کد خبر : 837
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 15:18

قائم مقام وزیر صمت خبر داد:

توافق وزارت صمت و نفت برای عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا

توافق وزارت صمت و نفت برای عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا
محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود و در صورتی که محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات خواهد یافت، گفت: همه محصولات زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان‌بندی شده طی یکی دو ماهه وارد بورس کالا خواهد شد.

به گزارش خریدار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) ، مفتح افزود: مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات خواهد یافت.

وی در پاسخ به اینکه برخی شرکت‌ها تنها بخش کوچکی از محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کرده و از این طریق به انحراف قیمت‌ها در بازار می‌پردازند، تصریح‌ کرد: این مساله به معنای مدیریت کردن بازار از مسیر بورس است که این رویه اصلاح می شود.

مفتح تاکید کرد: امروز فقط تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در بورس کالا به خرید بپردازند، بنابراین رقابت تنها بین تولیدکنندگان خواهد بود و دلالان و واسطه‌ها فرصتی برای سوداگری نخواهند یافت

شایان ذکر است، از سال‌ها پیش وجود مشکل در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به عنوان معضلی جدی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان قرار داشت و این امر منجر به ایجاد دست اندازهای جدی در انجام اقدامات مربوطه شد.

در این میان وزارت صمت از آغاز به کار دولت سیزدهم با توجه به اقدام‌های گذشته و نتایج آن‌ها، برنامه‌ای مدون در راستای حمایت اصولی از واحدهای تولیدی طراحی و اجرا کرد که محوریت این اقدامات را می‌توان در ورود زنجیره تولید محصولات مختلف به بورس کالا دنبال کرد.

به عبارت دیگر، وزارت صمت در تلاش است تا با عرضه کامل محصولات و مواد اولیه تولید در بورس کالا، در وهله نخست یک نظام شفاف معاملاتی به همراه داده‌های آماری از میزان تولید، مصرف و صادرات را بر بازار کالاها حاکم کند و از این طریق، پس از عرضه‌های کامل در بورس و تامین نیاز واحدهای تولیدی، صادرات کالاهای مازاد نیاز داخل نیز به سرعت انجام شود.

اکنون در کنار زنجیره تولید محصولات فولادی، عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا انجام می‌شود و برای محصولاتی که کمبود تولید دارند، وزارت صمت با همکاری وزارت نفت درصدد است تا از طریق واردات اقلام دارای کمبود توسط واحدهای تولیدکننده اقدام کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.