کد خبر : 332
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 اسفند 1400 - 11:40

انحراف ارز ترجیحی از اصابت به اهداف

انحراف ارز ترجیحی از اصابت به اهداف
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نکات مثبتی را به دنبال دارد و این درآمدی بوده که به عنوان رانت در اختیار عده‌ای قرار می‌گرفت که در حال حاضر به قسمت درستی در حال هدایت است.

به گزارش خریدار، یک استاد دانشگاه درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: اگر این دلار در تولید هزینه شده و تولید کننده توانسته تولید خود را بر این دلار مبتنی کند، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ایجاد هزینه کرده و تورم به دنبال دارد، اما ذکر این نکته حایز اهمیت است که بخشی از این ارز ترجیحی هیچ گاه وارد تولید نشده است.

مهدی صادقی شاهدانی افزود: بنابراین حذف این دلار نکات مثبتی را به دنبال دارد و این درآمدی بوده است که به عنوان رانت در اختیار عده‌ای قرار می‌گرفت که در حال حاضر به قسمت درستی در حال هدایت است.

این استاد دانشگاه گفت: نکته مهم جایگزینی مسیر این دلار است. حذف این دلار، جو روانی منفی‌ای را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد خواهد کرد و اگر درباره حذف آن گفته می‌شود، باید در خصوص هزینه کرد منابع این حذف در اقتصاد نیز توضیح داده شود. در حالی که با تشریح مکانیزم جایگزین می‌توان بار روانی منفی ایجاد شده در این خصوص را از بین برد.

وی معتقد است: تاکنون دلار ترجیحی هیچ‌گاه به اهداف خود اصابت نکرده است در واقع قصد این بود تولیدکنندگان این دلار را دریافت کنند و با تولید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند، در حالی که بخش بیشتر این دلار از مسیر خود منحرف شده است.

وی درباره مشکلات ناشی از تورم بر اقتصاد کشور اظهار کرد: روند تورمی به این بستگی دارد که در عرصه سیاست‌گذاری‌های مختلف چگونه عمل کرده و شرایط بازارهای مختلف را چگونه رقم بزنیم.

شاهدانی با اشاره به مهم بودن جو روانی در کنترل تورم، افزود: در صورت مهار جو روانی می‌توان تا حد زیادی تورم را کنترل کرد. این جو روانی بستگی به این دارد که سیگنال‌های اقتصادی را چگونه رقم زده و مردم به این سیگنال‌ها چگونه واکنش نشان بدهند.

وی اظهار کرد: برخی گمانه زنی‌ها، جو روانی در ذهن مصرف‌کنندگان و مردم ایجاد و به تورم دامن می‌زند. رسانه ملی، فرهیختگان باید توجه داشته باشند هر گونه اظهار نظری می‌تواند جو روانی را بر هم بزند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.