایش رغبت به بازار سرمایه در ۲ سال اخیر تعداد صندوق های سرمایه گذاری جدید دارای مجوز فعالیت رشد چشمگیری داشته است و با توجه به افزایش ضریب نفوذ سرمایه این روند در آینده با شیب بیشتری رشد خواهد کرد. وی ادامه داد: در سال های گذشته متناسب با نیاز بازار سرمایه انواع صندوق های سرمایه گذاری جدید طراحی و به بازار معرفی شده اند که به نظر می رسد با توجه به بلوغ بازار سرمایه در سال های اخیر لازم است این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.

ناصرپور در خصوص تنوع صندوق های سرمایه گذاری عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ اقدام به طراحی و معرفی ۳ صندوق سرمایه گذاری جدید به بازار سرمایه کرده است. وی به صندوق تضمین اصل سرمایه اشاره کرد و افزود: هدف این صندوق ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه گذارانی که تمایل دارند به صورت غیر مستقیم وارد بازارسرمایه شوند، این نوع صندوق ۲ ویژگی دارد که شامل تضمین اصل سرمایه توسط رکن ضامن و بعدی تضمین اصل سرمایه توسط دارندگان واحد ممتاز است. در حال حاضر هم تعداد ۵ موافقت اصولی برای این نوع صندوق صادر شده است.

این مسئول بازار سرمایه سپس به صندوق مختص اوراق دولتی پرداخت و عنوان کرد: هدف از این نوع صندوق ایجاد صندوق با درآمد ثابت با حداقل ریسک با توجه به موضوع سرمایه گذاری است که در حال حاضر تعداد ۸ موافقت اصولی برای آن صادر شده است.

همچنین وی به صندوق املاک و مستغلات نیز پرداخت و افزود: هدف این صندوق ایجاد ابزار سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به عنوان یکی از بسترهای پرمخاطب سرمایه گذاری است که تاکنون ۵ موافقت اصولی برای آن صادر شده است.

ناصرپور در قسمت انتهایی ارائه در مورد رویکردهای آتی سازمان بورس اوراق بهادار در حوزه توسعه و نظارت بر صندوق ‌های سرمایه‌گذاری موارد زیر را عنوان نمود:

 

  • حرکت در راستای طراحی ابزارهایی جهت ورود مستمر و بلندمدت منابع به بازار سهام
  • انجام اقدامات در راستای تخصصی نمودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق سرمایه‌گذاری بخشی، کالایی و غیره
  • اصلاحات پیشنهادی در راستای ایجاد زمینه برای توسعه برخی از صندوق‌ها
  • ایجاد صندوق طرح آتیه کارکنان به‌منظور تامین آتیه بازنشستگی
  • تعریف ابزارهای مشترک مالی با بیمه مرکزی در راستای استفاده از پتانسیل موجود
  • تعریف استانداردهای مشخص در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای منابع تحت مدیریت بالای 25 همت
  • پرداخت تمامی مبالغ خروجی از صندوق به صورت الکترونیکی
  • ارائه پیشنهادهای اصلاحی در قانون بازار در حوزه شناسایی تعارض منافع و اتخاذ رویکردهای مناسب در قبال آن‌ها
  • شناسایی موقعیت های تعارض منافع و تعریف موارد کنترلی به‌منظور کاهش تعارض منافع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • ابلاغ هنجارهای رفتاری لازم الرعایه توسط مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.