کد خبر : 8057
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 12:58

رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

مجتبی دوراندیش

دولت تنها عامل تعیین کننده روند بورس نیست

دولت تنها عامل تعیین کننده روند بورس نیست
مجید عشقی گفت: بازار سرمایه فقط متاثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و... بر معاملات این بازار تاثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.

به گزارش خریدار به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ مجید عشقی ضمن ارزیابی روند این روزهای معاملات بازار سهام به راه‌های بهبود وضعیت این بازار اشاره کرد و افزود: در وضعیت فعلی یکی از مسائل مهم که می‌تواند کمک‌کننده به تغییر مسیر بازار باشد، فراهم شدن امکان افزایش ارزش معاملات بازار است.

وی به انتقادات صورت گرفته نسبت به نقش دولت در راستای افت شاخص بورس تاکید کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه فقط متاثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تاثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.

عشقی به اقدامات دولت برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و ادامه داد: از سال گذشته مباحثی مانند نرخ گاز، انتشار اوراق مالی اسلامی، معافیت مالیات افزایش سرمایه شرکت‌ها که تاثیرگذار بر معاملات بورس بودند در حیطه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشت که باید تصمیماتی را در خصوص آنها با در نظر گرفتن افزایش سودآوری شرکت‌ها انجام می‌شد. با تصمیمات دولت و کمک مجلس به خوبی از این مراحل عبور کردیم و این مسایل نتوانستند تهدیدکننده معاملات فعلی بازار باشند.

بی‌اعتمادی مسئله‌ای که بورس از آن رنج می‌برد

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: مدیریت محدودیت‌های مصرف برق از دیگر اقداماتی بود که جزو نگرانی‌های بازار تلقی می‌شد، چراکه این مساله می‌توانست با تاثیر زیادی بر شرکت‌ها همراه شود، اما برخلاف تصورات، این مساله به خوبی کنترل شد و تاثیر محدودیت‌های اعمال‌شده بر شرکت‌ها به حداقل رسید، هرچند اثرات آن بر تمام صنایع یکسان نبود.

وی با تاکید بر اینکه دولت و سازمان بورس تا جایی که توانستند اقدام به کنترل ریسک‌ها و موانع تاثیرگذار بر معاملات بازار کردند، گفت: موضوع بی‌اعتمادی مسئله‌ای است که اکنون بازار از آن رنج می‌برد، این معضل از دولت قبل در بازار وجود داشت و کماکان ادامه دارد.

عشقی معتقد است که رفع کامل این بی‌اعتمادی زمان‌بر است و طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاران بار دیگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیفتند.

بازار سهام در موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری قرار دارد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: امیدواریم به‌ مرور حجم و ارزش معاملات با افزایش همراه شود و اعتماد از دست‌رفته دوباره به بازار سرمایه بازگردد.

وی با بیان اینکه در بازار سهام همه نوع سهمی وجود دارد و موقعیت سهام حاضر در بازار در زمان رشد و ریزش شاخص بورس یکی نیستند، گفت: اکنون شرایط شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که ریسک زیادی تهدیدکننده شرایط آنها نیست، همچنین سهام این شرکت‌ها به دلیل اینکه در موقعیت خوبی قرار دارند برای سرمایه‌گذاری جذاب‌اند.

عشقی اظهار کرد: بار دیگر اعتماد از دست رفته به بورس باز می‌گردد و بازار سهام می‌تواند به جایگاه اصلی خود دست ‌یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.