کد خبر : 9225
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 مهر 1401 - 11:38

وزیرنیرو:

امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات برق بین ایران و ترکیه فراهم شد

امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات برق بین ایران و ترکیه فراهم شد
وزیر نیرو گفت: امکان تبادل برق با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات بین کشورمان و کشور ترکیه فراهم شده و اکنون این تبادل صورت می گیرد.

به گزارش خریدار، ” علی اکبر محرابیان ” روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات نوآورانه و فنآورانه صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: در سفر اخیری که به ترکیه انجام شددو مسئله در دستور کار قرار گرفت.

وی از مذاکره با وزیر انرژی ترکیه برای مبادله برق با این کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: در روزهای اخیر «بک تو بک» نصب شد و از این طریق تبادل برق صورت گرفت و توافق حاصل شد تا مبادلات برق بین دو کشور از سرگرفته شود؛ زیرا در سال‌های گذشته مبادله قطع شده بود.

وزیر نیرو گفت: بر اساس این مبادله می‌توانیم در زمان‌هایی که برق زیادی داریم آن را از طریق ترکیه هم به این کشور و هم به کشورهای همسایه ترکیه صادر کنیم. از طرف دیگر در زمان‌هایی که نیاز به برق داریم امکان دریافت برق از این مسیر را خواهیم داشت و این توافق‌هایی بود که در این سفر حاصل شد.

محرابیان گفت: در سفری که رییس جمهور ترکیه با یک هیات عالی رتبه به کشورمان داشتند و در اجلاس تهران مذاکراتی بین هیات‌ها در خصوص اقدام‌های ترکیه در بخش ارس انجام و ما نگرانی‌های خود را به طرف آنها در باره سدسازی‌ها و دیگر اقدام‌ها اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در دیدار رییسان جمهور توافق شد تا مذاکره در این باره انجام شود و از طرف کشورمان وزیر نیرو و از طرف ترکیه هم وزیر مربوط است.

وزیر نیرو بیان کرد: در سفر به ترکیه بخش مهم سفر مذاکره با وزیر مربوط ترکیه‌ای بود که به صورت کاملاً مفصل نگرانی‌ها، مسائل، اقدام‌ها و سیاست‌های خود را بیان کردیم و طرف ترکیه‌ای سیاست‌هایی را اعلام و ما نیز نگرانی‌های خود را اعلام کردیم.

محرابیان افزود: در این باره توافق شد کمیته‌ای دائمی برای بررسی طرح‌های آبی و امور آب بین دو کشور ایجاد شود که از طرف ایران معاون امور آب و آبفای وزیر و از طرف ترکیه معاون وزیر مسئولیت کار را برعهده گرفته‌اند.

وی ادامه داد: برای ماه آینده پیش‌بینی شده نخستین اجلاس در تهران برگزار شود تا کمیته‌های مربوط طرح‌های دو طرف را بررسی کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۵ وظیفه برای کمیته‌ها سیاست‌گذاری شده است، افزود: امید است در جلسه تهران با بررسی این نگرانی‌ها به یک نقطه مشترک و مطلوب دست پیدا کرد.

محرابیان گفت: سیاست ما مبادله برق با تمام کشورهای همسایه و حتی کشورهایی همسایه آنها است و با خیلی از این کشورها سنکرون شبکه برقرار است و با برخی نیز نیاز به سنکرون سازی داریم.

وی با تاکید بر اینکه مبادله برق داریم، ادامه داد: مبادله برق به این معنا است زمانی که ما نیاز بیشتری داریم، برق دریافت می‌کنیم و مواقعی که تولید زیادی است برای اقتصادی شدن صنعت نیروگاهی کشور در آن زمان صادر می‌کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: تراز صادرات و واردات ما حدود ۸۰ درصد مثبت است، به این معنا که در ۸۰ درصد زمان‌ها میزان صادراتمان بیشتر است و در ۲۰درصد زمان واردات داریم.

وی گفت: در تابستان و در اوج مصرف نیاز به دریافت برق داریم تا بتوانیم اوج مصرف را مدیریت کنیم و در غیر این زمان صادرات خواهیم داشت.

وزیر نیرو ادامه داد: نیروگاه زمانی که برق تولید می‌کند از نظر اقتصادی باید در تمام طول سال تولید داشته باشد؛ بنابراین مازاد مصرف باید صادر شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

محرابیان با بیان اینکه سیاست مبادله برق به جد دنبال می‌شود، گفت: اکنون با روسیه، ترکیه، قطر و از طریق ترکیه با اتحادیه اروپا مبادله برق با وصل شبکه‌های برق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با کشور ترکیه از طریق سیستم بک تو بک مبادله برقرار شده ادامه داد: روش دیگری برای دریافت و انتقال برق به ترکیه هم داریم .

وزیر نیرو افزود: به دنبال این هستیم با اصلاح روابط مالی بین نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان رابطه به‌گونه‌ای اصلاح شود که ناترازی مالی در صنعت برق اصلاح شود.

محرابیان اشکال موجود در صنعت برق در سال‌های گذشته و پارسال را کمتر بودن قیمت فروش از متوسط هزینه پرداختی دانست که باعث ناترازی شده است و بیان کرد: با اصلاح قوانین و سیاست‌ها در دولت سیزدهم بخشی از ناترازی مالی در حال اصلاح است.

وی گفت: استفاده از ابزار بورس و استفاده از روش‌های مالی حتماً دنبال می‌شود تا مطالبات بخش خصوصی که رقم‌های متفاوتی دارند، با این اصلاح‌ها کاهش یابد.

وزیر نیرو در باره قول طالبان در باره رهاسازی حق‌آبه ایران گفت: بعد از سفر ما به افغانستان یک بخشی از رهاسازی انجام شد که این رهاسازی حاصل سیلاب‌های بالادست بود.

محرابیان ادامه داد: قول طالبان موقعی امکان تحقق دارد که «بند کمال خان» سرریز آن به سمت گود زره اصلاح شود.

وی افزود: از توافق‌های ما و هیات حاکمه افغانستان اصلاح این بند است و ما اعلا آمادگی کرده‌ایم در این زمینه کمک کنیم طرف طالبان قول داده اصلاح بند در دستور کار قرار گیرد.

وزیر نیرو مهم‌ترین برنامه ایران را پیگیری این اصلاح دانست و خاطرنشان کرد: با این اصلاح «بند کمال خان» بخش عمده مشکلات حل خواهد شد.

محرابیان گفت: در چارچوب مذاکره‌ها با طالبان مسئولیت داریم و وزارت امور خارجه به جد پیگیر هستند و ما هم از مجاری مختلف پیگیری خواهیم کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.