کد خبر : 10444
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401 - 11:05

نماینده مجلس:

مریم آهون بر

در شرکت پسته ایرانیان سوءاستفاده رخ داده است

در شرکت پسته ایرانیان سوءاستفاده رخ داده است
زاهدی روز سه شنبه در نشست خبری در این زمینه توضیح داد: پول زیادی از محل صندوق بازنشستگی مس به این شرکت پرداخت شد تا در رقابت جهانی بالا رود.

به گزارش خریدار، وی یادآور شد: این شرکت 2 سال پسته کشاورزان را خرید و پول هایی پرداخت کرد اما پسته ای صادرات نشد؛ بعد اعلام کردند بخشی از پسته به علت آفت دورریز شده و گفتند که آن را در دریا ریخته اند.
زاهدی افزود: اعلام شد که بخشی دیگر از این پسته به هنگ کنک صادر شده که پولش را نتوانستند به ایران بیاورند و همچنین گفته شد بخشی از محصول به مکزیک صادر شده اما پولی نیامده و اینگونه بود که سرمایه بیت المال برگشت نخورد.
وی ادامه داد: لذا بانک برای جبران وام هایش از شرکت مس شکایت کرد و برداشتم این است که در خصوص شرکت پسته ایرانیان سوء استفاده شده است.
زاهدی تصریح کرد: رسانه ها باید ابعاد شرکت پسته ایرانیان، وضعیت پول ها، وام ها و بازنگشتن پول مصادره اموال مس را مشخص کنند.

ریالی از شرکت مس وام نگرفته ام

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به شایعه دریافت تسهیلات یک میلیارد و 500 میلیون تومانی او از شرکت ملی مس ایران افزود: تا این لحظه ریالی وام نگرفتم و در آینده هم نخواهم گرفت.

زاهدی گفت: شرکت ملی مس ایران امتیاز وام بانک رسالت به تمامی نمایندگان مجلس اختصاص داده که این امتیاز را ما در اختیار محرومان و مراجعه کنندگانی قرار می دهیم که مشکلات دارند.
وی با بیان اینکه این امتیاز وام به صورت قرض الحسنه است اظهار داشت: وام به افراد نیازمند و محرومان داده می شود.

بانک پاسارگاد از پتروشیمی کرمان خلع شود
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری درباره پروژِه پتروشیمی گفت: پروژه های زیادی طی سال های گذشته در استان کرمان کلنگ زنی شده و نمونه آن طرح پتروشیمی کرمان است که وزیر صمت وقت آن را کلنگ زنی کرد و اگر اجرایی نبود معتقدیم نباید قولی به مردم داده می شد.
وی با بیان اینکه من از سرمایه گذاری که حتی یک شغل ایجاد کند حمایت می کنم، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی اجرای پروژه پتروشیمی در کرمان تامین آب این طرح است و مشکلی دیگر وجود ندارد آن هم انتقال از خلیج صورت گرفته است.
زاهدی یادآور شد: مجتمع پتروشیمی باید در استان کرمان اجرایی شود و صنایع پایین دستی آن هم شکل گیرد که اتفاق بزرگی است اما بانک پاسارگاد به عنوان سهامدار اصلی پروژه پتروشیمی کرمان چند سال تاخیر در اجرای این طرح دارد.
وی افزود: بانک پاسارکاد باید از پروژه خلع ید شود تا بستر فراهم شود و در این زمینه سرمایه گذاران خوبی پای کار خواهند آمد.

زاهدی افزود: بانک رسالت برای سرمایه گذاری در این طرح قولی داد اما در عمل به گونه ای دیگر عمل کرد.
وی ادامه داد: ابتدا بایستی زمین واگذار شده به بانک پاسارگاد باز پس گرفته شود که مراحلی طولانی دارد و این کار شروع شده است؛ مرحله بعد این است که وزارت نفت را توجیه کنید که سرمایه گذار توانمندی به این طرح معرفی کند.

مراحل اجرایی تامین آب شرب کرمان از خلیج فارس

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که آب شرب خلیج فارس به یزد رسیده اما به کرمان که در مسیر قرار دارد خیر، گفت: آب شرب به یزد هم نرسیده است، سرمایه گذاران مهم پروژه انتقال آب از خلیج فارس واحدهای معدنی چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه هستند که در استان های کرمان و یزد قرار گرفته اند اما بخشی از اجرای انتقال به دنبال نطق آتشین من در مجلس بود.
وی ادامه داد: آب خلیج فارس ای سی( EC) پایینی دارد(کیفیت نامناسب) که توافقات در خصوص اجرای پروژه انجام و به نوعی پول آن فراهم شده است.

به گفته این نماینده مجلس، تامین آب شرب کرمان از خط انتقال به 90 کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد که خریداری شده و پیمانکار پروژه انتخاب و لوله ها به گونه ای تامین شده که برای استفاده صنایع در مسیر نیز مشکلی نداشته باشد.
زاهدی ابراز داشت: مشکلات پرداخت طلب پیمانکار این پروژه نیز زمان بر است و باعث تاخیر در اجرای طرح شده است اما عملیات اجرایی آن بزودی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال چانه زنی برای تامین آب خلیج فارس با قیمت دولتی هستیم گفت: هر مترمکعب آب خلیج فارس برای مصرف کننده 40 هزار تومان هزینه دارد در حالی که هزینه مصرف خانگی هرمترمکعب یکهزار تومان است.
وی تاکید کرد: در حال رایزنی با وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه برای تامین یارانه آب هستیم تا این آب با کیفیت بالا به دست مردم کرمان برسد.

تاکید بر صداقت در بیان رسانه
زاهدی در خصوص شکایت وی از رسانه ها نیز گفت: خدا نبخشد کسی را که برای سوال یک خبرنگار به دادگاه شکایت می کند اما تهمت یک چیز است و سوال بحثی دیگر.
وی با تاکید بر ضرورت صداقت در بیان رسانه ها افزود: فعالیت رسانه ای باید شفاف و روشن باشد.
چندصد هزار میلیارد تومان پروژه خارج از توانمندی دولت است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: پروژه های زیادی در سفر رییس جمهور به استان کرمان مورد توجه قرار گرفت اما این استان چندصد هزار میلیارد تومان طرح عقب مانده دارد که باید انجام شود و این طرح ها در همه دوران بوده است.
وی ابراز داشت: رییس جمهور طی سفری که به استان ها داشت، فکر می کرد که می تواند این طرح ها را اجرایی کند اما تمامی این طرح ها روی هم مانده و تکمیل آنها در توانمندی کشور نیست که بتواند همه را همزمان اجرا کند.
زاهدی با بیان اینکه این در حالیست که برخی از این پروژه ها فرسوده شده اند و باید از نو ساخته شوند، افزود: زمان اجرای این طرح ها را مطالبه کنید تا قولی را که اجرایی نیست به مردم داده نشود.

زاهدی افزود: مصوبات سفر رییس جمهور را به وزیر کار اعلام کردم که مقرر شد بخشی از آن در سال جاری انجام گیرد اما مابقی آن زمان بر است.

برنامه ریزی برای حضور بانوان در صحنه
زاهدی با اشاره به حمایت از بانوان و معرفی خانم حسینی برای مدیرکلی امور بانوان استانداری کرمان و مشاوری وزیر صمت دولت پیش اظهار داشت: برخی بانوان توانمند را به مسئولان معرفی می کنم اما در خصوص مشاور بانوان وزیر صمت سابق این معرفی را نداشتم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ریزی لازم برای حضور بانوان در صحنه و برای جهاد تبیین شده است.
اشتغالزایی معادن کرمان در دیگر استان ها
وی گفت: ما از آن دسته استان هایی هستیم که از نظر ثروت وضعیت خوبی داریم اما مشکل ما در نبود سیاست گذاری صحیح به صورت عام و در عدالت اجتماعی به صورت خاص است.
زاهدی یادآور شد: کرمان بالاترین معادن مس و سنگ آهن را دارد اما دیگر استان ها روی فولاد سرمایه گذاری کرده اند؛ حتی استان هایی که آب نداشتند.
وی افزود: معادن فولاد و زغال سنگ کرمان برای دیگر استان ها اشتغالزایی می کنند که در این زمینه مقصر اصلی کشور و سپس استان است زیرا سیاست گذاری کلان در مرکز اتفاق می افتد، نه استان ها.
سرمایه گذاری با اولویت مس صورت گیرد
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای استان کرمان از معادن مس در صورت توسعه می تواند صدسال نیاز داخلی و صادرات کشور را تامین کند؛ سنگ آهن ممکن است 30 سال دیگر تمام شود اما اندازه 200 سال مس داریم لذا باید سرمایه گذاری با اولویت روی مس صورت می گرفت.
وی افزود: وزارت صمت باید همه هم و غم خود را برای توسعه صنایع جنبی و پایین دستی مس بگذارد که بهترین جا برای این کار استان کرمان و سپس مقداری استان آذربایجان است.
زاهدی بیان کرد: کار ما عمدتا خام فروشی است حتی فروش محصول کنستانتره از نگاه ما نوعی خام فروشی محسوب می شود؛ اکنون دنیا به سمتی می رود که اساس خودروهای هیبریدی و برقی، صنعت مس است که باید از آن ظرفیت در استان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه از وزیر صمت خواستم که سیاست های معادن کشور را تغییر دهد عنوان کرد: رسانه برای تاسیس صنایع پایین دستی مس مطالبه گری کند زیرا اکتشافات نشان می دهد که در عمده مناطق استان کرمان مس وجود دارد.
چقدر در ورزش بومی سازی کردیم؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که عده ای از اطرافیان نمایندگان تصمیماتی می گیرند که خود نماینده از آن آگاهی ندارد لذا تشکیل کمیته ورزش استان بین نمایندگان ضروری است؟ بیان کرد: تشکیل کمیته هماهنگی توهین به استان است زیرا سرنوشت ورزش را نباید 2 نماینده تعیین کنند.
وی اظهار داشت: دخالت در ورزش، صنعت و فرهنگ را حرام می دانم.
زاهدی اضافه کرد: فردی بومی 17 ساله برای تیم فوتبال مس کرمان در بازی اخیر مقابل صنعت نفت آبادان گلزنی می کند اما باید پرسید که چقدر کادر و بومی سازی کردیم؟ شورای ورزش استان باید در این حوزه با حضور پیشکسوتان، جوانان و صاحب نظران تشکیل جلسه بدهند.
ضرورت فعالیت کارشناسی در صنایع و حذف دخالت نمایندگان
زاهدی گفت: در صنایع به کارشناسی معتقدم اگر صنایع با سیاست گذاری حوزه مس شکل می گرفت الان وضعیت کشور و استان به گونه ای دیگر بود.
وی یادآور شد: دخالت برخی نمایندگان در برخی عزل و نصب ها و حضور دوستانشان در صنایع برای استان مضر بود و باعث اختلافاتی بین نمایندگان استان شده و سود آن را برخی نمایندگان مجلس می برند.
کنار گذاشتن مدیر توانمند به جرم گزارش تخلفات
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اختلافات بین نمایندگان مجلس استان کرمان موجب این شد که فردی از استان دیگر استان ها بر راس کار بیاید و جایگزین مدیر توانمند و تخصصی استان کرمان بشود، در حالی که جرم مدیر پیشین دستیابی به برخی تخلفات درون شرکت مس و گزارش کردن آن بود.
وی ابراز داشت: آیا با فشار برخی عزیزان باید این اتفاق بیفتد؟ رفیق بازی را کنار بگذاریم، ابتدا منافع ملی سپس استان کرمان را رعایت کنیم، قوم و خویش و رفیق بازی برای کشور سم است.
مسئولان بی کفایت بخشی از مطالبات جوانان در خیابان
زاهدی همچنین با اشاره به یکی از اشکالات جدی در کشور که بخشی از مطالبات جوانان در خیابان نیز بود گفت: جوانان وقتی مفاسد و مسئولان بی کفایت را می بینند، ناراحت می شوند زیرا جوان تحصیل کرده ما بیکار است اما فردی با تحصیلات و توانمندی پایین تر از او همه اینها را دارد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از اعتراضات اخیر کشور به واسطه مطالبه شایسته سالاری شکل گرفته است بیان کرد: در این عملیات باید گروه بندی های مختلف داشته باشیم و صفی بین کسانی که به دنبال براندازی آمده اند با مابقی معترضان ایجاد کنیم.
وی افزود: بچه دبستانی ما که روسری و مقنعه خود را برمی دارد گناهی ندارد زیرا ما او را در مدارسمان تربیت کردیم.
کاریکاتوری از حزب

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: باید نظام انتخاباتی در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تغییر کند؛ بیاید به احزاب بها بدهیم و احزاب با ائتلافات 2 گانه تا چهارگانه پای کار بیایند زیرا احزاب می توانند بهترین ها را روی کار بیاورند.
وی ابراز داشت: تا زمانی به احزاب بها ندهیم 200 حزب در کشور وجود دارد که اینها کاریکاتور حزب هستند زیرا قدرت لازم را ندارند؛ باید به آنها قدرت دهیم تا بسیاری از حوادث در کشور اتفاق نیفتد.
زاهدی با طرح این پرسش که چرا عده ای مربوط به جریانی خاص نباید در مجلس سهم داشته باشند؟ افزود: اختلاف نظر جدی در این زمینه با برخی سیاسیون دارم اما هیچگاه با آنان دشمنی ندارم؛ بحث سیاسی حرف دیگری است، اختلافات سیاسی فقط زمان انتخابات بروز می کند و واژه دشمنی در این حوزه صحیح نیست.
آموزش و پرورش شرایط حذف کنکور را فراهم کند
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: سیاست کشور بر حذف کنکور است و محور حذف کنکور برعهده وزارت علوم نیست، بلکه با آموزش و پرورش است.
وی افزود: آزمون استاندارد براساس مصوبات باید جایگزین کنکور شود که این آزمون بایستی از سه سال دبیرستان آغاز شود اما این آزمون فقط یک سال انجام می شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت آموزش پرورش باید در این بخش همت نشان دهد اما هیچگاه برنامه ریزی قاطع برای این کار انجام نشده است لذا مصوبات برای آوردن فشار بر وزارت آموزش پرورش است.
وی عنوان کرد: پشت خیلی از مسائل کنکور مافیا وجود دارد و شورای عالی و مجلس شورای اسلامی نیز در شرایط فعلی مخالف حذف کنکور هستند اما در بستری که گفته شد قابل حذف شدن است.
نظام آموزش کشور مقصر است
زاهدی با اشاره به فرایند تربیت در مدارس گفت: نظام آموزش و پرورش ما طی 2 سال اخیر ضربه مهلکی خورد زیرا به قضیه تک بعدی نگاه کردیم؛ فضایی به اسم سیستم شاد درست کردیم و برای دسترسی به آن باید موبایل و تبلت هوشمند داشته باشید اما عده ای هیچ امکاناتی ندارند.
وی اضافه کرد: اگر امروز دانش آموزان روسری از سر برمی دارند، نظام آموزش کشور در تربیت کودکان مقصر است؛ باید روی معیشت مردم نیز کار کنیم، بحث یارانه ارز 4200 تومانی برای مردم بخوبی جبران نشد و باید در حوزه اشتغالزایی و تولید بشدت کار کنیم.
فساد را بی رحمانه اعلام کنید
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید قاطعانه در مبارزه با فساد مطالبه گری کنند و رسانه ها اگر فسادی را دیدند آن را بی رحمانه اعلام کنند؛ حتی اگر من دچار آن شده باشم.
وی افزود: پژوهشکده ای در دانشگاه شهید باهنر کرمان ابعاد مختلف زندگی حاج قاسم را در بعد مدیریتی، نظامی، زندگی شخصی، اخلاق اجتماعی، کرامت انسانی و اخلاق مداری بررسی کند و در این حوزه کار پژوهشی انجام گیرد.
حمایت از اجرای محور کرمان – رابر
زاهدی در پاسخ به پرسشی که فساد حتی در طرح های عمرانی سال های گذشته نیز مشاهده می شود و در این زمینه مسیر کرمان- رابر در امتداد دسترسی به بندر عباس اگر به صورت اصولی و مستقیم ساخته می شد از آسیب به بیت المال جلوگیری می کرد گفت: ساخت راهها سیاست وزارت راه و شهرسازی است که با فشار نمایندگان و مسئولان می تواند به صورت غیر اصولی تغییر یابد.
وی با توجه به اینکه یک سر پروژه رابر – کرمان، شهر کرمان یعنی حوزه انتخابیه من ادامه داد: بخوبی در جریان این پروژه قرار ندارم و نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی پیگیر اجرای این طرح است اما از اجرای آن حمایت می کنیم.

فاطمی امین سیاست گذار خوبی است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که موضع خودتان را در خصوص استیضاح وزیر صمت مشخص کنید گفت: سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت سیاست گذار خوبی در حزوه صنعت و معدن است و در واقع کار اصلی او نیز سیاست گذاری است.
وی اظهار داشت: نظرمن نسبت به ایشان مطلقا منفی نیست اما انتظار می رود که ایشان برنامه عملیاتی برای اجرای سیاست های خود بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.