کد خبر : 9283
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 مهر 1401 - 13:42

شیری در جلسه ارزیابی عملکرد اهداف کمی پایش و پویش شهریورماه:

مجتبی دوراندیش

امروز در مصوبات دولت جایگاه و اثر پست بانک ایران دیده می‌شود

امروز در مصوبات دولت جایگاه و اثر پست بانک ایران دیده می‌شود
بهزاد شیری مدیرعامل بانک در جلسه ارزیابی عملکرد اهداف کمی پایش و پویش شهریورماه سال جاری که عصر یکشنبه 10مهرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه شاخص‌های کیفی از حرکت رو به جلو بانک خبر می‌دهد و این پیشرفت جز با حرکت منسجم همکاران بانک محقق نمی‌شود، گفت: امروز با حرکت منسجم، برنامه و پشتکار در بین بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده، در متوسط سرانه منابع صنعت بانکداری دو رتبه از بانک‌های توسعه تعاون و صادرات بوده جلوتر رفته و شکاف متوسط سرانه منابع بانک از صنعت بانکداری را از 50 درصد به 70 درصد رساندیم و اکنون به اذعان مدیران بانکی کشور، پست بانک ایران جایگاه بانک خود را در صنعت بانکداری پیدا کرده است و در مصوبات دولت جایگاه و اثر پست بانک ایران را با توجه به ماموریتی که در بخش خود ایفا می‌کند، می‌توان دید.

به گزارش خریدار به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری با تاکید بر اینکه رشد هماهنگ در شاخص منابع به عنوان پیشران حرکت بانک به طور قطع در شاخص‌های درآمدی و ارائه خدمات به مشتریان تاثیر دارد، ادامه داد: در شش ماهه نخست سال، منابع موثر بانک 32 درصد رشد داشته است و اگر با همین روند حرکت کنیم در پایان 29 اسفند سال جاری به رشد 76 درصدی دست پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به بیان اینکه در افق میان مدت سه ساله رشد منابع بانک بیش از 125 درصد بوده است، افزود: در مردادماه از رشد منابع 50 درصدی عبور کرده‌ و در شهریورماه بیش از 140 درصد رشد منابع بانک تحقق پیدا یافته است.
مدیرعامل با بیان اینکه رشد تسهیلات در شش ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 1400 بیش از 100 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: این شاخص نشان می‌دهد که رشد تسهیلاتی بانک ارتباط معناداری با رشد سپرده‌ها ندارد، زیرا وقتی شعبه به صورت مداوم با مشتریان ارتباط دارد، کم شدن این ارتباط باعث بحران در آن منطقه می‌شود و در شاخص‌هایی مانند افزایش مطالبات و در نهایت تسهیلات مشکوک الوصول در آن شعبه خود را نشان می‌دهد.
شیری با اشاره به اینکه در پایان سال 1397 متوسط سرانه منابع بانک در بین بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده، 37 میلیارد ریال بوده که 50 درصد متوسط سرانه منابع صنعت بانکداری کشور بوده است و با فاصله معناداری از بانک‌های توسعه تعاون و صادرات که در انتهای این جدول قرار داشته اند عقب‎تر بوده‌ایم، گفت: امروز با حرکت منسجم، برنامه و پشتکار دو رتبه از این بانک‌ها جلوتر رفته و شکاف متوسط سرانه منابع بانک از صنعت بانکداری را از 50 درصد به 70 درصد رسانده‌ایم و اکنون به اذعان مدیران بانکی کشور، پست بانک ایران جایگاه خود را در صنعت بانکداری پیدا کرده است و در مصوبات دولت جایگاه و اثر پست بانک ایران را با توجه به ماموریتی که در بخش خود ایفا می‌کند، می‌توان دید.
مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های درست پست بانک ایران توجه به اقلام زیر خط ترازنامه بوده است، افزود: نتیجه این توجه و برنامه‌ریزی امروز خود را در صدور 35 هزار میلیارد ریال ضمانتنامه در شش ماهه نخست سال جاری خود را نشان داده است که قابل قیاس با مبلغ صدور ضمانتنامه در تمام سال 1400 نیست.
شیری با تاکید بر اینکه رشد متوازن صدور ضمانتنامه در مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران بسیار مهم است، تصریح کرد: نکته دوم توسعه متوازن شعبه‌ای است و نباید همه خدمات در یک شعبه جمع شود و هر خدمتی که بانک مرکزی ارائه می‌کند باید در سبد خدمات بانک قرار داشته باشد و رشد بلند مدت بانک در ارائه خدمات متنوع بانکی است.
وی افزود: خدمات ارزی یکی از این خدمات متنوع است که بررسی روند عملکرد سه ساله نشان می‌دهد در این شاخص سالی 25 درصد رشد داشته‌ایم که متوازن با رشد منابع ریالی نبوده است، ولی عملکرد 120 درصدی رشد منابع ارزی در شش ماه گذشته بانک نشان داد که منابع ارزی هم می‌تواند همگام با منابع ریالی رشد پیدا کند.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به کنترل متوازن مطالبات معوق بانک در طی سال جاری، گفت : در شش ماهه گذشته میزان مطالبات معوق از 4.3 درصد به حدود چهار درصد رسیده‌ایم که در قیاس با صنعت بانکی کشور رتبه اول را دارا هستیم و در نقطه مطلوبی قرار داریم.
شیری با اشاره اینکه ساختار شبکه‌ای پست بانک ایران وجه افتراق آن با سایر بانک‌های کشور است، ادامه داد: این ساختار شبکه‌ای باید در ساختار درآمدها خود را نشان دهد و درآمدهای غیر مشاع باید سهم درصدش تفاوت با سال گذشته تفاوت داشته باشد تا ساختار درآمدی پایداری را ایجاد کند و از سوی دیگر سود قطعی را مدیریت می‌کند و من پیش بینی می‌کنم در پایان سال جاری سود قطعی بانک چندین برابر سال مالی گذشته می‌شود.
وی با بیان اینکه پست بانک ایران در حوزه چک‌های واگذاری در بین بانک‌های کشور در بخش بانک‌های متوسط قرار دارد، افزود: من پیش بینی می‌کنم در پایان اسفندماه سال جاری با تلاش همکاران به کلوپ بانک‌های بزرگ وارد خواهیم شد و این نشان می‌دهد که برنامه درست موجب تغییر وضعیت می‌شود.
مدیرعامل بانک با تاکید بر اینکه یکی از طرح‌های بانک توجه به باجه‌های بانکی روستایی برای تسهیل امور مشتریان بوده است، گفت: به همین منظور و برای دستیابی به این هدف، در شش استان به صورت آزمایشی، پرداخت تسهیلات به باجه‌های بانکی روستایی واگذار شده است و استان‌های منتخب باید تمام باجه‌های بانکی را وارد طرح کنند و از سوی دیگر نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کنیم تا باجه‌های بانکی بتوانند مشتریان خود را مدیریت کنند.
شیری با اشاره به مقایسه آماری عملکرد سودسازی پست بانک ایران با بانک‌های دولتی تحت مدیریت وزارت اموراقتصادی دارایی، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته میزان سود بانک قبل از کسر مالیات 13 هزار و 580 میلیارد ریال و در مقابل مجموع سود پنج بانک دولتی یک هزار و 948 میلیارد ریال بوده است که قابل مقایسه با سود پست بانک ایران نیست.
وی ادامه داد: سرمایه ثبتی پست بانک ایران با افزایش چهار برابری به دو درصد مجموع سرمایه ثبتی این پنج بانک نمی رسد و این موضوع مورد توجه وزارت امور اقتصادی و دارایی است و به پشتوانه این آمارها به پست بانک ایران مجوز تاسیس شعبه را می‌دهند.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه اگر برنامه‌های بانک محقق شود، در پایان سال جاری سرمایه ثبتی بانک به به بیش از چهار هزار و 500 میلیارد تومان خواهد رسید و با این افزایش سرمایه برای همکاران و سهامداران نوید بخش است که می‌توانیم برنامه‌های بانک را با محدودیت کمتری از سوی واحدهای نظارتی دنبال کنیم.
بر اساس این گزارش، جلسه ارزیابی عملکرد اهداف کمی پایش و پویش شهریور ماه، با حضور بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران، اعضای هیات مدیره و مدیران ستادی بانک به صورت حضوری و مدیریت شعب استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در این نشست روسای ادارات کل آمار و بودجه، اعتبارات، پیگیری وصول مطالبات، امور بین الملل، حسابداری و امور سهام، خزانه داری و نظام‌های پرداخت و بازاریابی و توسعه بازار به ترتیب مطالب و گزارش‌های خود را در زمینه مدیریت منابع، ضمانتنامه‌ها، مدیریت مصارف (مطالبات غیر جاری)، عملکرد ارزی شعب، مدیریت درآمدها، مدیریت نقدینگی و مدیریت خدمات الکترونیک ارائه کردند.
در ادامه، جلسه پرسش و پاسخی برای رفع ابهامات و سئوالات مدیران استانی برگزار شد و در پایان جلسه مدیرعامل در جمع‌بندی مباحث نسبت به ارائه رهنمودهای لازم پرداخته و به تعدادی از سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.