کد خبر : 15458
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 12:29

جزئیات اقدامات دستگاه دیپلماسی برای توسعه تجارت کشور

افتتاح پل دوم آستارا تا یک ماه آینده

افتتاح پل دوم آستارا تا یک ماه آینده
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تشریح اقدامات انجام شده برای توسعه مبادلات تجاری ایران از بازگشایی بازارچه مرزی مشترک با ترکمنستان پس از ۲ سال، اعزام ۳۵ رایزن اقتصادی و افتتاح پل دوم آستارا تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خریدار، مهدی صفری در رابطه با تاثیرگذاری تقویت دیپلماسی اقتصادی بر توسعه روابط تجاری با کشورها و افزایش میزان صادرات و ارزآوری برای ایران اسلامی، گفت: کل صادرات غیر نفتی کشورمان در ۱۰ ماه نخست سال جاری به میزان ۴۵ و نیم میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است. چنین دستاوردی در تاریخ حوزه دیپلماسی اقتصادی کشورمان بی سابقه است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در راستای تحقق سیاست همسایه‌محوری، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته حدود ۴۲ درصد رشد صادرات با کشورهای همسایه را داشته ایم که قابل تامل است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و … از جمله کشورهای هدف برای صادرات محصولات ایرانی و توسعه همکاری‌های اقتصادی است، ادامه داد: می‌توان اذعان کرد اکنون با بیش از ۳۵ کشور فعالیت مستمر تجاری انجام می‌شود.

بازاریابی برای تعاملات اقتصادی با کشورهای آفریقایی در دستورکار دستگاه دیپلماسی

صفری در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای حضور ایران در بازار کشورهای آفریقایی، افزود: هم اکنون با رایزنی‌های انجام شده با ۴ الی ۵ کشور جدید تعاملات اقتصادی آغاز شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بازارهای جدیدی در چین برای محصولاتی مانند مرکبات، لبنیات، آبزیان، زعفران و … ایجاد شده است، اظهار کرد: امیدواریم در سال آینده شاهد رشد اقتصادی خوبی در این حوزه‌ها باشیم. همچنین در حوزه صادرات شیلات در سال جاری ۶۷ درصد رشد وجود داشته که ۹۴ درصد آن مربوط به حضور در بازارهای جدید کشور چین است.

انتقاد از عدم توازن میان ظرفیت حوزه حمل و نقل با میزان افزایش حجم صادرات

وی با انتقاد از توان بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حمل و نقل کشورمان برای صادرات، ادامه داد: به عنوان مثال همه می‌خواهند به صورت سنتی از پل آستارا که ساخته زمان جنگ جهانی دوم است عبور کنند که توان عبور ۲۵۰ الی ۳۰۰ دستگاه در روز را دارد. با تلاش‌های صورت گرفته پل دوم تا یک ماه دیگر به نتیجه می‌رسد لذا راهداری باید برای ایجاد راه موقت دسترسی به این پل، سریعا اقدام کند که توان عبور ۸۰۰ الی یک هزار دستگاه اضافه می‌شود.

صفری با تاکید بر اینکه برای صادرات محصولات ایرانی باید از ظرفیت حوزه حمل و نقل ریلی استفاده شود، افزود: به عنوان مثال اکنون فقط از یک سوم ظرفیت راه آهن آستارا استفاده می‌شود.
توسعه تعامل با کشورهای حاشیه خزر از طریق بنادر انزلی و امیرآباد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برای توسعه تعاملات با کشورهای حاشیه خزر باید از ظرفیت‌های بندر انزلی و بندر امیرآباد استفاده شود، اظهار کرد: البته تعداد کشتی‌ها کم است، اما باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد. هر چند ۵ الی ۶ کشتی خریداری شده که پس از عبور از فصل سرما به امکانات حمل و نقل دریایی در خزر افزوده می‌شود.
بازگشایی بازارچه مرزی مشترک با ترکمنستان پس از ۲ سال

وی در خصوص برنامه ریزی‌های انجام شده در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، ادامه داد: برای تعامل اقتصادی در استان‌های شرقی باید از مرزهای اینچه برون و سرخس استفاده شود. همچنین باید یادآور شد بازارچه مرزی با ترکمنستان دو سال بسته بود، اما با رایزنی‌های صورت گرفته مجددا بازگشایی و فعال شده است. در این میان بازارچه‌های مرزی جدیدی نیز در دستورکار است که به عنوان مثال بازارچه پیشین آماده شده و در حال واگذاری غرفه‌ها هستند.
۳۵ رایزن اقتصادی آموزش‌دیده، به کشورهای هدف اعزام می‌شوند

صفری در رابطه با اهمیت افزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی، افزود: تعداد ۳۵ پست جدید اخذ شده لذا ۳۵ رایزن اقتصادی آموزش دیده اند و به زودی به کشورهای هدف اعزام خواهند شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در ۹۰ درصد سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی خارج کشور رایزن اقتصادی به عنوان دیپلمات داریم، اما رایزن بازرگانی نهایتا ۳۵ نفر هستند که تاکنون ۲۵ نفر آن‌ها اعزام شده و ۱۰ نفر دیگر باقی مانده اند.

تعداد رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی با ظرفیت دیپلماسی و تجاری کشور همخوانی ندارد

وی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی ایران گسترده است لذا اعداد مذکور مربوط به رایزن‌ها ناچیز است به خانه ملت گفت: این مهم در حالیست که در برخی کشورها باید ۲ الی ۳ رایزن حضور داشته باشند مانند عراق که باید در بصره، بغداد و اقلیم کردستان یا در چین باید در گوانجو، شانگ‌های و پکن رایزن‌های جداگانه فعالیت کنند. در این راستا هماهنگی کامل میان وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت در این راستا وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.