کد خبر : 9961
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 مهر 1401 - 11:35

رئیس جمهور:

دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان باشد

دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان باشد
رئیس جمهور با تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان گفت: دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد.

به گزارش خریدار ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: بنیاد ملی نخبگان باید به طور مستقیم زیر نظر دولت باشد تا به همه دستگاه ها خدمات ارایه دهد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دولت با همه امکانات باید در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دولت نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و همه مراکز علمی عالم آمادگی دارد، خاطر نشان کرد: ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم.

رئیس جمهور توجه به بخش فناوری ها در حوزه فعالیت های علمی را ضروری دانست و ادامه داد: در حوزه علمی یا فن‌آوری باید اقدامی شود تا بتوان با همه دستگاه‌ها کار کنند ضمن احترام به همه دستگاه‌ها و جایگاهشان، معتقد هستیم که این کار باید ویژه دنبال شود تا اثر بخش باشد.

رئیس جمهور گفت: نخبه می خواهد مستقل بیاندیشد وخلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را رفع کند و وابسته به ثروت و قدرت نیست. نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه مسئولان است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ مسئول و دستگاهی حق ندارد محصول و کالاهای تولید شده داخل را که با استاندارهای داخلی قابل قبول است، از خارج وارد کشور کند، گفت: این کار جفا به تولید کشور است که کالایی از استاندارد داخلی برخوردار باشد اما از بیرون وارد شود. این جفا به تولید، اشتغال و صنعت کشور است و اگر دستگاهی چنین کند، تخلف محسوب می شود.

رئیس جمهور گفت: ما نمی‌خواهیم کشور با توصیه اداره شود ما بخش اجرایی هستیم و دیگر دستگاه‌ها توصیه، سیاستگذاری و رهنمود می‌دهند و ما باید هم در عرصه اجرا کنیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از یک طرف کالایی با استاندارد تولید و از سوی دیگر کالای خارجی وارد می‌شود؛ امکان ندارد این کار ادامه یابد و دستگاه اجرایی باید جلوی این واردات را بگیرد و از تولید داخل حمایت کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه پیشرو باید نماد خلاقیت، نوآوری و علم افزایی باشد، اظهار داشت: این دانشگاه در کنار نظام، مسائل کشور خود را تعریف می‌کند و خود را موظف می‌داند با بهترین استادان مسائل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشتاز باشد و حل مساله کند.

آیت الله رئیسی حضور در جمع نخبگان را فرصتی برای استفاده از نظرها دیدگاههای این قشر دانست و تاکید کرد: امروز اراده جدی در دولت وجود دارد که دیدگاه نخبگان مورد توجه قرار گیرد و در عمل ما شاهد یک تحول باشیم. این نگاه تحولی و تحوگرایانه که در نبخگان بیشتر از دیگران وجود دارد زمینه خوبی است تا ایده دولت به انجام تحول در حوزه‌های علمی وبویژه درحوزه‌های عملکردی عملیاتی و اجرایی شود.

وی به مبتکر و ایده بنیاد ملی نخبگان که از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت اشاره کرد و گفت: به دنبال نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی برای شناسایی و حمایت از نخبگان برداشته شد اما آنچه انجام گرفت و آنچه باید انجام می گرفت تفاوت دارد.

رئیس جمهور با قدردانی از زحماتی که تاکنون در ادوار گذشته برای بنیاد ملی نخبگان انجام شد، اظهار داشت: باید گام های نو و بلندی را در جهت شناسایی نخبگان برداشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که «نخبگی به چیست؟» افزود: حتما استعدادهای برتر کار و تلاش و مضاعف خود را در معرض رفع نیازهای فراوان کشور قرار دادن می تواند از شاخص‌های نخبگی باشد. اولین شکر این نعمت اینکه است که دارنده این نعمت بداند مال خداست و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند و باید توجه به نعمت و آفات نعمت هم داشت.

آیت اله رئیسی با تاکید بر اینکه در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم، اظهار داشت: میان استفاده از تجربه دیگران و ارائه نسخه آنها فرق است؛ در استفاده از علم و دانش در عالم مرز نداریم اما در رابطه با نسخه‌ها باید بااحتیاط و دقت عمل کرد. اگر نسخه ای ارائه کردند باید کارشناسان و زبدگان ما با دقت بنگرند که آیا با زیست‌بوم ایرانی و نیازهای ما تناسب دارد یا خیر.

دوازدهمین همایش ملی نخبگان و معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران» پس از سه سال تخیر با مشارکت ۵۰۰ نخبه و دستگاه‌های دولتی امروز در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.