کد خبر : 314
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 اسفند 1400 - 11:29

بسیج امکانات برای تحقق طرح نهضت ملی مسکن در کشور

بسیج امکانات برای تحقق طرح نهضت ملی مسکن در کشور
مدیرعامل بانک مسکن گفت: همکاران بانک مسکن در سراسر کشور نسبت به تأمین منابع مالی برنامه دولت سیزدهم تحت عنوان «نهضت ملی مسکن»، اهتمام ویژه داشته و برای این منظور تمام امکانات بانک بسیج شده است.

به گزارش خریدار بانک مسکن به عنوان یک بانک عامل و متخصص در حوزه مسکن توانسته تحولات شگرفی در این حوزه ایجاد کند. با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم بعد از یک رکود چند ساله در این حوزه شاهد فعالیت چشمگیر بانک مسکن برای تحقق اهداف دولت هستیم. این درحالی است که این بانک در سال‌های قبل نیز در پروژه‌هایی مانند مسکن مهر دست روی دست نگذاشت و اقدامات قابل توجهی را در این حوزه انجام داده است. «محمود شایان»‌ مدیرعامل بانک مسکن از برنامه‌ها و اقدامات این بانک در طرح نهضت ملی مسکن و همچنین اهداف دیگر آن در گفت‌وگو با ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» سخن گفته که حایز موارد بسیار مهمی است که در ادامه مشروح این مصاحبه ذکر می‌شود.

برنامه‌های توسعه‌ای شما برای ایجاد تحول در بانک مسکن چیست؟
امروزه شاهد تحولات سریع و بنیادی در کسب و کارها هستیم. بدیهی است سازمان‌هایی که نتوانند خود را با شرایط روز تطبیق دهند، محکوم به شکست در رقابت با سازمان‌های تحول‌گرا هستند. این ضرورت در بانک مسکن هم احساس شده و بازمهندسی فرایندها و بازتعریف مدل کسب و کار با استفاده از فناوری‌های نوین در دستور کار قرار گرفته است. در همین رابطه ضمن ایجاد مرکز تحول در بانک و برنامه‌ریزی وسیع جهت فرهنگ‌سازی و آموزش کارکنان، بیش از یک سال است که نقشه راه طرح تحول دیجیتال در بانک مسکن تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
بانک مسکن در راستای اجرای سیاست‌های تحولی و استراتژیک خود، ضمن تقویت زیرساخت‌های مربوطه، مجموعه اقدامات منسجمی را در حوزه بانکداری دیجیتال شروع کرده است. امکان افتتاح حساب و تشکیل پرونده تسهیلاتی به صورت غیر حضوری، اولین اقدام عملی بانک در این خصوص بوده و در نظر دارد این اقدام به رفع کل نیازهای اکوسیستم مسکن تسری یابد.

با توجه به وعده دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، برنامه بانک مسکن برای تحقق این وعده چیست؟
با توجه به هدف این طرح که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است، بانک مسکن به دلیل بدنه تخصصی و تجارب ارزشمندی که در طرح مسکن مهر و سایر طرح‌های تکلیفی دارد، مجری اصلی طرح نهضت ملی بوده و بیشترین سهم (210 هزار واحد مسکونی) به بانک مسکن اختصاص پیدا کرده است. همکاران بانک مسکن در سراسر کشور نسبت به تأمین منابع مالی برنامه دولت سیزدهم تحت عنوان«نهضت ملی مسکن»، اهتمام ویژه داشته و برای این منظور تمام امکانات بانک بسیج شده است.
در همین راستا مقرر شده است تا سهم بخش مسکن از مجموع تسهیلات شبکه بانکی به 20 درصد مجموع تسهیلات پرداختی افزایش یابد که با عمل به آن قطعاً بخش مسکن به عنوان موتور متحرک و پیشران سایر بخش‌ها نقش بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی خواهد داشت. بانک این آمادگی را دارد که با قبول عاملیت از جانب سایر بانک‌ها، نیابتاً سهم آن‌ها را نیز پرداخت کند. لذا بانک‌هایی که تمایل به استفاده از امکانات و شعب بانک مسکن در پرداخت تسهیلات موضوع طرح را دارند، می‌توانند با انعقاد قرارداد عاملیت از امکانات این بانک استفاده کنند.
بدیهی است پس از تعریف پروژه‌ها و معرفی به بانک از سوی دولت و نهادهای ذیربط و راه‌اندازی سامانه مربوطه، تسهیلات موصوف اعطا خواهـد شد.

بانک مسکن چه برنامه‌ای برای اعطای تسهیلات بانکی به خانه اولی‌ها برای خرید مسکن دارد؟
همواره توانمند‌سازی مالی خانوارهای فاقد مسکن به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد (با هدف دست‌یابی آنان به دریافت تسهیلات با اقساط در استطاعت)، از دغدغه‌های این بانک بوده است. این بانک در طرح اقدام ملی مسکن به عنوان بازوی اجرایی دولت نقش محوری داشته و بالاترین سهم را به عهده گرفته است.
از طرفی، با توجه به توقف افتتاح سپرده صندوق پس‌انداز مسکن یکم از تاریخ 8 آذرماه 1399، بانک تا سقف تعهدات پذیرش شده قبلی و در چارچوب ضوابط و مقررات جاری از جمله الزام به خانه اولی بودن متقاضی و …، اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن خواهد کرد. همچنین افزایش جذابیت طرح‌های دیگری نظیر حساب پس‌انداز مسکن جوانان که خودکفا بوده و نیاز به حمایت خارج بانک ندارد، در دستور کار قرار دارد. به همین منظور، سقف تسهیلات این حساب در سال جاری 2.5 برابر شده و در نظر است در سال بعد و در صورت نیاز در سال‌های بعدتر، روند افزایش سقف تسهیلات همچنان تداوم یابد.
البته که این بانک در راستای مأموریت اصلی خود و به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن، در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی دولت یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا نسبت به تأمین مالی گروه هدف مزبور به طرق مقتضی از جمله طراحی حساب صندوق جدید، اقدام کند. البته حساب‌های جدیدی جایگزین حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در حال طراحی بوده که به محض تکمیل مدل جریان نقدی و رفع دغدغه‌های مربوط به خودکفایی مالی، گزارش مربوطه جهت اخذ مجوز به بانک مرکزی منعکس خواهد شد.

با توجه به تأکید دولت سیزدهم مبنی بر آسان‌تر شدن خرید خانه برای جوانان، بانک مسکن برای خرید خانه توسط زوج‌های جوان چه برنامه‌ای دارد؟
حساب پس‌انداز مسکن جوانان، به عنوان یک حساب برنامه‌ای با امکان سپرده‌گذاری مبالغ معین به طرق مختلف (ماهانه، سالانه و یکجا) و اخذ تسهیلات در افق بلند‌مدت با کمترین نرخ سود تسهیلاتی و طولانی‌ترین مدت بازپرداخت یکی از برنامه‌های بانک مبنی بر برنامه‌ریزی برای خانه‌دار شدن جوانان در آینده می‌باشد. در سال جاری با لحاظ افزایش توان مالی متقاضیان و ایجاد مطلوبیت به عنوان مشتریان وفادار و با برنامه بانک، تقویت حساب پس‌انداز مسکن جوانان و حمایت از سیاست‌های دولت در بخش مسکن، سقف تسهیلات اعطایی از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان حساب مذکور در سال 1400 ، متناسب با روند تورم افزایش یافت. افزایش سقف تسهیلات برای حساب‌های افتتاحی در سال 1401 نیز از هم‌اکنون در دست بررسی است.
– پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، به عنوان طرح مکمل، برای حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، است. این محصول، جهت استفاده از تسهیلات مسکن (فروش اقساطی، ساخت، جعاله و اخیراً ودیعه مسکن) از طریق کوتاه کردن زمان انتظار دریافت تسهیلات برای افرادی که تمایل به پس‌انداز جهت اخذ تسهیلات را ندارند، تعریف شده است که تسهیلات خرید و ساخت از این محل به صورت زوجین نیز قابل استفاده است. در سال جاری سقف این تسهیلات با اخذ مجوز از بانک مرکزی تا دو برابر سقف‌های گذشته افزایش یافت.
همچنین پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، به منظور حمایت از مستأجران و توانمند‌سازی آن‌ها با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و خارج شدن مسکن از دسترس اکثر خانوارهای موضوع جامعه هدف بانک (کم‌درآمد و میان‌درآمد) از دیگر برنامه‌های این بانک در این زمینه است.
اجرای تکالیف دولت در این زمینه و پرداخت تسهیلات حمایتی تعریف شده برای این قشر نیز از اقدامات قابل طرح در این خصوص است.

چشم‌انداز شما نسبت به آینده بانک مسکن چگونه است؟
بانک مسکن، تنها بانک توسعه‌ای – تخصصی در حوزه مسکن و توسعه شهری است که با پشتیبانی از اجرای اهداف کلان دولت در توسعه کمّی و کیفی بخش مسکن و رونق آن، نقش مهم و مؤثری در توانمند‌سازی مالی فاقدین مسکن، تأمین مالی متقاضیان، اجرای برنامه‌های مالی- بانکیِ طرح‌های توسعه‌ای دولت در حوزه مسکن و توسعه شهری و بازآفرینی شهری را ایفا می‌کند.
در همین راستا بانک مســکن به عنوان ســازمان پیشــرو در حمایت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اجرای طرح‌های کلان مسکن از جمله طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور بار دیگر همــکاری حداکثری در راســتای کمک به خانه‌دار شدن اقشار و گروه‌های کم‌درآمد را به عنوان استراتژی اصلی خود اعلام کرده است. دید بانک به این مسأله به عنوان یک فرصت بوده و جدا از تحقق اهداف دولت در بخش، قطعاً این موضوع، منجر به تقویت جایگاه بانک در اذهان عمومی و افزایش سهم بانک از بازار پولی کشور خواهد شد.

مشارکت بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به چه صورت است و پیشنهاد شما برای افزایش نقش مؤثر بانک مسکن در این طرح چیست؟
با توجه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی؛ بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل، اعطای تسهیلات به پروژه‌های طرح نهضت ملی را در دستور کار دارد. بر این اساس تا تاریخ 30 بهمن‌ماه 1400 و پس از کسر حساب‌های فسخ شده، حدود تعداد 314 هزار فقره حساب افتتاح شده که موجودی حساب‌ها حدوداً 56،966 میلیارد ریال است. لازم به ذکر است مبلغ 68.778 میلیارد ریال نیز به حساب سازند‌گان از محل آورده متقاضیان پرداخت شده است.
در ضمن تا تاریخ مذکور، تعداد 6 هزار و 112 پروژه در قالب 132 هزار و 709 واحد مسکونی توسط دستگاه‌های متولی به بانک معرفی، به طوری که تاکنون قرارداد تسهیلات ساخت تعداد 1 هزار و 38 پروژه در قالب 36 هزار و 907 واحد مسکونی منعقد شده است.

برنامه بانک مسکن برای رونق ساخت و ساز در کشور چه خواهد بود؟
این بانک به عنوان تنها بانک تخصصی بخش مسکن، همواره در تأمین مالی طرح‌های مسکن و ساختمان نقش غیرقابل انکاری داشته است. اعطای تسهیلات به منظور خرید، احداث، تعمیر و تکمیل واحد مسکونی و همچنین اعطای تسهیلات به سازندگان واحدهای مسکونی، واحدهای صنعتی بخش مسکن، فروشندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی، و نیز تأمین مالی سایر فعالیت‌های مرتبط با مسکن، علاوه بر ارایه خدمات عادی بانکی در دستور کار بانک قرار دارد. در این راستا انواع تسهیلات مرتبط با بخش مسکن از جمله تسهیلات ساخت مسکن، تسهیلات تعمیرات مسکن، تسهیلات تکمیل واحدهای نیمه تمام، تسهیلات جهت تجهیز واحدهای مسکونی، تسهیلات خرید مسکن، تسهیلات سرمایه در گردش و اموال سرمایه‌ای به فعالان بخش مسکن پرداخت شده و انواع ضمانت‌نامه‌ها برای فعالان بخش مسکن نیز صادر می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.