کد خبر : 4501
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 11:36

افزایش طول عمر قالب‌های ریخته‌گری فولاد مبارکه

افزایش طول عمر قالب‌های ریخته‌گری فولاد مبارکه
برای اولین بار در کشور عمرِ کاری یکی از قالب‌های ریخته‌گری فولاد مبارکه در قالب دو سرویس‌کاری به رکورد بی‌سابقه ۱۶۷ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

به گزارش خریدار به نقل از ایراسین، روح‌الله بیرانوند رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در توضیح اهمیت و چگونگی کسب این موفقیت این‌چنین گفت:

به‌عنوان اولین سؤال، بفرمایید اهمیت طولانی‌تر شدن عمرِ کاری این قالب در چیست؟

امروزه در صنعت تولید فولاد به روش ریخته‌گری مداوم، جهت جلوگیری از تخریب زودهنگام صفحات و تیوب‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم از پوشش‌های متنوعی که بر روی این صفحات مسی با تیوب‌ها اعمال می‌شود استفاده می‌کنند. هرچه صفحات مسی دیرتر خراب شوند، بالطبع قالب نیز دیرتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند؛ بنابراین توقفات ناخواسته کمتری به خط تولید تحمیل می گردد. ضمن اینکه این امر به‌لحاظ صرفه‌های اقتصادی، در هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده محصول و همچنین بسیاری از پارامترهای دیگر تأثیر بسزایی دارد.

نقش صفحات مسی در این قالب‌ها چیست؟

همان‌گونه که می‌دانید صفحات مسی در قالب‌های ریخته‌گری باهدف فرم‌دهی به مواد مذاب و تولید تختال به‌طور مستقیم با مواد مذاب در تماس هستند. فلز مس به‌خاطر ماهیت خود که فلزی نرم و ضعیف است، در حین ریخته‌گری مداوم مقاطع فولادی، خیلی زود دچار سایش و خراش و خزش و عیوب مختلف می‌شود و به‌ناچار باید قالب را تعویض کرد؛ چراکه محصول تولیدشده نیز معیوب خواهد شد.

تعویض قالب‌ها چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

افزایش تعویض قالب‌ها به معنای افزایش توقفات و کاهش بهره‌وری ماشین ریخته‌گری و کاهش در دسترس بودن خط ریخته‌گری است. ازاین‌رو اعمال پوشش بر روی صفحات مسی یا تیوب‌های مسی، مانع بروز خش و سایش و خزش بر روی این قطعات مسی می‌شود که علاوه بر کاهش مصرف صفحات بسیار استراتژیک مسی، موجب افزایش بهره‌وری ماشین ریخته‌گری و ارتقای قابل‌ملاحظه کیفیت محصول تولیدی و در نهایت بی‌نیازی از تعویض ناخواسته صفحات مسی می‌گردد.

به‌طور دقیق به چه دستاوردی دست یافته‌اید؟

پس از سال‌ها بررسی و تحقیق و آزمون‌های سرد و گرم و میدانی، فرایند پوشش‌دهی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم برای اولین بار در کشور، در سال ۱۳۹۸ فولاد مبارکه با همکاری با شرکت دانش‌بنیان پارس پلاسما پوشش به روش HVOF را آغاز کرد. طی این سال‌ها با توسعه‌های مختلفی که در فرایند پوشش‌دهی انجام‌شده‌، امروزه شاهد نتایج بسیار چشمگیر هستیم، به‌نحوی‌که قالب شماره ۴۳ ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ بر روی خط یک ماشین دو نصب شد و به‌صورت پیوسته و بدون هیچ‌گونه توقفی به مدت ۴۰ روز در حال بهره‌برداری بود و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به علت خرابی فوت رُول پس از تولید ۱۱۹ هزار و ۲۵۰ تن تعویض شد. پس از تعمیرات لازم بر روی قوت روُل، مجددا همین قالب در تاریخ ۱۳ خرداد بر روی خط یک ماشین ۴ نصب شد که پس از ۳۱ روز بهره‌برداری مجدد، در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ با تناژ ۴۸ هزار و ۱۵۰ تن تختال تعویض شد؛ بنابراین درمجموع عمر کاری این قالب در دو سرویس‌کاری به ۱۶۷ هزار و ۴۰۰ تن تختال رسید که این عمر کاری بدون تردید عددی بسیار خیره‌کننده است و به‌یقین می‌توان ادعا کرد بسیار بیشتر از عمر کاری قالب‌های سایر رقبای جهانی است.

بیشترین عمر کاری صفحات مسی چقدر بوده است؟

به‌عنوان مثال بر روی همین قالب‌ها زمانی که از پوشش الکتروپلیتینگ آلمانی استفاده می‌شد، بالاترین رکورد عمر کاری که به دست آمد ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ تن تختال بود و صفحات پوشش آلمانی هیچ‌گاه از این عدد فراتر نرفت و همین مورد مصداق بارز برتری کمی و کیفی پوشش ایرانی در مقایسه با نمونه‌های اروپایی است.

سخن پایانی؟

ضمن سپاس و تقدیر از تمام همکاران و واحدهایی که در کسب این موفقیت سهیم بوده‌اند امیدواریم در سالی که با نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» مزین شده است بتوانیم همچنان شاهد موفقیت‌های پی‌درپی در گروه فولاد مبارکه و سایر صنایع کشور باشیم.

.

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.