کد خبر : 8902
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مهر 1401 - 14:20

دلار زدایی با عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای

دلار زدایی با عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای دستاورد‌های اقتصادی زیادی را برای ما به همراه دارد که خون‌سازی سلطه دلار بر اقتصاد کشور از جمله دستاورد‌های آن است.

به گزارش خریدار ،احسان ارکانی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: پس از چند سال ما در دولت آقای رئیسی شاهده عضویت دائم کشورمان در پیمان شانگهای بودیم.

وی افزود: اینکه چرا در سال های قبل پیگیری های لازم برای عضویت کشورمان در پیمان شانگهای انجام نمی‌شد شاید یک دلیل آن رویکرد دولت قبل و نگاه آن به سمت غرب بود که از شرط و پیمان شانگهای غافل مانده بود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: یکی از مزایای بزرگ پیوستن ما به پیمان شانگهای نابودسازی سلطه دلار بر اقتصاد کشور است چرا که کشورهای عضو پیمان شانگهای استفاده از پول های کشورهای عضو به صورت دوجانبه را در دستور کار خود دارند و در و در پیمان شانگهای دلار تعیین کننده نیست.

ارکانی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو پیمان شانگهای بیش از نیمی از جغرافیای کره زمین را شامل می شود و در واقع جمعیت این کشورها نیمی از جمعیت جهان است و از ابعاد مختلف اقتصادی عضویت در این پیمان برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: علاوه بر این کشورهایی مثل چین و هند و روسیه در پیمان شانگهای عضویت دارند که بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین مصرف کننده انرژی هستند و این مسئله می‌تواند برای ما و برای صادرات انرژی به این کشورها ثمرات قابل توجهی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در پایان اظهار داشت: ما در پیمان شانگهای می توانیم به سهولت صادرات و واردات داشته باشیم و مبادلات بانکی خود را به راحتی با کشورهای عضو این پیمان انجام دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.