کد خبر : 9973
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 مهر 1401 - 11:59

مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد:

آغاز مطالعات برای توسعه مشترک یک میدان نفتی با کشورهای همسایه

آغاز مطالعات برای توسعه مشترک یک میدان نفتی با کشورهای همسایه
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انجام مذاکرات با کشورهای همسایه برای توسعه مشترک میادین نفت و گاز گفت: با یکی از کشورهای همسایه فاز مطالعاتی برای توسعه مشترک یک میدان نفتی آغاز شده است.

به گزارش خریدار، محسن خجسته‌مهر در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در تامین خدمات شناوری مورد نیاز نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور خارجی کار پشتیبانی را انجام می‌دهند و بیشتر خارجی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل پایدار و رونق کسب و کار ساخت شناور ۱۰۰ شناور در خلیج فارس و دریای خزر را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: برای ساخت ۱۰۰ شناور، سرمایه گذاری یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده و ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه‌گذاری شدند و شرکت‌های دانش بنیان از اولویت برخوردارند.

خجسته مهر تاکید کرد: شرکت ملی نفت برای ۱۰ سال خرید خدمات از این شناورها را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدامی که با شروع دولت سیزدهم در خصوص میدان آزادگان انجام شد این است که این طرح را از رکورد خارج کردیم و ۲۰ حلقه چاه جدید را به تولید آوردیم، گفت: ظرفیت تولید آزادگان جنوبی را به ۱۰۰ هزار بشکه رساندیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: جهت توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه‌ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید برای ۷ سال و ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شده تا تولید به ۵۷۰ هزار بشکه برسد.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک با مجوز بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها کار مطالعات آغاز خواهد شد.

خجسته مهر افزود: همکاری‌های ما با روسیه عمدتاً علاوه بر توسعه میادین نفتی و گازی در فرایند مطالعات شامل سواپ فرآورده‌های نفتی هم ادامه دارد و محموله‌هایی در حال دریافت هستیم که شامل سوآپ همنام و غیر همنام است.

وی ادامه داد: کار سواپ را از مبدأ ترکمنستان انجام دادیم که اقدام خوبی است و تراز تجارت را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در بحث گاز و فرآورده قایل به تجارت هستیم، گفت: این بازرگانی ارزشمندی برای ایران است.

وی ادامه داد: کریدورهای جدید گاز در مرحله مذاکرات است.

خجسته مهر تاکید کرد: اخیراً با برخی کشورهای همسایه برای توسعه مشترک میادین نفتی وارد مذاکره شده‌ایم و با یکی از کشورهای همسایه فاز مطالعاتی برای توسعه مشترک یک میدان نفتی آغاز شده است.

وی در خصوص شایعاتی مربوط به واردات بنزین به کشور نیز گفت: اصولاً در خصوص فرآورده صرفاً سوآپ انجام می‌دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.