کد خبر : 19504
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1402 - 13:21

آقامیری:

اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف وزارت جهادکشاورزی است

اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف وزارت جهادکشاورزی است
سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: اقتصادی شدن کشاورزی از اهداف این وزارتخانه است زیرا با اقتصادی شدن کشاورزی، سرمایه‌گذاران آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی را خواهند داشت.

به گزارش خریدار، سیدمحمد آقامیری در یازدهمین جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب، افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۲۸۱ هزار هکتار است که از این مقدار حدود ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است.

وی ادامه داد: شهرستان داراب با بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار گلستان دیمی، حدود یک پنجم سطح زیر کشت گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است.

صنایع تبدیلی گل محمدی در داراب ایجاد شود

سرپرست وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه با وجود دانشکده کشاورزی در شهر داراب باید شاهد تحولاتی در حوزه علمی، عملی و صادرات گل محمدی باشیم، تاکید کرد: با این حجم تولید گل محمدی در شهرستان داراب، باید صنایع تبدیلی در این شهرستان ایجاد شود تا کشاورزان منطقه از ارزش افزوده این محصول منتفع شوند.

آقامیری افزود: برگزاری جشنواره‌ها سبب تبادل اطلاعات و خرد جمعی می‌شود و تصمیمات درست و سازنده‌ای که در این جشنواره‌ها گرفته می‌شود، می‌تواند در افزایش ارزش افزوده این صنعت اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه گل محمدی از گیاهان دارویی به شمار می‌رود، یادآور شد: علاوه بر تولید گلاب از این محصول، گل محمدی اهمیت بسیاری در صنعت آرایشی و بهداشتی دارد که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی، ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات کشاورزی را ضروری خواند و تصریح کرد: باید زنجیره ارزش گل محمدی برای ارتقای محصول گل محمدی ایجاد شود.

آقامیری بر رشد عملکرد و بهره‌وری در واحد سطح در بخش کشاورزی با استفاده از علم و فناوری تاکید کرد و گفت: منطقه داراب خطه کشاورزی است و باید تلاش کنیم تا با نگاه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از تولید، عملکرد در واحد سطح و بهره‌وری را افزایش دهیم.

توسعه کاروان‌های ترویجی تسریع می‌یابد

وی بر تسریع در راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی تاکید کرد و افزود: ما آمادگی داریم در کنار دانشکده کشاورزی داراب، توسعه کاروان‌های ترویجی به صورت پایلوت را از این شهرستان آغاز کنیم.

به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر کاروان‌های ترویجی در پهنه‌ها در حال فعالیت هستند.

آقامیری ادامه داد: در برنامه جدید، کاروان‌های ترویجی به صورت دایمی به منظور ارایه راهکار برای استفاده بهتر از منابع حضور خواهند داشت که در این صورت افزایش تولید محصول در واحد سطح را شاهد خواهیم بود و در نهایت کشاورزی ما اقتصادی خواهد شد.

جلوگیری از خام‌فروشی گل محمدی با توسعه صنایع تبدیلی امکان‌پذیر است

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این جشنواره از تهیه و تدوین پیش‌نویس طرح مطالعاتی میراث‌فرهنگی ناملموس گل و گلاب داراب به منظور ثبت ملی و جهانی آن خبر داد.

محمدجواد عسکری با تاکید بر اینکه کشت محصولات کم‌آبر در مناطق مختلف این شهرستان یکی از برنامه‌های اجرایی حوزه کشاورزی محسوب می‌شود، مطرح کرد: بیش از هفت هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این منطقه در زمینه گل محمدی به صورت آبی و دیم در حال کشت است که تاکنون بزرگترین کشت دیم دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان داراب، ادامه داد: داراب با سطح کشت بالا و میزان برداشت قابل توجهی که در روستاهای آن در حال بهره‌برداری است بایستی صنایع تبدیلی آن در زمینه فرآوری گل محمدی ایجاد شود تا امکان افزایش ارزش این محصولات فراهم شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با برگزاری جشنواره گل و گلاب داراب افزود: قابلیت‌های بخش کشاورزی این منطقه امکان برگزاری رویدادهای گردشگری را برای مردم بومی این منطقه و همچنین سراسر کشور فراهم کرده است که امروز پس از چندین سال وقفه به دلیل بیماری فراگیر کرونا شاهد برگزاری یازدهمین جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب هستیم.

عسکری بیان کرد: رویدادمحوری یکی از راهکارهای معرفی فرهنگ بومی مناطق مختلف در کشور بوده که ارزش‌های پنهان و هنر بومیان را به گردشگران معرفی خواهد کرد و خوشبختانه جشنواره مذکور سهم بسزایی در زمینه دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی برای بهره‌برداران تولیدکننده و عرضه‌کننده گل و گلاب داشته است.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی، خام‌فروشی این محصول را یک آسیب در بخش اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم تا بتوانیم با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی از خام‌فروشی گل محمدی جلوگیری کنیم و در این راستا بسترهای لازم سرمایه‌گذاری نظیر زیرساخت‌هایی مانند زمین، تسهیلات و مجوزهای قانونی نیز فراهم شده است.

عسکری از فرآیند تهیه طرح مطالعاتی میراث‌فرهنگی ناملموس گل محمدی خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای ثبت ملی و جهانی میراث‌فرهنگی ارزشمند شهرستان داراب است که با محقق شدن اهداف آن گام بزرگی در زمینه ارتقای فرهنگی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برداشته می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به اهمیت جایگاه صادراتی محصولات و فرآورده‌های گل محمدی، گفت: با عرضه این محصولات و فرآورده‌های آن در بازارهای داخلی و بین‌المللی نیز امکان خلق ثروت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم می‌شود که در افزایش توان اقتصادی بومیان منطقه و ارزآوری به کشور نقش‌آفرین است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.