کد خبر : 6428
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1401 - 13:29

تعیین تکلیف یک‌ میلیون تن کالاهای متروکه در سال جاری

تعیین تکلیف یک‌ میلیون تن کالاهای متروکه در سال جاری
گمرک ایران در سال جاری بیش از یک میلیون تن از کالاهای مهلت منقصی شده متروکه را تعیین تکلیف و فهرست آن را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد.

به گزارش خریدار ، علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این‌ مطلب در برنامه زنده تهران ۲۰ گفت: در این مدت با تاکید و دستور رئیس جمهور و حمایت و پیگیری رئیس قوه قضاییه این‌ میزان کالا پس از تنظیم اظهارنامه، تعیین ارزش و موارد مرتبط با تشریفات گمرکی، تعیین تکلیف و تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شد.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص اقدامات گمرک در حمایت از واحدهای تولیدی، شرکت های دانش بنیان و ذینفعان اظهار داشت: گمرک ایران برای حمایت از تولید با تعیین برخی شاخص ها نسبت به انتخاب ۵۶۰ فعالان اقتصادی مجاز اعم از شرکت های تولیدی، دانش بنیان و بازرگانی در ۳ سطح کرده است و تسهیلات ۱۸ گانه ای را با توجه به سطح های تعیین شده ارائه می‌دهد.

به گفته وی ارائه ضمانت نامه بانکی استفاده حداکثری از مسیر سبز و استفاده از انبارها اختصاصی از جمله این تسهیلات است.

وی گفت: ذینفعان اقتصادی برای قرار گرفتن در لیست فعالان اقتصادی مجاز برای استفاده از این تسهیلات می توانند در سایت گمرک تقاضای خود را اعلام کنند و پس از بررسی شرایط آنها با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده جزو این فهرست قرار می‌گیرند.

وی گفت: ار ۵۶۰ فعال اقتصادی مجاز، تعداد ۳۶۸ شرکت تولیدی، ۱۲۸ شرکت بازرگانی و ۶۴ شرکت دانش بنیان است.
مقدسی اظهار داشت: گمرک از شرکت‌های دانش بنیان در ۲ محور حمایت می کند، اولین محور اینکه در قالب طرح فعالان اقتصادی مجاز تسهیلات ۱۸ گانه ای به آنها ارائه می دهد و در محور بعدی اینکه با تهیه خدمات، محصولات و تولیدات این شرکت ها از جمله نرم افزارها، دوربین های مداربسته و دستگاه های ایکس ری حمایت می کند. به گونه ای که در حال حاضر یک دستگاه ایکس ری ساخته شده توسط شرکت دانش بنیان در گمرک شهید رجایی نصب شده و ۲ دستگاه دیگر هم در گمرکات مرزی در هفته دولت نصب و راه اندازی خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران در بخش دیگری از سخنانش در برنامه زنده تهران ۲۰ در خصوص اتصال سامانه های گمرک به سامانه تجارت گفت:

گمرک به عنوان دستگاه ذی مدخل در تجارت خارجی و پیشانی تجارت، اهتمام دارد تا تمامی اطلاعات در یکجا متمرکز شود تا سرعت و دقت لازم در امر تجارت افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به این اهتمام اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که در تلاش هستیم این ارتباط با پایداری و استمرار همراه باشد.

مقدسی در مورد اقدامات گمرک در خصوص وضعیت معیشتی کارکنان گمرک گفت: کارکنان گمرک در بدترین شرایط با محدودیت زیادی در مرزها خدمت می کنند و بعضا در دو شیفت کار می کنند و باید زحمت همکاران گمرک جبران شود و پیگیری مستمر می کنیم و انتظار است تا دریافتی همکاران گمرک در بحث حقوق و مزایا متناسب با سازمانهای همجوار شود.

رئیس کل گمرک ایران در بحث دیپلماسی گمرکی گفت: گمرک ایران با در نظر گرفتن عزت، حکمت و مصلحت، تعامل و مناسبات گمرکی با کشورهای دیگر به ویژه همسایه ها در دستور کار دارد.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص اقدامات گمرک در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر گفت: گمرک با شناسایی و احصاء نقاط آسیب پذیر، شیوه ها و ترفند ها در رویه قاچاق، اقدامات موثری را انجام داده است تا محیط سالم شود، همچنین اصلاح، بازنگری و کوتاه کردن فرایندها و رویه های گمرکی از اقدامات دیگر گمرک در این زمینه بوده است.

وی گفت: با اقداماتی که گمرک در خصوص مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی انجام داده است، براساس گزارش رایلو ،گمرک ایران در بحث مبارزه با تخلفات گمرکی و قاچاق جزو ۵ کشور برتر بود.

مقدسی افزود: در یکسال اخیر ۲ هزار ۱۵۵ فقره پرونده قاچاق به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال تشکیل شده است. همچنین ۴.۵ تن پیش ساز مواد مخدر و مواد مخدر در یک سال اخیر کشف شد و در هفته گذشته هم در سه مرحله یک هزار ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر توسط ۲ گمرک مرزی کشور کشف شد و در بحث مبارزه با قاچاق انسان در گمرک به خصوص گمرک بازرگان اقدام خوبی انجام شده است.

به گفته وی در بحث پولشویی ۱۳۸ فقره پرونده مظنون به پولشویی به مرکز اطلاعات مالی اعلام شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.