کد خبر : 568
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 فروردین 1401 - 13:19

وزیر صمت اعلام کرد:

افزایش تراز تجاری کشور با صادرات محصولات دانش‌بنیان به جای خام‌فروشی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صمت و در جمع خبرنگاران گفت: تراز تجاری کشور سال گذشته بدون نفت به حدود 100 میلیارد دلار رسید که در شرایط تحریمی دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و برای تداوم این روند باید از خام‌فروشی به سمت صادرات محصولات دانش‌بنیان حرکت کنیم.

به گزارش خریدار به نقل از  شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین در ادامه تأکید کرد: بنابراین لازم است بنگاه‌های بزرگ، هزینه‌ها و پروژه‌های بزرگی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داشته باشند، البته پروژه‌هایی که در محصول تأثیرگذار باشند.

تحقیق و توسعه باید منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش نوآوری در تولید شود

وی در مورد افزایش سهم تحقیق و توسعه در صنعت نیز توضیح داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های دانش‌بنیانی این است که هزینه‌های تحقیق و توسعه نسبت به ارزش افزوده در کشور را محاسبه و بررسی کنیم.

وزیر صمت با بیان این‌که در برخی کشورها سهم تحقیق و توسعه به بالای 4 درصد هم می‌رسد، افزود: اما در ایران این عدد کمتر از یک درصد است که نشان می‌دهد ما هزینه اندکی برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهیم.

فاطمی‌امین بیامن کرد: البته تنها هزینه کردن مهم نیست، بلکه باید این هزینه‌ها مؤثر بوده و منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش نوآوری در تولید شود و تأکیداتی که مقام‌معظم‌رهبری نسبت به حوزه دانش‌بنیان دارند نیز باید در همین شرایط شکل گیرد.

وی با بیان این‌که هزینه‌ها در بخش تحقیق و توسعه باید به وسیله بخش‌خصوصی انجام شود، عنوان کرد: اکنون بیش از نیمی از هزینه‌هایی که برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌یاب از سوی بخش دولتی است.

وزیر صمت افزود: تمرکز ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که شاخص‌های دانش‌بنیان را برای بنگاه‌های بزرگ با همکاری نهادهای علمی، نهایی کنیم.

توجه به چالش‌های حوزه دانش‌بنیان و جلوگیری از آن‌ها برای اثرگذاری در تولید ضروریست

فاطمی‌امین با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه دانش‌بنیان‌ها، گفت: ممکن است در دانش‌بنیان‌ها دچار مشکلاتی شویم، برای مثال برخی از کارهای دانش‌بنیان با جذابیت‌های فناورانه بسیار بالا، تأثیری در تولید نداشته باشد؛ بنابراین با توجه به تأکید مقام‌معظم‌رهبری در سخنرانی نوروزی ایشان براین‌که دانش‌بنیان باید به کیفیت، قیمت مناسب و تولید منتهی شود؛ یکی از چالش‌ها اینجاست که دچار کارهای زیبای علمی مانند مقالات شویم که مشکلی از کشور حل نمی‌کند.

وی با بیان این‌که تنها افزایش هزینه تحقیق و توسعه کافی نیست، بلکه تحقیق و توسعه باید در تولید اثرگذار باشد، تصریح کرد: از دیگر چالش‌های حوزه دانش‌بنیان‌ها این است که منابع تحقیق و توسعه به روش غیر بازاری تخصیص داده شود؛ زیرا این امر ممکن است در برخی پروژه‌های بنیادین جواب دهد، اما باید در بیشتر پروژه‌ها عرضه و تقاضایی نیز وجود داشته باشد.

ایجاد گروه فناوری و نوآوری در تمامی دفاتر وزارت صمت برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها

وزیر صمت در مورد فاصله صنعت از دانشگاه نیز عنوان کرد: این مشکل به دانشگاه و صنعت آسیب وارد می کند و باید از روش‌های متعدد ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت استفاده کرد.

فاطمی امین گفت: در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در تمامی دفاتر تخصصی، یک گروه فناوری و نوآوری از جمله دفتر منسوجات وپوشاک، دفتر خودرو، دفتر صنایع سلولزی و… پیش‌بینی کرده‌ایم تا ارتباط میان صنایع و دانشگاه‌ها ایجاد شود؛ البته نمی‌توان انتظار داشت این مسأله امسال حل شود، اما با توجه به شعار سال، محقق کردن این امرمورد توجه جدی قرار دارد.

اصلاح ساختار در وزارت صمت با ایجاد معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، تشکیل گروه‌های نوآوری و فناوری و اصلاح ساختار شهرک‌های صنعتی

وی در مورد اصلاح ساختار در وزارت صنعت، معدن و تجارت و نقش آن در عملیاتی شدن شعار سال، افزود: در سال گذشته کارهای زیادی در رابطه با اصلاح ساختار وزارتخانه انجام شد که شامل ایجاد معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، تشکیل گروه‌های نوآوری و فناوری و اصلاح ساختار شهرک‌های صنعتی سه نمونه آن به شمار می‌رود و بسیار متناسب با شعار سال است.

وزیر صمت در پایان یادآور شد: از این سه مورد ایجاد معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و تشکیل گروه‌های نوآوری و فناوری انجام شده است، اما در مورد اصلاح ساختار شهرک‌ها، طراحی آن انجام شده و پیشنهادهایی نیز وجود دارد که در برخی از شهرک ها که دارای زمین مناسب هستند، پارک‌های علم‌وفناوری احداث شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.